Jag kör alltid men min batteridrivna cirkelsåg. Otroligt smidigt och snabbt. Kanske inte det bästa ur säkerhetssynpunkt dock...
 
pyro skrev:
Tycker det låter som om det är dags för dig att uppgradera din sticksåg. Jag hade tidigare en B&D och den skakade mig mer än bladet. Jag bytte senare upp mig till en blå bosch och tycker nu att sticksågen är ett fantastiskt verktyg. Ofta jag väljer den även om det inte är det lämpligaste verktyget bara för att den är så smidig.

Vid golvläggning brukar det bli endast sticksåg som används. det är så få snitt och dom syns inte heller när man är färdig. Då orkar inte jag släpa fram kapen eller klyven. Har man dessutom ett lite äldre hus har man inte mycket nytta av rätavinklar och parallellanhåll, då väggarna ändå inte är raka eller i räta vinklar.

Med sticksågen är plankan kapad fortare än det tar att gå fram och tillbaks till kapen med plankan. Och som sas innan är det ganska troligt att sticksågen kommer fram ändå till detaljerna.
ja det är helt klart så att min sticksåg behöver uppdateras. MEN jag använder den knappt iNte alls jag tycker det är det elverktyget som jag använder mest sällan. Tycker inte det knappt behövs i en verktygspark. Men det ska vi inte diskutera nu, utan fortfarande är mitt förslag till TS kap och gersåg.
 
Fogsvans av laminattyp funkar utmärkt om det är ett rum som skall läggas men för 100 kvm antar jag att det en hel våning och då är det mastigt med fogsvans. Kapen är jättebra men sen har man dom där jobbiga snitten för radiatorrör och i hörn och olika ställen där man kommer åt bättre med sticksågen. Sen att längsklyva sista brädan är ju lite jobbigt med kapen. Tycker som andra, köp en riktig sticksåg för den behöver du ändå, jag köpte en beg GST85PE och den fungerar jättebra. Kör med Bosch blad som håller bra.

Sedan tycker jag en sladdlös borrmaskin med ett set flatborrar är användbart för radiatorrören och andra halvjobbiga snitt som när man måste ta ur för väggar och annat.
 
Anna1984 skrev:
Jag tänker mig en kap i första hand. Men laminat är ju så hårt så förstör inte det klingan?
Rätt klinga till rätt jobb. ;)
Bosch Top Precision.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att klyva den sista passbiten (på längden) vore det optimalt med en sänksåg med skena, men 100 kvm avverkas med en stickis. Var bara noga med hur mycket du har tillgodo innan du sågar. Spalten måste täckas av golvsockeln.
 
Har inte läst alla inlägg men jag använder sticksåg med metallblad!
 
isolde skrev:
Rätt klinga till rätt jobb. ;)
[bild]
För att klyva den sista passbiten (på längden) vore det optimalt med en sänksåg med skena, men 100 kvm avverkas med en stickis. Var bara noga med hur mycket du har tillgodo innan du sågar. Spalten måste täckas av golvsockeln.
Är det där en klinga för laminatgolv? Hur mycket kostar den?

Jag har en Festool st 55 som jag kan använda för att klyva på längden. Är dock lite rädd för att förstöra klingan, dom är ju rätt dyra.
 
Du behöver göra lite olika snitt för ett golv. För den rena kapningen är en laminatklipp smidigast men helt overkill till 100m2. Därefter är en kap/gersåg att föredra, dock kommer du att behöva slipa om klingan när du är klar (eventuellt redan innan du kommit så långt). En sticksåg eller fogsvans kommer också att funka bra. Sticksågen har fördelen att det är billigt med blad. Fogsvans blir nog dyrare över många snitt, även fogsvansarna för lamniat blir rejält slöa. Cirkelsåg funkar också för kapningen, men det kräver lite vettiga upplägg för att bli säkert, omslipning av klinga krävs också.

Sen behöver du göra en del specialsnitt, vid radiatorrör, konstiga hörn, eventuellt vid buktande väggar etc. Här är sticksågen rätt verktyg. Fogsvansen kan också fixa en del.

Sen behöver du klyva delar är bitar när du går från rum till rum (golvet ska antingen ersätta tröskeln eller in under tröskeln, klyvning blir det i vilket fall) samt vid sista biten innan väggen. Här är bordssågen bäst vid raka och parallella snitt. Sticksågen är bäst vid buktiga snitt. Cirkelsågen funkar också bra, men återigen krävs lite bättre upplag än för de andra. Sänksågen är generellt sett inte så bra till detta, skenan är i princip alltid för bred.

Sammantaget, sett till ekonomi vid slipning/nya klingor etc så hade jag köpt laminat eller metallblad till sticksågen och sen bara kört på.
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Anna1984 skrev:
Är det där en klinga för laminatgolv? Hur mycket kostar den?

Jag har en Festool st 55 som jag kan använda för att klyva på längden. Är dock lite rädd för att förstöra klingan, dom är ju rätt dyra.
Du kommer att behöva slipa om klingan efter att ha klyvt laminat med den.
 
Anna1984 skrev:
Är det där en klinga för laminatgolv? Hur mycket kostar den?

Jag har en Festool st 55 som jag kan använda för att klyva på längden. Är dock lite rädd för att förstöra klingan, dom är ju rätt dyra.
Klingan på bilden är MultiMaterial på Bosch-språk. Runt 500 kr, om jag inte minns fel. Symbolerna visar aluminium, epoxy, laminat, trä. Helt ändamålsenlig alltså.
Festool på skena blir helt perfekt! Vet att Festool har en särskild klinga till laminat, men den som brukar följa med, HW48, bör fungera.
 
Hur mycket kostar det att slipa en klinga?
Är det ett bättre alternativ att slipa klingan än att köpa en billig klinga och köra slut på den?
 
  • Gilla
Teddan76
  • Laddar…
Till jobb som att lägga golv kvittar snittkvaliten. Därför är billig klinga att föredra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.