Finns flera trådar med liknande innehåll på byggahus, men drar mitt case ändå, eftersom det skiljer sig något. Tänkte börja bygga upp en verktygsarsenal för diverse småjobb och fix ute på landet, och har nu kommit till cirkelsåg och kapsåg. Förstår att båda har sina styrkor , och att jag förr eller senare kommer att ha bägge i min verkstad ( har hittills"klarat" mig med fogsvans och sticksåg ), men frågan är vilken som bör inhandlas först – cirkel eller kapsåg. De projekt jag har kvar i år på sommarstället är byte av fasad ( inte så dramatiskt som det låter, 15-20 brädor och lite läkt) samt bygge av kompost och en sandlåda. Nästa år kommer jag att köra lite blomsterlådor, spaljéer, fristående spaljéväggar och ett mindre växthus. Vet att man med en enkel jigg kan få raka/vinklade kapsnitt med cirkelsåg och därmed få en del av det som en kap/gersåg har och kanske inte behöva ta investeringen i kap/ger i år (tänkte metabo kgs 216m eller bosch PCM8S) ?

Vad bör man satsa på med tanke på årets projekt, cirkel eller kapsåg ?
 
Svårt att säger: mer användning har jag för min kapsåg men den är mkt. dyrare än en cirkelsåg. Skulle hyra kapsågen via Cramo eller dyl. om planboken förhindra inköp av sådan. Cirkelsågen använda jag rätt sällan men då 'behövs' den verkligen , om man vill inte klyva 20-30 löpmeter med sticksåg. Är dock 'endast' måttlig intresserad hobbyfixare som inte bygga hus. Bra lösning för mig var kap-/gersåg och batteridriven liten cirkelsåg.
Om du vill kapar bräden med en viss vinkel , så köp ett ställbart snickarvinkel, smygvinkel heter det på svenska,tror jag...sedan ställa du in vinkeln, markera på bräden, ta en bräda som anslag, parallelförskjuta den i cirklensågens bredd (från sågbordets kant till innersidans klingas sågtand),
spänner fast anslaget, mäter igen,korrigera,mäter igen och slutligen såga. Men se till att du inte fastnar vid motorn i tvingarna du använda för att spänna fast anslaget. Låter komplicerat? Tyckte jag med.
Därför köpte jag gersågen.
 
Redigerat:
Nöjer man sig med de virkesdimensioner som finns att köpa så är kapsågen det självklara valet.
Cirkelsågen kan både kapa och klyva men kräver mera riggning.

Med dina proj så köp en kapsåg.

Protte
 
  • Gilla
Klassson och 1 till
  • Laddar…
Tack för råden. Kollade precis lagerstatus på PCM8s och metabon på Bauhaus Göteborg och de är slut i lager. Surt
 
Vi har en PCM8s hemma som vi är nöjda med. Vi kompletterade den med en grövre klinga från biltema att såga kraftigare reglar m.m. med som inte behöver så fina snitt men som gärna får gå så fort som möjligt.
Vi köpte även ett stativ som jag inte kommer ihåg namnet på men det innehåller "2400" har jag för mig.

Vi är iaf väldigt nöjda totalt sett..
 
arturz skrev:
Finns flera trådar med liknande innehåll på byggahus, men drar mitt case ändå, eftersom det skiljer sig något. Tänkte börja bygga upp en verktygsarsenal för diverse småjobb och fix ute på landet, och har nu kommit till cirkelsåg och kapsåg. Förstår att båda har sina styrkor , och att jag förr eller senare kommer att ha bägge i min verkstad ( har hittills"klarat" mig med fogsvans och sticksåg ), men frågan är vilken som bör inhandlas först – cirkel eller kapsåg. De projekt jag har kvar i år på sommarstället är byte av fasad ( inte så dramatiskt som det låter, 15-20 brädor och lite läkt) samt bygge av kompost och en sandlåda. Nästa år kommer jag att köra lite blomsterlådor, spaljéer, fristående spaljéväggar och ett mindre växthus. Vet att man med en enkel jigg kan få raka/vinklade kapsnitt med cirkelsåg och därmed få en del av det som en kap/gersåg har och kanske inte behöva ta investeringen i kap/ger i år (tänkte metabo kgs 216m eller bosch PCM8S) ?

Vad bör man satsa på med tanke på årets projekt, cirkel eller kapsåg ?
Så länge du bara behöver kapa (och inte klyva) är en kap det klart bästa. Ser du att du kommer behöva klyva (eller hantera skivmaterial) är cirkeln oundviklig.
 
Inget skivmaterial...än. Sen handlar det lite om kostnad fördelad per år och nån balans mellan kvalité och pris.
 
Kap/ger, alla gånger! Cirkeln är bra de få gånger den behövs men numera använder jag sänksågen nästan uteslutande (dock ej för grovklyvning).
 
Det blir en kapsåg, håller utkikt efter kampanj i Göteborgstrakten
 
Har en möjlighet att köpa en bättre beg. Elu Ps174 för en tusenlapp. Av vad jag läst så är det en riktigt bra såg. Är det någon som kan berätta hur den står sig mot ovan nämnda pcm8s och kgs216? Behöver inte LED och laser, däremot en pålitlig maskin.
 
arturz skrev:
Har en möjlighet att köpa en bättre beg. Elu Ps174 för en tusenlapp. Av vad jag läst så är det en riktigt bra såg. Är det någon som kan berätta hur den står sig mot ovan nämnda pcm8s och kgs216? Behöver inte LED och laser, däremot en pålitlig maskin.
Är den i ok skick så köp, bra maskin.
 
Det är nästa fråga - vad skall man kolla efter ? Kol och remm?
 
arturz skrev:
Det är nästa fråga - vad skall man kolla efter ? Kol och remm?
Njae...knappt lönt, det är billiga slitagedelar. Jag hade kollat att den sågar bra, inte har konstiga lagerljud, inte har glapp som ej går att justera bort (brukar ej vara något problem). Sen är det bara att köra.
 
Tack för rådet
 
Skall åka ut och kika på sågen. En fråga – klingan som följer med är original (30). Finns det några svårigheter att få tag på nya klingor som passar PS174 ? Finns det något jag bör känna till kring sågen ? Informationen på nätet är lite knapphändig, jag hittar sprängskisser och lite gamla "till salu" trådar, men nästan ingen information alls om sågen. Förutom det, funkar en klinga med 30 tänder till ovanstående projekt ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.