Standardgrunden är L-element 400 mm, 300 mm isolering, armeringsnät i "standard"-tjocklek(ett lager), distanser i erfordlig mängd. Ytan är ca 115 kvm.

Nu fick vi förstärka grunden och ha 500 mm L-element och dubbla armeringsnät av en grövre dimension.(Annars är det samma som ovan med isolering och distanser.)

(Ingen betong ingår i någon av priserna nedan.)

Standardgrund ca 35.000:- inkl moms.

Förstärkt grund 45.000:- plus moms EXTRA, alltså utöver de 35.000:-

Kollade med lokala byggbutiken och de bara skakade på huvudet.
Så mycket dyrare kan det inte bli.
Han kunde direkt se att det skiljer 130:- inkl moms per element.

Den nya grunden ska alltså kosta ca 75.000:- plus moms, utan betong, utan arbete.

För 10 cm högre element och grövre armeringsnät x 2.
 
Mikael_L
Severus skrev:
Den nya grunden ska alltså kosta ca 75.000:- plus moms, utan betong, utan arbete.
Alltså nu var jag inte riktigt med...
Är det pris för kantelement, isolering + (all) armering ?

Arbete, schakt, fyllmaterial, dränering, VA och värmeslang är alltså inte inräknat?
 
I grova drag platta på mark ink golvvärme schakt iso mm mellan 1500-1800kr/m2 är ett bra riktmärke att räkna på.
 
Mikael_L skrev:
Alltså nu var jag inte riktigt med...
Är det pris för kantelement, isolering + (all) armering ?

Arbete, schakt, fyllmaterial, dränering, VA och värmeslang är alltså inte inräknat?
Inget arbete bara kantbalkar, distanser, armering och isolering.

Isoleringen är ju samma mängd i båda fallen= ingen merkostnad!
 
Ja man blir ju lite nyfiken på vad du skall bygga. 200mm betongplatta är väl typ för en militär milo verkstad för tanks :surprised:

Vill väldigt gärna veta vad detta är för konstruktion..

Nåväl. kantelementen har du ju x-trakostnaden för.
Armeringsnäten 150 x150 är nån hundring dyrare än normala 200 x 200 ungefär 380kr jmf med 220kr
du skall ha två lager sådana med kattfötter som distanser dem emellan, detssa är ju ca 1m bockade armeringsjärn oc behövs völ co 6/m2

bockade byglar i kantbalken för kantbalksarmeringen är en storlek större
normala kantbalksförstärkningen får du ta ngn mm grövre diameter från ex 10mm-12mm samt kanske 100m järn mer.
Lite större punkttyngder kan ju lokalt förstärkas och inte hela plattan.
Armeringsjär är int nån stor post.

Bara betongen bli dubbelt så dyr 50000?


Nä jag tror inte en sekund på denna offert med 45000 + moms
för dessa armeringar, Aldrig :(
Inte en chans. >:(

Standerd grund för 35000 ink moms är ok
10000kr till är mycket men skulle kunna ge 45000 ink moms. Totalsumma
 
Det har pålats, så leverantörens konsult anser att det ska vara 200 mm betong, fast den summan ligger ju utanför materialsatsen som ingår i husleveransen.

Har flera gånger fått frågan om vi ska köra truck på plattan, trots pålning så anses det vara mastodont lösning.

Vi fick bocka byglarna själva, så det kom en bunt armeringsjärn(som inte räckte). :(

Dessutom blev det 6 st nät kvar som ligger och skräpar på tomten.
Bra beräknat av hans "konsulter"...
Ändå ligger alla nät med 50 cm överlapp, enligt konsultens beräkningar.
 
Tänk på att det tar upp till ett år för att få en sån platta torr. Och då räknar jag med att man använder betong med HÖGST vct 0,40. Det är viktigt att ni får på MYCKET värme tidigt, och att golvet inte kommer på för snabbt.

Något som de flesta missar är att plattan ska vara torr även när tätskiktet för badrum utförs, vilket ofta kommer långt innan t.ex. parketten.
 
Snailman
Är det samma firma som ni köpte takstolarna genom, isåfall kanske man kan se en trend... Ni kanske fick hyfsat låga offerter från början och så fort ändringar sker (vare sej de behövs eller inte) så fläskar man på ordentligt med pengar, mot vad det skulle kosta i verkligheten?

