Har denna blandare på en av mina toaletter.
SDC12467.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan inte hitta något fabrikat o modellbeteckning på den. Förre ägaren vet inte heller så nu står mitt hopp till er kunniga forumdeltagare.
Behöver byta packningar i den då den nu börjat droppa, men utan att veta vad det är för fabrikat o modell så är det svårt att hitta rätt.:confused:
 
Det skulle kunna vara en Damixa från mitten av 70-talet. Vi hade en likadan på gästtoan i mitt föräldrahem och kranarna i övriga badrum var av märket Damixa.
 
I
Japp, säkert en Damixa. Vi hade köksblandare av samma modell, mycket bra, hade ett annat ventilsystem än ex. FM.
FM fick man byta insatts i lite för jämnan, keramikplattorna och o-ringarna höll inte länge. Damixan har typ kulventil om jag minns rätt. Blir nog svårt med utbytesdel till den men kontakta http://www.damixa.se/Utgaaende-produkter , de kan nog med hjälp av fotot ge dig besked. Kanske en rengörning räcker? Under handtaget sitter en insexskruv lossa den så kan du dra av hantaget. Sen är det bara att skruva av kåpan och lyfta upp kulan. En brasklapp bara, jag kan minnas fel. Blir du tvungen att köpa ny så gå inte på de billiga. Jag provade lågpris, tyckte de var lika fina som de 10ggr dyrare, gick inte att använda efter någons läggdags, de tjöt så man väckte hela huset.
 
RoTe
Köp en ny? Den är ju skitful!
 
  • Gilla
Globetrot och 3 till
  • Laddar…
@ion Jo blandaren måste vara av bra kvalitet då jag pratade med förre ägaren och han sa att han inte behövt åtgärda något på den sedan den monterades nån gång på 70-talet. Verkar vara Damixa som både du och Anna75 säger. Följde din länk och hittade en liknande, ska skruva isär den o se om det stämmer med sprängskissen där o se om det räcker med en rengöring.

@RoTe Inte särskilt vacker kanske i vissas ögon, men då en totalrenovering av den toan kommer att genomföras inom 1-2 år så vill jag inte byta den då innan dess då den i övrigt funkar bra (bortsett från droppet).
 
I
Jo, Anders, det var just de billiga från bauhaus jag skrev om. Ville inte göra bort en produkt eller ett företag, nu gjorde jag det i alla fall, de kan passa i sommarstugan, möjligen. Jag fick visserligen lämna tillbaka mina, men allt jobbet fick jag inget för. Det borde varit installerade i butik så man kunde prova. Damixa Jupiter som jag satte istället för skräpet, kan jag säga har nu efter sju år börjat läcka. Synes för mig vara ett steg tillbaka kvalitetsmässigt.
Ett tips om det är en packning som torkat och är svår eller dyr att hitta ny, är att lägga de gamla i några droppar Wynns ett a´två dygn, http://www.ebay.co.uk/bhp/wynns-engine-oil-stop-leak , de blir lena och mjuka som en barnarumpa. Visst är medicinen dyr men den varar länge och fungerar till de flesta torra packningar.
 
Visst skulle man kunna byta redan nu, men då vi inte riktigt är överens om vilken stil det blir på toan så är det inte riktigt ett alternativ just nu, packningsbyte är ju enklast o snabbast om man bara har rätt grejer även om blandaren är 30-40 år. Har liksom ion ingen bra erfarenhet av billiga blandare. Köpte en på Rusta för ett antal år sedan och fick samma problem som ion, så det är inget alternativ heller som jag önskar.
 
T
Som sagt, köp en Ikea-blandare för 195 kr (kaffepengar) och ha den tills renoveringen då ni kan byta till den stil ni kommer att ha.
 
Jag bytte packningar i en annan damixa blandare för några år sedan. Den lokala VVS firman hade dem hemma och de kostade typ 5kr styck. Det var dessutom mycket enkelt att göra. Mycket enklare än att montera en ny blandare :). Får du inte tag i nya packningar prova att rengöra de gamla.
Du ser packningarna när du fått bort ovandelen och lyft på metallkulan som sitter där under.

Lycka till.
 
Hallå där igen!

Skulle bara meddela att jag gjorde som ion föreslog och stängde av vattnet och skruvade isär den. Var en smart konstruktion med fjäderbelastade gummipackningar som låg mot en kula med hål i. Visade sig att packningarna satt fast och inte fjädrade, därav tätade dom inte riktigt och kranen droppade. Efter att pillat loss dom och gjort rent dom och loppet som dom satt i så fungerar den alldeles utmärkt igen. Behövde alltså inte ens byta packningar!(y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.