Hej!
Undrar hur ni elektriker gör om inte kablarna räcker till vid installation av ny elcentral, använder ni er av anslutningsklämmor eller är det tvunget att dra helt nya och längre kablar?
Säkringsskåp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
anslutningsklämma.jpg
 
Jag brukar använda skarvhylsa och en bra presstång.
Är det en normcentral kan man också sätta plintar i hörnen för att skarva på.
 
En elektriker hade nog inte dragit om kablarna men känner du att du har tid och lust så blir det snyggast. Annars sätta centralen högre upp och kapa rören lite? Annars presshylsor.
 
Om du väljer att skarva så använd dig av Abiko hyllsor och Abiko presstång. Skadar inte heller att värma på krympslang över skarvarna. En ordentligt gjord skarv är lika bra som ny kabel. Röda hylsor till 1,5mm tråd och blåa till 2,5mm. Klämman är till för att användas i eldosor.
 
Har hittat ett skåp som har 2x18 moduler, tror det var ett Hagerskåp som skulle kunna passa i det begränsade utrymme som finns. Problemet är att jag vill ha två jordfelsbrytare i detta skåp.
En (fyrpolig) skyddar allt utom kyl/frys som får en separat tvåpolig JFB,
Jag skulle gärna vilja ha den i samma skåp kan elektrikern fixa detta tro?
 
Beror på hur många dvärgar som ska in. En 1-polig dvärg tar upp 1 modul plats och dvärgbrytarna tar upp kanske 6-8 moduler + att du kanske vill ha en huvudbrytare som tar 3 moduler.
Men det ser inte ut som det blir problem då centralen du fotat har 18 säkringar och Hagern tar det dubbla.
 
Centralen bör ta det som sagt.
Jag får det till att centralen blir upptagen med 28 av 36 platser.
Jag räknar 2st JFB 8 platser, HB, 2 platser. 2st 3pol säkringar 6 platser, 12 st 1pol säkringar 12 platser.
Behövs bara en extra Jord och Nollplint så löser man det smidigt.
Jag rekomenderar INTE att lägga kyl/fry på en egen. Bättre man lägger sammavåningsplan som kylen står på med all belysning etc på en JFB och den andra för ytterbelysning. Evt Värmepump kanske man kan lägga på en PSA istället.
 
Jaha får rådfråga med elektrikern. trodde man hade separat till kyl/frys för att vara på säkra sidan.
Tack !!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.