Efter 5 år med golvvärme ingjuten i plattan kan jag inte annat än att hålla med Swelli. Tyvärr har jag inget att göra en direkt gämförelse med.

Gjuten golvvärme i plattan är ett fantastiskt trögt system och även om ett stenhus mycket riktigt är värmetrögt så spelar det mindre roll för den upplevda temperaturen innomhus. Man tar nämligen bara hänsyn till energibevaringen och därför temperaturen.

Även om jag inte är någon klimatman, så har jag dock konstaterat under de 5 åren jag bott i huset att vinden utanför och luftfuktigheten spelar väldigt stor roll för den upplevda värmen. Det kan lätt vara 23 grader och råset liksom 20 grader och ångbastu, helt beroende på andra faktorer än den absoluta temperaturen.

Lite amatörforskning har också gett mig på handen att det mycket riktigt finns något som heter humindex. Lite beräkningar och temperaturmätningar sporadiskt visade att det verkar finnas ett samband även i praktiken. Vissa dagar då det temperaturmässigt är varmare upplevs det som kallare och vise versa. Helt beroende på luftfuktigheten, vinden och solens instrålning.

Ett snabbare system hade jag gärna haft då man kunde kompenserat för dessa variabler också, vilka inbillar jag mig kan ändras snabbare än plattan.

Iofs kräver det way way mycket smartare styr och reglersystem, men det är en annan fråga.

... och jag kan ju ha helt fel i mina teorier.

En annan fråga är ju när man en gång måste laga eller byta ut systemet. Om jag minns rätt så lägger man golvvärmen även under armeringjärnen och det kommer inte bli roligt när man i framtiden skall bila upp all betong för att byta slingorna.

Dock hade jag valt stenväggar inomhus också. Bort med så mycket organiskt material som möjligt ... IMHO.

I min villa (208m^2) upskattade elektrikern merkostnaden med fräsandet i väggar av lättbetong till 20000 kronor år 2000.
 
Sweli skrev:
Vad jag hörde är att ett trähus normalt har U-0,23
Ytong 0,11 enligt tillverkaren.

Lägre värde: bäst.
sakta i backarna... det stämmer att ju lägre U-värdet är desto bättre isolerar väggen, värdet för Ytong som du pratar om är dock inte U-värdet utan materialets lambda-värde (värmekonduktivitet, W/m*K). Om du tar väggens tjocklek och dividerar den med lambda-värdet så får du fram väggens U-värde (förenklat räknat).

Grubblaren
 
Hej igen

Jag var visst lite för trött igår kväll när jag skrev en liten kommentar angående beräkning av U-värde.
Det rätta sättet att räkna fram en väggs U-värde (förenklat och enbart vid homogena material) är att dividera väggens tjocklek med materialets lambda-värde och sedan invertera detta värde. Det innebär med andra ord att man dividerar lambda-värdet med väggtjockleken.
Obs! Detta är ej tillämpligt vid t ex träregelväggar med isolering, då är beräkningen något mer invecklad.

/Grubblaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.