Är inte så tokigt som det låter, kan vara ett försäkringskrav för vissa företag. När man hyr en del av en större yta, delas lokalerna med (oftast) gipsväggar, och de är inte så svåra att forcera med en mattkniv :)
 
Jobbade i ungdomens dagar på ett byggvaruhus i utkanten av en stockholmsförort. Vi hade inbrott titt som tätt, bl.a. Gick man in genom väggen vid ett par tillfällen. Vi satte armeringsmattor i väggarna eftersom plåtarna var så dyra...

Det som till slut fick stop på inbrotten var en rökmaskin kopplad till larmet. Gick larmet fylldes lokalen med rök på ett par minuter, och maskinen syntes innanför dörren. Efter det var det lugnt....
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Larsa skrev:
Jobbade i ungdomens dagar på ett byggvaruhus i utkanten av en stockholmsförort. Vi hade inbrott titt som tätt, bl.a. Gick man in genom väggen vid ett par tillfällen. Vi satte armeringsmattor i väggarna eftersom plåtarna var så dyra...

Det som till slut fick stop på inbrotten var en rökmaskin kopplad till larmet. Gick larmet fylldes lokalen med rök på ett par minuter, och maskinen syntes innanför dörren. Efter det var det lugnt....
Armeringsjärn var smart :)

Ett gammalt tryckeri jag jobba på hade sånt larm på kontorsavdelningen, alltid nojig när jag larma på/ av ha ha
 
ullberg
Larsa skrev:
Jobbade i ungdomens dagar på ett byggvaruhus i utkanten av en stockholmsförort. Vi hade inbrott titt som tätt, bl.a. Gick man in genom väggen vid ett par tillfällen. Vi satte armeringsmattor i väggarna eftersom plåtarna var så dyra...

Det som till slut fick stop på inbrotten var en rökmaskin kopplad till larmet. Gick larmet fylldes lokalen med rök på ett par minuter, och maskinen syntes innanför dörren. Efter det var det lugnt....
Hmm, larsa känns inte bekant men även jag har i ungdomen jobbat på ett byggvaruhus, i stockholmsförort, men kanske lite mer centralt. Vi hade också inbrott ganska ofta, det enda som stals var en kofot och/eller en bultsax, nästa vecka kunde man läsa i lokalblaskan var dessa verktyg använts...

Vi jobbade nog inte på samma ställe, vi hade aldrig "rökfyllning" kopplat till larmet, dock en firmafest där vi körde vanlig rökmaskin, vi hade missbedömt rökutvecklingen, så när vi precis fått upp stämningen stod plötsligt brandkåren där, de hade ställt upp stegbilen, klippt taggtråden, och klättrat över stängslet, utan att vi märkt någonting.

Det kändes allt annat än bra att vi inte fattat hur det såg ut (någon boende i närheten hade ringt), och lurat ut de stackars brandmännen på ett falsklarm, vi skämdes ganska mycket...
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
ullberg skrev:
Hmm, larsa känns inte bekant men även jag har i ungdomen jobbat på ett byggvaruhus, i stockholmsförort, men kanske lite mer centralt. Vi hade också inbrott ganska ofta, det enda som stals var en kofot och/eller en bultsax, nästa vecka kunds man läsa i lokalblaskan var dessa verktyg använts...

Vi jobbade nog inte på samma ställe, vi hade aldrig "rökfyllning" kopplat till larmet, dock en firmafest där vi körde vanlig rökmaskin, vi hade missbedömt rökutvecklingen, så när vi precis fått upp stämningen stod plötsligt brandkåren där, de hade ställt upp stegbilen, klippt taggtråden, och klättrat över stängslet, utan att vi märkt någonting.

Det kändes allt annat än bra att vi inte fattat hur det såg ut (någon boende i närheten hade ringt), och lurat ut de stackars brandmännen på ett falsklarm, vi skämdes ganska mycket...
Haha! Kanske glider vi från ämnet, men det där var ju kul...
 
Hemmakatten skrev:
Det sitter alltid en nyckel i låset på insidan när vi är hemma.
Risken med det är att en "dörrförsäljare" (d.v.s. en falsk sådan) enkelt kan sno nyckel och sen återkomma när ni är borta.

