Bockstensmannen skrev:
nu har jag hållt på och kämpa med min robot hela kvällen efter jobbet.
Gjorde som så att för säkerhets skull lossa samtliga piggar från laddstationen och utåt. kontrollera att det inte var något konstigt undertill (kabeln går i skåran undertill) sedan för att vara säker på att få Uber rak installation av linan fäste jag en pigg först på ena sidan 2 meter från laddstationen med spännd lina mot denna. därefter måttade jag in den andra sidan och satte en märla 2 meter från laddstationen med spikrak lina upp till laddstation och den andra. Fäste sedan de andra märlorna in mot laddstationen utan att få tråden sne.
Raderade kartor, karterade om. och vad händer när jag trycker på klipp??.
Jo robothelvetet går i slinga runt runt till batteriet typ är dött, denna gång, kanske en timmer. Provar att avbryta och byta signal id etc men samma.
Från laddstation sedan ut i olika vinklar korsar gräsmattan mot begränsningskabeln, sedan knattrar den tillbaka, måste gjort detta säkert 30gånger kanske en slump men tillslut kom den till gluggen som samanbinder med den andra stora gräsmattan då följde den linan dit och började klippa iallafall. så just nu har den kommit igån med klippandet för första gången sedan karteringen, nu är min gräsmatta rätt oklippt...

Enda som jag kan tänka mig inte är 100% nu är att det lutar liite nedåt, men eftersom det funkade bra när jag fick tillbaka den från uppdatering ett par veckor så borde den inte börja gnälla på det nu, det kanske är en halvmeters nivåskillnad på de 4.5 metrarna...
Forstår din fustrasjon . Det sitter jo sensorer som koller lutningen, kundservice sa at plattan måste vara helt rett ... vet ikke om den bruker plattan for å 0 stelle sensorene ....,men din har jo funkat førut.

Er gluggan smal ?

Hvis det inte fungerar nu som den har startat klippe den stora ytan og lagret kartan så tror jag enda løsningen er å flytte ladstasjonen tilbaks til den store ytan.
 
MeanMike : Har du mätt utspänningen från eliminatorn innan inkoppling till laddstationen? Det skall vara 42V. Funderat på om Bosch har problem med den. Varför vill man alltid att man skall skicka med den när man skickar in klipparen. Jag fattar att man vill ha in laddstationen men själva laddare?
 
MeanMike skrev:
Jaha. säg den glädje som varar.......kom hem idag o körde manuellt. gick perfekt. Jag hade ju en "felstart" i går ju.
Fick stå i laddaren 1 timma o sen skulle jag köra igen.
Backade ut o sen ryck ryck ryck . galen igen, MEN då ser jag att lampan på laddaren blinkar....Va fan!!!!
TYPISKT. Testar o stänga av o kolla anslutningar osv. Blinket är 3 blink i taget och efter ett tag så blinkar det hela tiden....1 gång får jag den till att lysa konstant ,men bara i 1 min sen blink igen. Ni som läser det jag skriver vet att min granne installerade en HQ305 och han fick massor av kabel över av han som plöjde ner den. Har nu dragit ut 2 nya olika långa slingor som jag testat med och den blinkar ändå. Alla 3 slingorna kan ju inte va kassa. Så detta måste ju betyda att laddaren e kass. Man kan höra ett relä klicka i klipparen om man dockar den. o trycker man på klipp så rycker det i den ibland.
Så det blir telefon till Jonatan eller va den u va han hette på Bosch i morrn. Hoppas dom skickar en ny snabbt, då jag gödslade rejält i går...... ifs så fixade dom det bra förra gången
Jag har ju haft detta innan , det va därför jag skickade in den förra veckan.och nån mer sa att hans också gick för långt vid kantklipp (mer än 180gr) o sen hade svårt o hitta kabel.. Känns ju nu som om laddaren e det som spökar. signalen kommer och går eller tappar effekt eller nåt. Allra helst direkt vid utfart från laddaren.
Nån som tycker jag skriver begripligt?

Jo och jag kopplade ner grannens lina också för att testa med alla variabler...
Då är det inskick på service. Hade ni inte riktigt oväder för några dagar sedan som kan ha tagit din basstation ?
 
klippandet i gårkväll avslutades med att den gick utanför begränsningslinan, och fastnade. Fick lyfta tillbaka den innanför begränsningslina. Sedan slå in koden och trycka "klipp" då gick han längs slingan tillbaka till laddstationen och fastnade i en oändlig loop :rolleyes:snurrade någon halvtimme där sedan så stod den still med "KOD 47: kontakta bosch service"
Eehh en ny kod! (y)
Vad innebär detta? nyfikenheten sprider sig i kroppen..
antar den behöver en semester i Danmark igen.

