Hejsan!

Skall bygga en stuga på ca 40 kvm, hade tänkt gjuta in vattenburen golvvärme.

Ni som har lite mer koll på detta. vad skall jag ha för el panna?

Är vattenburen golvvärme bästa billiga värme för en stuga på 40 kvm?

Plattan kommer att isoleras med 300 mm Cellplast

Vad bör jag har för isolering i väggar o tak?

120 i vägg? 200 i tak? eller bör jag ha mer?


Stugan kommer att byggas på gotland.


Tack på förhand.
 
Välkommen till forumet!

En elpanna i en 40 m² stuga låter som väldigt överdrivet. Gjut in elektrisk golvvärme i stället, om du nu vill ha just golvvärme.

Hur ska du använda stugan? Ska du bo där på vintern?

Om du har 300 mm isolering i plattan, och vill isolera resten av stugan i proportion, bör du ha lika mycket i väggarna och ännu mer i taket. 300/400 mm blir rimligt då. Men mindre än 200/300 hade jag inte gjort.
 
Året runt är tanken.

Det kanske är bättre o ha elektriskt golvvärme på Toaletten o ha element i övriga stugan?

Mvh
 
Eldriven golvvärme är väl ett av de dyraste sätten att värma ett hus vare sig den är direktverkande eller vattenburen.

Skall du ha stugan uppvärmd året runt eller skall du sänka temperaturen när du inte är där? Golvvärme är ett långsamt system. Om du skall ha det som fritidshus och värma upp vid ankomst på vintern kommer detta att ta mycket längre tid med golvvärme än med element.
 
stugan kommer att användas året runt, så värmen kommer ej att stängas av, mer än på sommaren. då jag misstänker att den inte kommer att behövas.

Golvvärme vill jag har i badrummet. men vad tycker ni att jag skall ha för värmen system?

Mvh
 
Zebaztian skrev:
...
Golvvärme vill jag har i badrummet. men vad tycker ni att jag skall ha för värmen system?

Mvh
Det självklara valet är väl en luft/luftvärmepump.

I badrummet är det skönt med golvvärme om man har klinker på golvet, annars känns det kallt.
Även på sommaren faktiskt. Skall du ha klinker?
 
kommer en Luf/Luft klara värmningen helt? vad för någon skulle du rekommendera?

Det kommer att vara klinkers i badrummet.

Mvh
 
Jag har en sådan här, den är nog marknadens tystaste med sina 19 dB, vilket jag tycker är viktigt:
http://www.varmepumparhalmstad.se/msz-ge.html
OBS att priset är angivet efter ROT-avdrag, och det får man inte vid nybyggen (först efter fem år).

Den värmer huset på 110 kvm. Lite eldande i kaminen blir det ju också förstås.
Annars har jag ingen annan uppvärmning frånsett ett par elektriska handdukstorkar.
 
Har själv byggt en stuga på 40m2 där har jag luft/luft pump och elgolvvärme på toan det kan jag rekommendera. Då kan du även köra ac på sommaren om det blir varmt./Örjan
 
Om stugan är så liten som 40 m² går det säkert att värma med bara luftvärmepump. Mitt hus är på 64 m² och klarar sig stora delar av vintern med en äldre och inte så stor luftvärmepump. Det är dock bra att ha ett par element att ta till när pumpen isat igen, gått sönder, inte räcker till eller av annan orsak stannat. En luftvärmepump är inte så driftsäker att jag skulle resa bort en vecka på vintern utan annat än den på.

För övrigt håller jag med om att du bör ha lite mer isolering i väggar och tak om det skall vara varmt året runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.