Nu är det så "inne" att man inte tänker i andra banor knappt. Har ni upptäckt för- eller nackdelar. Vad rekommenderar ni?
 
Vi väljer att inte ha en öppen planlösning, inte på det sättet som det är så "modernt" nu att ha, som du själv skriver.

Vår nedervåning har kök/matsal i ett 34 kvadrat, hall, salong, arbetsrum, tvättstuga, den lilla toaletten och hall.

Från hallen kan man gå in genom en stor öppning i köket/matsalen, från kök/matsal genom en stor öppning in i salongen. Dessa två öppningar har en smart dubbelskjutdörr så att det GÅR att stänga till om man vill. Från salongen kommer man in i hallen genom en glasad dubbeldörr. Samma sak gäller här, man KAN stänga om man vill men man kan lika gärna låta det vara öppet också. Från hallen når man även toa och tvättstuga.

Vad man själv vill ha får de egna preferenserna avgöra men vi valde vad vi tyckte var bäst för oss, ett mellanting som faktiskt nästan kan vara både en öppen planlösning och en traditionell.
 
Håller med Robert_Maria. Om något mittemellan dvs...

Idag har jag kök och vardagsrum separerat, vilket är helt OK i och för sig. Men något som alltid stört mig är att jag egentligen vill ha köket på "trädgårdsidan" och naturligtvis även vardagsrummet. Och då får ju rummen en naturlig förbindelse.

Men att ha det helt öppet med spisö skulle jag aldrig fixa. Tänk på matos och min "kreativa" matlagningsbänk in action. Ingen utsikt som jag vill erbjuda gäster...

Å andra sidan om man har en synnerligen effektiv köksfläkt och ett extremt pedantiskt sätt att laga mat så kanske det är OK. Ser fint ut i katalogerna..., men mig passar det bättre med en halvvägg eller något emellan.
 
Du ska välja den planlösning som du trivs med själv och inte titta på andra för det är inte de som ska bor där.

Vi har en knappt 4 m lång bänk med spisen i mitten som delar köket från matplatsen och visst är det inte alltid en vacker syn men när vi har goda vänner hemma så är det väldigt trevligt när alla står runt denna och hjälps åt med matlagningen. En annan fördel är den att man inte blir "utanför" övriga sällskap när man blir förvisad till köket. Men som sagt man måste hålla ordning...

Ytterligare fördel med öppen planlösning är at du har möjlighet att duka till ett riktigt långbord.

Lycka till i era funderingar.
 
jag vet inte längre vad jag vill. Jag är ute efter en luftig känsla i huset tror jag. Samtidigt förlorar man väggar för v-rum och kök. Samtidigt vill jag att de ska ligga nära efs man alltid är i det ena eller det andra typ...

Tänkte om det SER trevligt ut, men är jobbigt i verkligheten?
 
Min erfarenhet av öppen planlösning är:

Det är ingen hit om man har husdjur som man vill stänga in/ut. Katter har tex alltid fri tillgång till köket vilket gör det svårt att töa, förbereda eller ha mat framme.

Öppna planlösningar innebär ofta också svårigheter att möblera på ett vettigt sätt.
Dessutom måste alla möbler etc. passa samman i stil vilket kan begränsa valfriheten.

Jag som älskar konst vill ha många väggar att visa upp den på. I en öppen planlösning får man färre väggytor.

Det är svårare att detaljstyra inneklimatet. Kalla, blåsiga dagar eller varma, soliga dagar kan det vara bra att kunna stänga mellan olika utrymmen.
 
Vill du ha en luftig känsla så ska du välja en öppen planlösning. Planera i stället för möjligheten att dela av mellan kök och vardagsrum. Det är lättare att sätta upp en mellanvägg i eftrehand än tvärt om.

Vi bor i ett halvplansetagehus med ett vardagsrum/matplats/kök om ca 65m² och precis som du skriver det är här vi tillbringar nästan all vår vakna tid. Vi funderar på att bygga nytt och kan inte tänka oss en annan planlösning än denna.

Det stämer att man förlorar en massa väggar men vi har valt att inte ha en massa skåp och tavlor och liknande som behöver en vägg, även detta skapar en luftigare känsla.
 
mibu skrev:
Vill du ha en luftig känsla så ska du välja en öppen planlösning. Planera i stället för möjligheten att dela av mellan kök och vardagsrum. Det är lättare att sätta upp en mellanvägg i eftrehand än tvärt om.
Det är skillnad på luftig känsla och LUFTIGT. En öppen planlösning ger inte bara en luftig känsla, det ÄR falktiskt luftigt. Vill man skapa en "luftig känsla" så kan man tänka på att ha rätt mängd fönster på rätt ställe, dubbel takhöjd, möblering eller andra åtgärder men ändå bibehålla separata rum. Skjutdörrar, gärna i dubbelt utförande är ett utmärkt sätt att ha möjlighet att ha en stor öppning mellan två rum men också möjligheten att stänga där emellan.
 
