Håller på att bygga hus och skall nu välja blandare till bl a badrummen. Vi har funderat lite på en modell som verkar lite frän, men frågan är om den bara är just frän/cool/modern och inte ett dugg praktisk.

Någon som har en sådan hemma som kan ge sin syn på att använda den i vardagen. Skickar med en länk på en variant.

http://www.vedum.se/webbshop/tillbehor-bad/blandare/5913611-blandare-stream-krom
 
Det är väl just designen. Skall se ut som ett litet vattenfall.

Lite för kantig i min smak. Akta tänderna!
 
Wide Glide, den ser ju lite snällare ut i formerna.

Jag har "problem" med att vattnet sprutar åt en massa olika håll ur strålsamlarna på mina konventionella kranar.
Det "problemet" slipper man kanske med en så'n där Niagara?
 
Nu vet jag inget specifikt om just Vedum blandaren, men VVS prylar från möbeltillverkare brukar inte vara bra. Det finns flera "deigntillverkare" som köper okända fabrikat i Kina och sätter sitt namn på dem, eller i bästa fall gör sin egen design, som en kinesisk tillverkare sedan kombinerar med sin "noname brand" mekanik.

När det gäller blandare, toastolar osv. så /tycker jag) sakll man välja kända märken med lång erfarenhet, och fungerande reservdelsförsörjning.

Här i Sverige är ju FMM lite av byggstandard, Mora armatur är gammalt och välkänt, Grohe och Hans Groh (två helt skilda märken) är välkända tyska märken, Oras är Finlands motsvarighet till FMM. Finns säkert några fler.

Tapwell verkar vara ett kvalitetsmärke, även om jag funderat lite på att de kommit i ropet lite misstänkt snabbt, jag vet inte om de har en äldre historia i sitt hemland(?).

Som ett exempel på vad som kan hända när möbeltillverkare ger sig in i VVS branschen finns ju Svedbergs toa för 3 - 4 år sedan. Här var en tråd om luktproblem i ett nybyggt badrum, efter en mängd försök att rätta felet, och de började prata om att riva badrummet helt och börja om, visade det sig bero på toa stolen från Svedbergs, det var fel på porslinet i vattenlåset så att lukt passerade rakt igenom porslinet, fel på en hel serie med stolar. Något senare var det brakutförsäljning hos Bauhaus av Svedberg toastolar...

För många år sedan hade IKEA en köksblandare med "egna" rörkopplingar som kunde monteras utan verktyg, problemet vara bara att de "avmonterade" sig själv, och det gick också helt utan verktyg. IKEA betalade en stor klumpsumma till försäkringsbranschen.
 
Nu hade jag inte tänkt iofs köpa just Vedum blandaren, jag bara skickade med en länk på en blandare med just den designen jag undrade om.
 
ullberg
Jag har en väldigt god vän som har en fabless för vattenfallsblandare, dessutom byter han boende som vissa byter byxor (så fort en lägenhet är färdigrenoverad är det dags för nästa). Jag har därför provat ett antal vid besök hos honom. Det är ganska snyggt tycker jag, men bara måttligt praktiskt.

Det känns som att det tar lite längre tid att tvätta ur tvål då det liksom inte blir någon fart på vattnet (har inte mätt men känslan är den i alla fall). För det mesta lär det funka bra, tidsskillnaden är nog marginell, men säg att man kommer in från trädgården med lite leriga händer (och inte tar det i någon grovvask) då lär det bli problem gissar jag, även om det användningsfallet aldrig uppkomit hos min kompis.

/U
 
detta var bra info, tack

ullberg skrev:
Jag har en väldigt god vän som har en fabless för vattenfallsblandare, dessutom byter han boende som vissa byter byxor (så fort en lägenhet är färdigrenoverad är det dags för nästa). Jag har därför provat ett antal vid besök hos honom. Det är ganska snyggt tycker jag, men bara måttligt praktiskt.

Det känns som att det tar lite längre tid att tvätta ur tvål då det liksom inte blir någon fart på vattnet (har inte mätt men känslan är den i alla fall). För det mesta lär det funka bra, tidsskillnaden är nog marginell, men säg att man kommer in från trädgården med lite leriga händer (och inte tar det i någon grovvask) då lär det bli problem gissar jag, även om det användningsfallet aldrig uppkomit hos min kompis.

/U
 
ullberg skrev:
Jag har en väldigt god vän som har en fabless för vattenfallsblandare, dessutom byter han boende som vissa byter byxor (så fort en lägenhet är färdigrenoverad är det dags för nästa). Jag har därför provat ett antal vid besök hos honom. Det är ganska snyggt tycker jag, men bara måttligt praktiskt.

Det känns som att det tar lite längre tid att tvätta ur tvål då det liksom inte blir någon fart på vattnet (har inte mätt men känslan är den i alla fall). För det mesta lär det funka bra, tidsskillnaden är nog marginell, men säg att man kommer in från trädgården med lite leriga händer (och inte tar det i någon grovvask) då lär det bli problem gissar jag, även om det användningsfallet aldrig uppkomit hos min kompis.

/U
Jag har vattenfallsblandare och kommer ofta in med grovt smutsiga händer från jord, lera, olja, sot och diverse annat allmänt skit. Det är aldrig några problem. Helt enkelt av den anledningen att man inte ska tvätta sig ren medelst högtryck, utan tvål ;) Vattnet har man sedan bara för att skölja av tvål-smutsblandningen och det går mycket bättre och behagligare i en vattenfallsblandare, i alla fall i svedbergs love me. :)
 
thomasx skrev:
Jag har vattenfallsblandare och kommer ofta in med grovt smutsiga händer från jord, lera, olja, sot och diverse annat allmänt skit. Det är aldrig några problem. Helt enkelt av den anledningen att man inte ska tvätta sig ren medelst högtryck, utan tvål ;) Vattnet har man sedan bara för att skölja av tvål-smutsblandningen och det går mycket bättre och behagligare i en vattenfallsblandare, i alla fall i svedbergs love me. :)
vilken blandare har du?
 
Tycker också att strålen "känns" mjuk och behaglig, men det är inte speciellt snyggt med kalkavlagringarna som blir i de kantiga hörnen kring och på "forsrännan".
Gillar man att putsa och feja gör det ju inget...
 
ullberg
kotten33 skrev:
vilken blandare har du?
Thomasx skrev faktiskt det, Svedbergs har en modell som heter love me.

Och Thomasx har garanterat mer erfarenhet än mig, jag var ju bara besökare och har kanske gjort ett 100-tal tvättar säg 3-4 olika sådana blandare, Thomasx sannolikt mycket mer, så lita mer på honom än på mig....
 
sorry, missade helt att det var blandaren som hette "love me" :)

ullberg skrev:
Thomasx skrev faktiskt det, Svedbergs har en modell som heter love me.

Och Thomasx har garanterat mer erfarenhet än mig, jag var ju bara besökare och har kanske gjort ett 100-tal tvättar säg 3-4 olika sådana blandare, Thomasx sannolikt mycket mer, så lita mer på honom än på mig....
 
På love-me finns inga skarpa kanter i rännan, den är lätt att torka av och hålla ren och fin.

Den enda nackdelen jag upptäckt är när man haft isär vattenrören eller nåt och det är luft i. Då blir man skjuten i magen med en skvätt vatten varje gång man öppnar kranen efteråt.... :)
 
nu är det väl en himla tur att man inte går och har isär vattenrören varje vecka, tillhör väl inte vanligheten för de flesta.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.