Anna1984 skrev:
Jag kom på att jag faktiskt hade två gamla 18V batterier hemma från en Hitachi CR18 som havererade. Det är en gammal modell med 2 st BSL1830 (18V 3,0AH) batterier. Så det blir ju perfekt att köpa tex en Hitachi DS18DSL.

Hittade en utan batterier på proffsmagasinet
[länk]

Men frågan är, kommer mitt batteri att passa i den. Alla nya maskiner har väl sånadär slide varianter?
Passar mina BSL1830 (18V 3,0AH) batterier i några andra maskiner än Hitachis?

Dom nya Hitachi maskinerna verkar ha slide batterier. Kommer mina BSL 1830 funka i dem?
 
Är inte det en 14v?
 
Blir dyrt totalt iom att du måste köpa lösa 14V-batterier också. Om du vill ha 14V skulle hellre rekommendera en DS14DBL från t.ex. prishammeren.dk . Samma goda ergonomi men starkare än DSL och med alla fördelar som "brushless"-motor medför.
Men hade jag varit i din position hade jag skaffat en DS18DBL, lös eller med batterier om du är tveksam på skicket hos dina bsl1830 (kan vara döda om de inte fått laddning på lång tid) och sedan köpt några andra trevliga lösa 18V-maskiner. Själv har jag redan några 14V-dragare och kan definitivt inte motivera fler batteriverktyg även om en battericirkel & sticksåg vore smidigt ibland :)
 
Anna1984 skrev:
Hittade den här hitachin på tradera. Kan vara värt ett köp kanske?

[länk]
Just fasen, det är en 14V. Annars hade den varit kanon. Bra pris. Får leta efter en 18V.
 
Detta kan vara av intresse: http://www.testfakta.se/verktyg_redskap/article60860.ece

Jag har inte varit någon vän av Bosch tidigare men fick en av svärfar (http://www.bauhaus.se/bosch-psr-14-4-li-2-2-vaxel.html) och jag måste säga att den är riktigt trevlig. Lätt, stark och bra batteritid när jag jämför med min tidigare AEG som växeln havererade på.
En sak jag dock reagerar på i Testfaktas test är laddningstiden på Bosch, jag upplever inte att det tar 63 minuter, max. 40-45 minuter från tomt till fullt skulle jag säga...
 
om man bara ska ha en skruvdragare så är en med 13mm chuck mer allround, kan vara
en urvalsfaktor..
/
M
 
Varför inte köpa en "naken" hitachi på ex ebay eftersom du har batterier. Jag har till och med köpt begagnat (fabriks restaurerade) maskiner och de har fungerat bra.
 
Hej
Lånar tråden lite eftersom min fråga är snarlik. Kommer under nästa år bygga altan och lägga trall. Har precis flyttat till hus så har inte så mkt verktyg. Känns väl som en skruvdragare kommer jag behöva (samt mkt annat) är en grön bosch för för 949 kr ett bra val? http://www.cheapy.se/webapp/wcs/stores/servlet/Produkt___SKRUVDRAGARE_96001_____
körs en reklamkampanj där man får 700 kr rabatt på den
 
olofh skrev:
Hej
Lånar tråden lite eftersom min fråga är snarlik. Kommer under nästa år bygga altan och lägga trall. Har precis flyttat till hus så har inte så mkt verktyg. Känns väl som en skruvdragare kommer jag behöva (samt mkt annat) är en grön bosch för för 949 kr ett bra val? [länk]
körs en reklamkampanj där man får 700 kr rabatt på den
Visst kommer den att fungera. Men för samma pengar får du en maskin med dubbla batterier och 13mm chuck så jag ser inte varför du skulle välja den gröna?
 
Vilken maskin då?
 
Robert-san01 skrev:
Denna kanske kan vara ett alternativ:

[länk]

Jag skulle alla dar i veckan ta en "riktig" maskin med 1 batteri före en grön Bosch om den så hade 10 batterier.

[länk]
Det skulle jag verkligen INTE göra, då får man ju sitta och vänta en halvtimme stup i kvarten.
Mycket bättre då med en maskin som ändå duger till jobbet även fast det inte är någon av de allra bästa proffsmaskinerna, men med åtminstone två batterier, så man kan fortsätta jobba medan det precis slutkörda batteriet laddas.
Att ha mer än ett batteri är lite av regel 1-A när det gäller batterimaskiner om man ska göra lite större jobb, IMO.

Grön bosch är bland de bästa maskinerna man kan köra på som GDS-are, om man inte vill gå upp i proffs-segmentet. IMO.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.