  • Gilla
Drömma
  • Laddar…
volvo skrev:
Min erfarenhet av öppen planlösning är:

Det är ingen hit om man har husdjur som man vill stänga in/ut. Katter har tex alltid fri tillgång till köket vilket gör det svårt att töa, förbereda eller ha mat framme.

Öppna planlösningar innebär ofta också svårigheter att möblera på ett vettigt sätt.
Dessutom måste alla möbler etc. passa samman i stil vilket kan begränsa valfriheten.

Jag som älskar konst vill ha många väggar att visa upp den på. I en öppen planlösning får man färre väggytor.

Det är svårare att detaljstyra inneklimatet. Kalla, blåsiga dagar eller varma, soliga dagar kan det vara bra att kunna stänga mellan olika utrymmen.
Håller med om det mesta i ditt inlägg utom några saker. Men först bara lite kuriosa... När du skriver "töa", menar du då "tina" mat? Var säger man så i vårt avlånga land? Det var så roligt att läsa! :)

Men för att återgå till ämnet... Det jag absolut INTE håller med om är att man måste möblera i samma stil om man har öppen planlösning. Det skulle ju bara vara SÅ tråkigt i så fall... Jag hör till dem som gärna mixar och matchar, det gör hemmet levande.

När du sedan säger att man blir begränsad i möbleringen, då man inte har några väggar, så vill jag säga att det beror ju på vad man har för möbleringsstil. Helt sant att moderna hus inte är byggda för mormors gamla (och stora!) linneskåp med skänk, stora vitrinskåp med alla glas och tallrikar synligt eller att man sätter alla andra möbler längs väggarna som man gjorde förr. Nu har man istället förvaring på andra sätt; inbyggda garderober, mer skåp i köket mm.

Vi har själva valt ett modernt hus med ganska öppen planlösning och vi har det även idag. Jag skulle inte vilja ha något annat, det är så skönt med det "luftiga". Tycker också att om man bygger mer "herrgårdsstil" där man har rumsindelat så är det ju otroligt praktiskt och snyggt med skjutdörrar, precis som föregånde talare redan nämnt.

Lycka till! :)
 
Hallå hallå,
en stor fördel som vi ser det med öppen
planlösning är inte bara att det blir luftigt
utan vi kommer även att ha det för gemenskapens
skull...tänk va skönt när man står och lagar mat
och kan tjöta med sin familj om de t ex kollar på
tv och även när man har gäster så att man är med
i pratet och inte få stå ensam i köket och slarva... ;)

Bara en åsikt... :)

Har dock hört att man ska ha fläkten mot vägg och inte över köksön
för osets skull...
 
jessica_pontus skrev:
Har dock hört att man ska ha fläkten mot vägg och inte över köksön
för osets skull...

Men då tror jag den inte suger in något stekos alls knappt, vi har ca 3m till vägg från våran häll isåfall   ;D  ;D  ;D

Glada hälsningar Niclas
 
lbg skrev:
Håller med om det mesta i ditt inlägg utom några saker. Men först bara lite kuriosa... När du skriver "töa", menar du då "tina" mat? Var säger man så i vårt avlånga land? Det var så roligt att läsa!  :)
Skåne.
 
volvo skrev:
[quote author=lbg link=1137616360/0#8 date=1137773516]
Håller med om det mesta i ditt inlägg utom några saker. Men först bara lite kuriosa... När du skriver "töa", menar du då "tina" mat? Var säger man så i vårt avlånga land? Det var så roligt att läsa!  :)
Skåne.
[/quote]

Ahaa, jag misstänkte det. Min far var från Malmö, så lite skånska har man ju hört i sina dagar, och när jag "lade" ordet i munnen kändes det väldigt skånskt. Kul att det var rätt gissat (för mig är skånska en väldigt hemtrevlig dialekt).
:)
 
Glömde att berätta om en annan aspekt ´med öppna planlösningar.
Dessa kan i vissa fall bli dyrare rent konstruktionsmässigt eftersom man måste lägga in fler avväxlingar och avbärare när det saknas bra väggar att ta ner lasterna på.

Om man vill ha ett billigt hus så kanske inte en öppen planlösning är det billigaste alternativet.
 
mibu skrev:
Det stämer att man förlorar en massa väggar men vi har valt att inte ha en massa skåp och tavlor och liknande som behöver en vägg, även detta skapar en luftigare känsla.
...och ekoeffekten av minsta ljud.... ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.