Jag vet att jag har sett en installationskabel för nätverksuttag som är "dubbel" dvs två kablar i bredd sammafogade.. på rulle. Ofta vill man juh ha dubbla uttag i varje rum. Känns som dessa skulle vara smidiga att använda om de passar i ett 16 vprör.

Annars är jag väldigt intresserad av åsikter funderingar på kabelval för ändamålet. Vilka är smidigast att dra i rör?... Finns det väldigt tunna så att man får plats med otroliga TRE i ett 16 vprör?

http://berlings.blogspot.com
 
belden har haft men jag är ganska säker på att dom slutade med den, anledningen är att om två kablar ligger exakt parralellt en längre sträcka så kan det bli vissa överhörningar. Tre kablar bygger inte så mycket mer än två, se till att de inte tvinnas runt varandra (tvåmansjobb), dra i alla kablar samtidigt smörj helst om det är längre sträcka.. får inte vara så stora böjar på rören bara, och det måste vara rör inte slang. beldens gråa cat5E UTP är tunn och fin. säljs bla på 305m i kartong.

kom bara ihåg att ju mer du misshandlar kablarna (sträcker, böjer, klämmer) desto sämre värden får du.
 
Tack för svaret. Var köper jag beldens kablar? .. Hittar ingen svensk hemsida heller.

Hur står sig Claes Ohlsons kablar i konkurensen?
 
En vanligt UTP kabeln har 8 trådar, eller 4 par. vanligt ethernet kopplingar använder bara 2 par. man kan alltså koppla 2 data/tele uttag på varje UTP kabel.

1,2,3,6 används för datakommunikation , dom återstående trådarna kopplar du in på motsvarande sätt på varadera sidan av uttaget/patchpanelen.

Eller också köper du en trådlös accesspunkt, både billigare och enklare :)


 
Fast ovanstående gäller bara för 10/100Mbps ethernet. Gigabit använder alla 4 paren åt båda hållen. Likaså kommer 10Gigabit göra. När det gäller 10Gbps så ser det visserligen lite mörkt ut med att kunna använda Cat5e kablage, så en omdragning blir kanske aktuellt ändå. Om och när det behovet uppstår. Troligen kommer det krävas Cat6 för 10Gbps.

Om du i framtiden vill använda PoE (Power Over Ethernet), så kan du också hamna i trubbel, med "snik lösningen"

EDIT: Lite förtydligande
 
Benny_Steen skrev:
En vanligt UTP kabeln har 8 trådar, eller 4 par. vanligt ethernet kopplingar använder bara 2 par. man kan alltså koppla 2 data/tele uttag på varje UTP kabel.
Så länge man bara kör 10 eller 100Mb, vid gigabit hastigheter så används alla par.
 
Fundering...
Om gigabit använder alla 4 par kommer PoE fungera med gigabit?
 
alla elfirmor kan sälja belden och lexcom. grosist är bla elektroskandia. lämna e-nummret på locket så kan de ta fram tillhörande ramar och uttag.
 
Hej,

Fundering...
Om gigabit använder alla 4 par kommer PoE fungera med gigabit?
Jo det finns två möjligheter med PoE.

1) Dels att använda de andra paren för matningen (1 par för positiv och ett för negativ)

2) Att lägga matningen på en centerledare i isolationstransformatorerna i signalparen.

Jag har visserligen bara läst om hur PoE är implementerat på just 10/100Mbps, men jag antar att Gigabit använder lösning 2.
 
Då blir det separata Cat6 till alla uttag. Gigabit är högst intressant då alla datorer jag har idag har gigabitkort.

Tack för visat intresse i ärendet.
 
Vill bara förtydliga mig själv med ...

... att 1Gbps går utmärkt genom Cat5e. Det är vid 10Gbps som det ser mörkt ut.
 
dubbelkabel aka siames är inge kul i ett vp16 rör.

Skärmad sftp gick inte utan den fick jag sära på till två singlar. Då packas de lite tätare. Tillsammans med mycke diskmedelslösning och en rejäl dos våld så gick det.

I ditt fall skulle jag satsa på cat5E utp. Räcker till Gigabit och är billig. Till framtida 10Gbit skulle jag vänta på nästa kabelstandard först. Ska du dra rören så gör vida bockar
 
blir det kat6 så lägg 20mm-rör för 2-3 kablar eller 16mm för singelkabel (säkraste varianten för framtida uppgradering)
 
för sent.. 16 mm ligger i väggarna och på vinden redan.

Såpalösning på kablarna?.. Hur funkar det rent praktiskt?
 
2 st kat6 kablar går exakt in i ett vp16 (möjligtvis 1mm spelrum, kommer bli svårt om du inte har väldigt fina böjar... på vinden säger du, du kanske har möjlighet att dra kablarna i två ettapper lr fuska och lägga dem löst på vinden? finns speciell kabelsmorning, fråga på elfirma.
den är mer som fett och fastnar bättre på kablarna.

kom ihåg att rören på vinden måste vara isolerade, annars får du kondensvatten i uttagen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.