Jag har suttit å läst om ftx system halva dagen och har en fundering..
En förutsättning för att det ska funka bra är att man har ett tätt hus såp att tilluften och från luften i så stor utsträckning som möjligt sker via FTX stystemet.

Men Om man har en braskamin i huset så är det ju en öppen kanal genom murstocken och rätt ut!?!? vad händer med luften här tro? Känns ju spontant som att man ska täta murstocken när den inte används...

Följdfrågan är även om man nu har ett FTX system samt en braskamin som man eldar i sporadiskt... hur påverkar det ventilationen i huset? Eldar man så skapar man ju en enorm luftström till kamin och upp genom murstocken som FTX systemet inte är gjort för...eller??
 
Jag har öppen spis och FTX. Systemet är projekterat av en ventilationsfirma. När jag inte eldar har jag spjället stängt.
Eftersom FTX-systemet både tillför friskluft och suger ut frånluft blir undertrycket kontrollerat jämfört med ett rent frånluftsystem. Jag har aldrig märkt att det kommer in luft genom skorstenspipan.
Mitt FTX-aggregat går att ställa om i ett läge så man tänder spisen. Om jag minns rätt så drar den ner på frånluften under t ex 30 min.
Jag har för mig att det var viktigt att att det fanns ett separat friskluftsinlopp till öppna spisen. I mitt hus fanns detta sedan tidigare, så det var inget problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.