Skall nog testa flytta laddstationen till 100% plan yta, men verkar vara något lurt ändå med denna robot.
 
Jag har en 2012 5.7 4462.

Är det någon som har samma "problem" som jag?

När klipparen klipper under aktivt tidsfönster kör den sina cykler med klippning och laddning, vilket verkar fungera bra. Dock är det så att efter några cykler går klipparen in och ställer sig i laddaren, släcker displayen och jag uppfattar den som klar med klippningen. Om det fortfarande finns ett aktivt tidsfönster och jag trycker på någon av de 6 knapparna så sticker den ut och klipper igen. Trycker jag inte så stannar den i laddaren. Så ska det väl inte vara?

Är ämnet behandlat tidigare så länka gärna till vilka poster.
 
plaggis skrev:
Jag har en 2012 5.7 4462.

Är det någon som har samma "problem" som jag?

När klipparen klipper under aktivt tidsfönster kör den sina cykler med klippning och laddning, vilket verkar fungera bra. Dock är det så att efter några cykler går klipparen in och ställer sig i laddaren, släcker displayen och jag uppfattar den som klar med klippningen. Om det fortfarande finns ett aktivt tidsfönster och jag trycker på någon av de 6 knapparna så sticker den ut och klipper igen. Trycker jag inte så stannar den i laddaren. Så ska det väl inte vara?

Är ämnet behandlat tidigare så länka gärna till vilka poster.
Precis så gjorde min när den "funkade"
 
Bockstensmannen skrev:
klippandet i gårkväll avslutades med att den gick utanför begränsningslinan, och fastnade. Fick lyfta tillbaka den innanför begränsningslina. Sedan slå in koden och trycka "klipp" då gick han längs slingan tillbaka till laddstationen och fastnade i en oändlig loop :rolleyes:snurrade någon halvtimme där sedan så stod den still med "KOD 47: kontakta bosch service"
Eehh en ny kod! (y)
Vad innebär detta? nyfikenheten sprider sig i kroppen..
antar den behöver en semester i Danmark igen.

Skall nog testa flytta laddstationen till 100% plan yta, men verkar vara något lurt ändå med denna robot.
Vad betyder "oändlig loop" mer exakt? Att den vid flera tillfällen försökte docka men misslyckades eller något annat?
 
den dockade, gick ut mot begränsningskabeln följde denna tills tillbaka i dockstationen där den dockade, gick ut mot begränsningskabeln följde denna tills tillbaka i dockstationen där den dockade, gick ut mot begränsningskabeln följde denna tills tillbaka i dockstationen där den dockade, gick ut mot begränsningskabeln följde denna tills tillbaka i dockstationen där den dockade, gick ut mot begränsningskabeln följde denna tills tillbaka i dockstationen där den dockade, gick ut mot begränsningskabeln följde denna tills tillbaka i dockstationen där den...osv
 
plaggis skrev:
Jag har en 2012 5.7 4462.

Är det någon som har samma "problem" som jag?

När klipparen klipper under aktivt tidsfönster kör den sina cykler med klippning och laddning, vilket verkar fungera bra. Dock är det så att efter några cykler går klipparen in och ställer sig i laddaren, släcker displayen och jag uppfattar den som klar med klippningen. Om det fortfarande finns ett aktivt tidsfönster och jag trycker på någon av de 6 knapparna så sticker den ut och klipper igen. Trycker jag inte så stannar den i laddaren. Så ska det väl inte vara?

Är ämnet behandlat tidigare så länka gärna till vilka poster.
Normalt når den er ferdig står det ``klipping ferdig går tilbake til ladestasjonen`` i displayet når den går til laderen. Når den så er på plass i den står det ``lagrer hagekart`` når det er gjordt vil den gå over på lading før den tar kvelden.

Det er veldig viktigt å la den arbeta i fred og at det har stort nok tidsvindu. Hvis ikke vil den i neste syklus starte der den blir avbrutt hvis den hann å lagre kartan. Dens betende vil se merklig ut.

Jeg har sett min i kjøre innom laderen for en kort paus. Dette var i starten innan den var innkjørt i hagen, jeg tenkte at det var for å få ladestasjonen inntegnet på kartan. Min følger ikke tråden tilbake til ladestasjonen, når den skal lade eller er ferdig går den i retning ladestasjonen og kjør så den finner tråden 2m bak stasjonen, roterer og kjør inn.
 
