Om jag har en firma med F-skatt osv. är det då möjligt för mig att låta firman bygga huset inkl stå för inköp. För att när det är klart då hyra ut huset till mig själv??? alt min sambo??

Fördelarna är självklara, jag köper material för oskattade pengar
 
Svaret är nej.
 
Varför skulle det inte gå, händer rätt ofta att företag äger fastighet som ägaren till bolaget bor i. Om ägaren inte betalar hyra blir det förmånsbeskattat...

Du måste ju dock ha intäkter i bolaget, det går ju inte bara ha kostnader
 
Förutsatt att du är egenföretagare gäller följande:

Om en bostad som till övervägande del används som privatbostad men även används i näringsveksamheten räknas ändå som privatbostad.

Om du har en för näringsverksamheten särskild inrättad del av privatbostaden kan du få göra avdrag för skälig del av bostaden.
Avdragsgilla kostnader är typ ström, hyra, vatten, värme mm.

Hyr du ut till närstående så tillhör ändå inte huset näringsverksamheten, men du får räkna hyran som kapitalinkomst.
(till närstående räknas maka/make, syskon, sambo, barn och föräldrar, far och morföräldrar samt barnbarn)

Vid uthyrning till ej närstående om huset är tänkt att användas som hyreshus för ej närstående i framtiden också så får huset räknas till näringsverksamheten.

Om ditt hus är ett flerbostadshus eller om ditt företag är egen juridisk person så gäller andra regler och då kan du eventuellt få hyra ut till dig själv.

Jag hade samma ide själv, men blev djupt besviken när jag började grotta i det.
 
Som egen företagare, så har jag fått veta att om jag tar ut en hyra så räknas den som inkomst, dvs ska skattas för. Så om man inte "skörtar" upp sig så kan hyran passera som hyra dvs. avdragsgill men annars läggs den på. Min passerar ::).
 
Jag tänkte att firman skulle bygga och äga kåken fast att jag betalar hyran med min skattade lön.

Om jag förstod dig rätt, husägarsmurf, så trodde du att jag skulle låta firman betala hyran också fast det var inte min tanke.
 
I mitt fall så tänkte jag försökte jag köpa ett hus när jag hade företagshatten på mig och sedan hyra av mig själv.

Men det gick inte, utan då skulle jag drabbas av bostadsförmåner eftersom jag inte fick hyra av mig själv.

Samma fenomen uppstår om jag köper en bil i företaget som jag tänkter använda privat.
 
Du kan starta ett fastighetsbolag som då bör vara ett aktiebolag, fördelarna är dock i princip noll eftersom skatteverket kräver att du sätter en marknadsmässig hyra till dig själv, i annat fall blir du förmånsbeskattad.
 
Tackar för svar.
Jag har pratat med skatteverket och det stämmer att det går, om man har ett AB, men frågan är om man tjänar på det.

Tjejen jag talade med var osäker och skulle skicka information. Hon trodde jag skulle få ta marknadsvärde gånger statslåneräntan för att få fram en kallhyra.

Anledningen till att jag fastnat i detta är för att jag kan bygga utan lån om firman betalar och för mig är det ganska mycket jag kan lägga i förmånsbeskattning innan det blir en förlust. En ockerhyra gör ju bara mitt företag rikare.

Men jag återkommer när jag läst, räknat och utvärderat
Marcus
 
Jag tror att det enda man kan dra fördel av är att man låter bolaget ta risken med att äga ett hus, om man måste sälja fast värdet har sjunkit. Å andra sidan är det ju då även firman som gör vinst ifall värdet ökat...

Om huset skulle falla i värde kan man ju också som privatperson köpa huset av sitt bolag och på så sätt få det billigare och låta bolaget ta värdeminskningen. Man kan på samma sätt sälja sitt hus till firman om värdet har ökat och man vill få ut en del av värdeökningen privat. Tar man sen ut en marknadsmässig hyra så blir man inte förmånsbeskattad, men själva vinsten i affären har alltså med försäljningen att göra.

Annars har jag hört att det är svårare att hyra ut ex.vis halva huset till sin firma om man äger privat, än att göra tvärtom, dvs att firman äger huset och man som privatperson hyr en mindre del.

Jag har ett AB själv men bygger huset privat.
 
Allt förusätter i vilket fall att du har ett AB, är du egenföretagare är det kört.
 
Du hamnar i denna fråga det verkliga skatteträsket, eftersom du (ditt AB) drabbas av 3:12 reglerna som ägare till ett fåmansbolag, med massor av paragrafer, som helt SKA ELIMINERA skattefördelar men dessutom i fastighetsbeskattningens krångliga regler, när AB äger fastigheter. Du hamnar i två skatteträsk m a o.

Det finns lösningar, men samtliga åtminstone jag känner till, innebär att Du startar ett ägande holdingbolag i annat lämpligt EU-land, med fördelaktigare småföretagarbeskattning. Detta bolag får äga det svenska aktiebolaget. För detaljerna måste Du sannolikt betala en skattekonsult (sök på skatterådgivning eller tax planning på Internet) ca minst tkr för att kringgå de båda skatteträsken ovan.
 
En fråga jag lurat på är vad som gäller med momsen. Alltså om man får ,bör ,kan dra momsen om firman bygger ett nytt hus som enbart hyrs ut till dig själv som privatperson. Nån som vet?
 
Har nu talat med Skatteverket och enl dom funkar det så här...

Man kan hyra ut huset som privatbostad till sig själv om man har ett AB, där företaget är en egen juridisk person.

Hyran bestäms mellan kommunens rekommendation och skatteverket, som mall används kommunens egna lägenheters m2-hyra. Blir hyran för låg så förmånbeskattas man.

Uppfylls dessa krav så ska det vara möjligt.

Dessvärre, eller inte, har jag fått ett mkt fint erbjudande om anställning och firman kommer att säljas eller läggas ner. Så jag kommer inte att få tillfälle att nyttja denna möjlighet.

Tackar för alla svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.