Hej,

Har googlat runt en hel del på detta ämne nu men kommer inte fram till något bra svar, hoppas ni kan hjälpa mig.

Funderar på att sätta en glasskiva ovan bänkskivan i köket och sätta led belysning bakom. Ovan bänkskivan har jag bara ett liggandes överskåp på runt 90 cm och en fläktkåpa så det är inte skåp längs med hela.

Väggen är en tegelvägg och därmed inte jämn, det jag funderar över är hur man på bästa sätt monterar denna glasskiva och framför allt fäster ovansidan. Låt säga att det kanske diffar 5mm eller så längs med längden.

Min första tanke var att sätta tre skruvar upptill men det gör att jag får ett glapp mellan vägg och skiva och smuts etc ramlar ner bakom.

Nästa tanke att utöver skruvarna lägga på fog upptill men eftersom det kan bli lite variationer (varierande avstånd) pga den ojämna väggen tänker jag att det kan bli kladdigt och rinna ner fog bakom?

Det jag landar på till slut är att sätta en list upptill men hur löses i såna fall monteringen av den, väggen e ju fortfarande lika ojämn och ska jag dit med fog så är väl fortfarande risken lika stor att det rinner ner bakom skivan?

Om man väljer en lösning där det är tätt ovan, risk för kondens då?

Har ni några idéer?

/N
 
Nu hänger jag inte riktigt med på alla dina frågor men jag kan berätta hur vi gjorde med vår glasskiva. För det första var vi noga med att inte ha glas som känns grönt. Sen satt den fast med typ vagnsbult, det var glasmästarens sätt att göra det på. Vi hade tyvärr ingen fog upptill vilket ledde till att ibland leta det sig en bananfluga in bakom och det var inte så roligt. Så något upptill är ett måste. Jag tror inte en fog börjar rinna neråt. Hur som hade jag nog kontaktat en glasmästare som får komma och kolla och ge dig svar på bästa lösningen...
 
Skall LED listen sitta i underkant?
 
i och med att väggen är ojämn och mitt avstånd vägg/glasskiva på vissa ställen kan bli lite större tänkte jag att det fanns risk att fog kunde börja rinna, men det kanske mkt väl inte är ett problem. Syftet med någon form av tätning tänkte jag var som du skriver fredrik för att undvika att 'saker' letar sig in och fastnar. Å andra sidan om jag fäster med skruvar upptill (utan fog) och lämnar en liten glipa mellan diskbänk och vägg kanske det ramlar ner till golvet?

@PAF; hade tänkt att led listen skulle sitta i underkant. Men om man skulle använda list ovankant också kanske man kan tänka sig en led list även där? Osäker ur belysningspunkt vad som är bäst.

Har läst också att frostat glas ska vara bra då det sprider ljuset bättre i skivan men satan så mkt dyrare de skivorna är:confused:

/n
 
Redigerat:
Det beror på vilken effekt belysningen skall ha. Underifrån kommer troligtvis att göra så att led punkterna syns. Blir bättre uppifrån i samband med list. Var tanken att det skulle lysa i glasskivan eller mellan glas och vägg?
 
Kom på att jag sett en drevlist för fönster som tejpas på karmen och sväller upp på och tätar ganska stora skillnader. Kommer inte riktigt ihåg vad som aktiverade den. Men det borde fungera och samtidigt inte lämna kladd eller rinn på väggen.
 
Bra tips, ska kolla upp det.

Tanken från början var ju att använda en frostad och att det skulle lysa i skivan. Men eftersom det inte känns aktuellt längre och det verkar bli en 'vanlig' skiva istället så kanske det är bäst som du säger att sätta den upptill. Här har jag dock svårt att föreställa mig effekterna av de olika placeringarna av led listerna och hur det kan komma att se ut. De bilder jag hittat på nätet verkar de flesta ha en frostad yta. Frågan är om det ens blir 'effektfullt' att ha belysning på vanlig glasskiva?
 
Hemmakatten
Vi har en gråtonad spegel ovanför diskbänken. Precis ovanför och bakom de övre bänkskåpen (som är framflyttade 4 cm) har vi en lång belysning över hela bänken bredd. Belysningen är dimbar och ger arbetsbelysning på högre lägen och ett fantastiskt fint släpljus vid lägre lägen. Just det vackra släpljuset är det som folk mest brukar kommentera positivt om, i kombination med spegelglaset. Jag tror därför att det kan bli jättesnyggt med ett frostat glas med belysning bakom.
 
Ja, jag tror ju det också. Blir till att ta en funderare på det där. Tack så mycket!

/n
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.