Bockstensmannen skrev:
den dockade, gick ut mot begränsningskabeln följde denna tills tillbaka i dockstationen där den dockade, gick ut mot begränsningskabeln följde denna tills tillbaka i dockstationen där den dockade, gick ut mot begränsningskabeln följde denna tills tillbaka i dockstationen där den dockade, gick ut mot begränsningskabeln följde denna tills tillbaka i dockstationen där den dockade, gick ut mot begränsningskabeln följde denna tills tillbaka i dockstationen där den dockade, gick ut mot begränsningskabeln följde denna tills tillbaka i dockstationen där den...osv
När den "dockar" hoppar den då ur laddläget ganska omgående och står stilla en stund 10cm längre bak innan nästa runda? Min gjorde så och hittade då tips här på forumet att spraya kontaktvätska på kontaktytorna för laddstiften, detta hjälpte mej, fast nu efter en månad ser jag dessa tendenser igen...
 
  • Gilla
petterg och 1 till
  • Laddar…
Hittat ett fel nu iaf, verkar som om kod 47 betyder "Slingan ändrad" efter samtal med Supporten. Så kollade under laddstationen och nu hade sladden där lossnat från "springan" man trycker in den i, kanske för att jag spännde upp för hårt för att få rakt, kanske det i kombination med ett antal dockningar vars rörelse orsakade att den släppte där under. Har varit riktigt mycket kraftiga regn här senast så det är mycket fuktigt vilket säkert bidrar med, manken är inte så hård nu.
Verkar funkar bättre nu efter ny omkartering då den faktiskt klipper gräs. :)

Men största problemet som jag ser det nu är att den ändå följer slinga rätt så mycket. Man får en riktigt ful gräsmatta av spåren. Om Bosch lät en hjälpa klipparen att fatta vissa saker, tex att det finns ett hinder, en passage, en ö, vid kartering skulle det gå myckt bättre. Eller att man kunde dra ut kartan till ngt program, och sedan justera in grejer där.
Antar det är ett internt koordinatsystem med x,y,z koordinater. Finns idag många gratis program som fixar detta (GIS) eller CAD.
 
Redigerat:
Bosse Indego skrev:
MeanMike : Har du mätt utspänningen från eliminatorn innan inkoppling till laddstationen? Det skall vara 42V. Funderat på om Bosch har problem med den. Varför vill man alltid att man skall skicka med den när man skickar in klipparen. Jag fattar att man vill ha in laddstationen men själva laddare?
Nej jag har inte mätt spänningen. Jag blev lite småledsen nu när detta hände igen. Jag hade nog rätt redan förra gången jag skickade in den. Nu blinkar det hela tiden och om jag trucker klipp så hackar den fram o sen säger den ingen slingsignal. Man kan säga att de e dö nu.......
För min del spelar det ingen roll om det är laddaren eller eliminatorn. Detta får Bosch sköta.
Jag e rätt orolig för hur lång tid det tar för jag gödde mattan rätt ordentligt häromdagen......
Fast förra gången tog det bara 4 dar, men då va det bara omprogramering som gjordes.
 
mortimer skrev:
Då är det inskick på service. Hade ni inte riktigt oväder för några dagar sedan som kan ha tagit din basstation ?
Min klippare åker alltid in vid dåligt väder. o e jag på jobbet så är min son o fru hemma o tar in den. Så inget har varit anslutet till näten vid dåligt väder.
 
Bockstensmannen skrev:
klippandet i gårkväll avslutades med att den gick utanför begränsningslinan, och fastnade. Fick lyfta tillbaka den innanför begränsningslina. Sedan slå in koden och trycka "klipp" då gick han längs slingan tillbaka till laddstationen och fastnade i en oändlig loop :rolleyes:snurrade någon halvtimme där sedan så stod den still med "KOD 47: kontakta bosch service"
Eehh en ny kod! (y)
Vad innebär detta? nyfikenheten sprider sig i kroppen..
antar den behöver en semester i Danmark igen.

Skall nog testa flytta laddstationen till 100% plan yta, men verkar vara något lurt ändå med denna robot.
Kod 47=

The boundary wire has been changed by the user
System follows the boundary wire without cutting very regularly and the system has reached 3 full coverage’s already.
Remap the garden. After remapping also the inner exclusions will be relearned which will make the system follow the outer boundary wire frequently as well
 
MeanMike skrev:
Min klippare åker alltid in vid dåligt väder. o e jag på jobbet så är min son o fru hemma o tar in den. Så inget har varit anslutet till näten vid dåligt väder.
Har begränsningsslingan också varit frånkopplad från basstationen när det har varit oväder som på sista tiden ? Tror inte det står något om det i Boschs manual men HQ skriver att kablana ska kopplas bort vid åska/blixtoväder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.