Och då lutar det alltså mer åt FTX-ventilation... Varför kan ni inte kombinera FTX+luftvärmepump?
Om ni bygger huset efter gällande byggnormer och gör det energieffekt så kan klara er på billigare lösningar där man kombinerar ventilation och uppvärmning. Till Varmvattnet kan ni ha en värmepumpsberedare. Kolla in några lite mer avancerade FTX-aggregat här, se t ex LTR-3 eco EDX-E

www.enervent.fi/unit.asp?menuid=20150&langid=2&countryid=200
 
Har också funderat fram och tillbaka på värme och ventilationssystem i vårt kommande nybygge. Tillslut kom jag fram till bergvärme och FTX. Nedan följer mina tankar.

Frånluftsvärmepump kändes fel då tilluften sker genom ventiler i väggar eller fönster. Att först försöka få bom-tätt genom att gå och tejpa alla skarvar på diffusionsspärren och sedan öppna stora hål i väggen för friskluftsventilerna känns minst sagt bakvänt.

Olika kombinationerna med solfångare, luft-vattenpumpar, vattenmantlade kaminer och ackumulatortankar tyckte jag kändes krångligt och ger kanske inte effekt när det som bäst behövs på vintern.

Ved och pellets gick bort av rent bekvämlighets- och utrymmesskäl.

Bergvärme har vi idag i vårt gamla hus och denna NIBE har tuffat på i 13 år nu utan problem. Anledningen att jag inte från början bestämde mig för denna lösning var att jag tycket det var ”overkill” i ett nybygge där effektbehovet inte är så stort (i jämförelse med vårt gamla hus från 1939, där vi tjänade in bergvärmen efter 5 år). Men samtidigt så ger den bra effekt på vintern och kräver inget underhåll, så detta väger över trots att initialkostnaden blir högre än många andra alternativ.

FTX verkar ge en bra luftmiljö inomhus samt man slipper kallras. Dessutom får man en effektiv värmeåtervinning. Nackdelen är väl filterbyten samt rensning av kanaler som behöver göras då och då (samt i viss mån priset). Men de positiva fördelarna väger ändå över.

Förhoppningsvis har jag tänkt rätt utifrån de erfarenheter och intryck jag har.
 
Intressant detta :). Har du gjort någon grov kalkyl på ung. hur mycket din lösning kommer gå på Krillechill? Sen skulle jag gärna höra mer från er med flvp om det är mycket bekymmer med kallt drag från ventilerna eller om ni är nöjda?
 
Har fått offert på Nibe 1226-5, installation samt 130m borrhål på 115 000kr. FTX systemet går på ca 45 000kr för en gör-det-själv byggsats (finns lite olika aktörer på webben som säljer dessa paket). Så i runda slängar går det på 160 000kr.

Från början var jag väldigt ivrig på att försöka räkna hem systemet (i synnerhet bergvärmen). Men jag har släppt denna tanken och fokuserar nu istället på komfort och bekvämlighet. Känns som om detta också skall få kosta lite pengar.
 
Är en bergvämepump från Thermia med frånluftsmodul ett tänkbart alternativ eller är det solklart att man skall satsa på ett FTX system om man inte kör på FLVP?
 
KrilleChill skrev:
Har fått offert på Nibe 1226-5, installation samt 130m borrhål på 115 000kr. FTX systemet går på ca 45 000kr för en gör-det-själv byggsats (finns lite olika aktörer på webben som säljer dessa paket). Så i runda slängar går det på 160 000kr.

Från början var jag väldigt ivrig på att försöka räkna hem systemet (i synnerhet bergvärmen). Men jag har släppt denna tanken och fokuserar nu istället på komfort och bekvämlighet. Känns som om detta också skall få kosta lite pengar.
Tycker det låter som ett bra pris du fått på bergvärmeinstallationen. Hur stort hus bygger du?
 
Om ni funderar på att bygga varmgarage så kan det vara ett argument för bergvärme. Att överdimensionera pump och borrhål så att ni också kan hålla ett garage varmt till rimlig peng kostar inte jättemycket pengar.
 
Smile.75- Vi bygger ett hus på 150kvm, enligt min bekant som jag fått NIBE offerten på så räcker 5kw pumpen. Tror också priset på denna är bra, har nog fått lite rabatt då jag känner installatören i fråga.

Kommer inte att ha något garage då det inte får plats på tomten, men annars är det nog en bra idé som pelpet föreslog att öka på effekten på värmepumpen för att kunna täcka garagets värmebehov.
 
Frågade just tjejen i huset om draget från ventilerna var något som hon störde sig på, och svaret var nej, och de enstaka gångerna så stänger hon bara den ventilen så är problemet löst.

Fast visst är det så att vissa är extremt känsliga, mycket erfarenhet av det från tidigare jobb.
Så vet man med sig att man är extremt känslig så kan det vara motiverat att lägga 100 000 kr extra på sitt i bergvärmepumpenvärmesystem.
Eller som pelpet sa om man har mer att värma upp än bara huset.

Komfort - fördel bergvärme
Ekonomi - fördel Flvp
Bekvämlighet som någon tog upp - fördel flvp (jag byter filter på 20 sekunder, slipper att krypa på vinden)
Hållbarhet - här skulle jag säga att det är jämnt, påkostade kompressorer i båda varianterna, man slipper en fläkt som kan gå sönder i bergvärmepumpen, men den har du istället i FTX aggregatet med en del andra saker som kan gå sönder.

En sak är säker iallafall, har ni ett normalstort hus så satsa alltid på en riktig FLVP och inte en som är för liten, ingår det en Fighter 360 eller IVT 490 eller liknande så se till att uppgradera till en riktig pump.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.