Detta verkar inte vara ett alltför ovanligt handlingsätt efter lite läsande hår på forumet... >:(
 
Snailman skrev:
Är det samma firma som ni köpte takstolarna genom, isåfall kanske man kan se en trend...    Ni kanske fick hyfsat låga offerter från början och så fort ändringar sker (vare sej de behövs eller inte)  så fläskar man på ordentligt med pengar, mot vad det skulle kosta i verkligheten?

Detta verkar inte vara ett alltför ovanligt handlingsätt efter lite läsande hår på forumet... >:(
Känns precis så.
Fan så förbannad man blir, och som glad amatör är det ju svårt att veta hur mycket det SKA kosta, speciellt när man inte har någon kunnig att rådfråga.
 
Stringfellow skrev:
Tänk på att det tar upp till ett år för att få en sån platta torr.
Upp till ett ÅR????????
Herre jäklar >:(

Har lust att klappa till den där skitgubben.
Ordentligt.
Så sitter han på sin röv och bara håvar in pengar, våra pengar.
 
Vår KA anser att det mesta är överdimensionerat.
Och han ÄR opartisk.

Jag har inte anlitat en enda konsult.
Allt går via hussnubben med den fina bilen.

Man kan få god kvalité utan att betala över 70.000:- exkl arbete och betong för en jäkla villagrund.
 
Snailman
Jag tror nog att de flesta kan hålla med om att kunden i 99,99% av fallen ligger i underläge gentemot leverantören, en vanlig rekommendation till dem som inte vet så mycket om bygg är ju att ta generalentreprenad, vad jag läst mig till är det väl dem som kan råka värst ut av alla, de kanske inte ens får tillträde till sitt hus överhuvudtaget förrän på besiktningen, och då kan man ju inte börja riva hela huset för att kunna se var eventuellt byggfusk skett...

som i den här artikeln http://www.byggahus.se/bygga/besvikna_entreprenor.htm

Det är nog i yttterligt få fall som det är mest synd om byggfirman då något gått snett.

Angående betalningen så står det i många trådar att de som gjort bästa jobbet vanligtvis INTE är de som tar mest betalt...
 
Tjena,

vi stod och valde mellan pålning och kompensationsgrundlägging. Det visade sig att merkostnaden för plattan vid pålning var ungefär densamma som för kompensationsgrundlägging men då kom pålning till. Det går åt bra mkt mer armering vid pålning jämfört med en standardgrund plus att pålarna måste korggjutas (såvida man inte lägger järnvägsräls istället för armering).

Vi betalde 900.-/kvm plus moms för kompensationsgrunmdläggning.

Något som de flesta missar är att plattan ska vara torr även när tätskiktet för badrum utförs, vilket ofta kommer långt innan t.ex. parketten.
Plattan behöver inte vara torr. Ytskiktet skall ha RF 83% (kan vara 86% men kolla BKR om du vill ha exakta tal.)
 
Kort om mina kostnader:

Garage by 74kvm L-element 300mm S100 i platta S200 i kantelement tot isol=180mm 7mm armeringsnät extraförstärkta voter

Hus by 156kvm L-element 400mm S100 i platta S200 i kantelement tot isol=280mm 7mm armeringsnät extraförstärkta voter

Som synes plattor man kan skjuta rymdraketer från!

Grundbyggsats komplett: 38900kr
Armering: 23000kr

Allt material givetvis framkört till byggplatsen.
Bilden nedan visar garaget.

Mvh Mattias

p1010002small.JPG


 
Conan skrev:
Tjena,

vi stod och valde mellan pålning och kompensationsgrundlägging. Det visade sig att merkostnaden för plattan vid pålning var ungefär densamma som för kompensationsgrundlägging men då kom pålning till. Det går åt bra mkt mer armering vid pålning jämfört med en standardgrund plus att pålarna måste korggjutas (såvida man inte lägger järnvägsräls istället för armering).

Vi betalde 900.-/kvm plus moms för kompensationsgrunmdläggning.


Plattan behöver inte vara torr. Ytskiktet skall ha RF 83% (kan vara 86% men kolla BKR om du vill ha exakta tal.)
Ett RF på 83% kallar jag torrt... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.