Att ha nycklar, eller för del delen värdesaker öht, direkt innanför ytterdörren är väldigt riskabelt.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Risken med att alltid ha en nyckel i låset har jag faktiskt aldrig tänkt på tidigare.

Bor på landet och med en 250m lång infart och 2 hundar som varnar och skäller så är dörrförsäljare mycket sällsynt förekommande.

Men vad gör man då för att göra försäkringsbolaget nöjda?
 
Redigerat:
AnneFi skrev:
Min bror gick hem till oss med en stege och klättrade in genom vindsfönstret och låste upp när vi var i Danmark. Känns säkert att ingen granne ens hade reagerat.
Grannar är inget att lita på
Lite utanför tråden men måste berätta om inbrott vi hade får några år sedan:
Vi bor på landet i en liten by på 5 hus och grannen var hemma vid lunchtid och tittade åt vårt håll (200m) och konstaterade att vi måste ha köpt en ny bil (=tjuvarnas bil). Kan tillägga att grannen är polis och hundförare och han hade en kollega med sig hemma och hade tränat sina hundar på ängen bredvid. Tänk om de hade fattat misstankar och skickat sina hundar…
Förra sommarn så blev de deras tur att ha inbrott, De gick ut ur huset kl. 20 på kvällen för en kvällspromenad , 20:45 var de tillbaka och de hade haft besök. Då var jag och min sambo ute i trädgården och vi märkte ingenting.
 
ullberg
Hemmakatten skrev:
Men vad gör man då för att göra försäkringsbolaget nöjda?
Kolla vad det står i villkoren att du måste ha, mitt FB har nivåerna

- "inget krav", dvs krav på att det ska vara låst men inte hur, bara att det ska vara "rimligt bra" (vad det nu betyder) tror jag de sa till mig, typ vilket vanligt lås som helst som jag förstod det

eller

- "krav på godkänd låsning". Har man det behöver man ett lås som är godkänt av SSF (tror jag är, eller om det är SBSC), huruvida ditt nuvarande redan är godkänt eller inte får du i så fall ta reda på.

/U
 
Plutus skrev:
Jag är med i en grannsamverkansförening och får då en hel del statistik från polisen. Allra vanligaste vägen är altandörrar! Antigen bryta upp den direkt, eller slå sönder en ruta och öppna med handen inifrån. Så det första man ska göra är att sätta lås på insidan av altandörren, (samma idé som ytterdörren) och sedan förstärka den på lämpligt sätt, brytskydd, bakkantsstift, förstärkning av masoniten. I princip alla inbrott sker på dagtid, och på förvånansvärt kort tid. Om ingen svarar när man ringer på är de färdiga på 15 min. Så är man på affären eller bortrest har ingen betydelse.
Mjo, i alla fall i storstadsregioner så handlar det mestadels om att se till att göra sitt hus lite mindre attraktivt för buset än för grannens. Har dom väl fått för sig att ditt hus är nästa objekt så spelar det ingen roll hur många larmcentraler du har uppkopplade eller hur många lås du har på altandörren (som man med lätthet bryter upp mha en löjligt liten kofot oavsett huruvida man har lås på insidan, brytskydd eller what not) -dom har raidat klart och är borta med diverse lättavyttrade prylar från ditt hem innan larmcentralens ryckare ens fått i nyckeln i tändningslåset på bilen deras.,,
 
Jag tycker man ska satsa på ett brett skydd, inte bara punktdjupt. Alla delar ska samverka i en större funktion. Själv har jag valt:

Bra dörrlås
Fönsterlås
Brytskydd
Säkerhetsfilm på utvalda fönster
Bytt utsatta altandörrar till vanliga
Larm med genomtänkt placering och koppling till mobil
Kameror med koppling till mobil
Säkerhetsskåp där samtliga datorer, tablets och kameror förvaras
Utomhussiren
Ljudbarriärer inomhus

Allt för att höja tröskeln, det ska åtminstone vara jobbigare och krångligare att få med sig något från mitt hem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.