D09 skrev:
När jag brötade som värst med snickerier, maskiner etc så brukade jag avsluta med att ställa en flaska whisky utanför grannens dörr med en lapp där jag ursäktade för allt oväsen :)

Har aldrig fått in klagomål ha ha
Hur bygger ni egentligen? SÅ förtvivlat mycket låter det väl inte när man bygger hus?
 
D09
KnockOnWood skrev:
Det vore en ära att ha dig som granne, D09!

Här finns faktiskt en ledig tomt :)
Ha ha låter lockande ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
D09
andersmc skrev:
Hur bygger ni egentligen? SÅ förtvivlat mycket låter det väl inte när man bygger hus?
Mycket markarbete, långa timmar på dygnet så visst låter det med en hjullastare / grävmaskin som skrapar o brötar :)

Sen är det ju det plötsliga ljuden som sågar / hammare som bryter igenom.

Men jag är aldrig nöjd och enligt min sambo hittar jag alltid på något projekt ;)
 
Tack alla för svaren och alla de goda råden.
Till Mikael_L: Är du synsk??:)
Du beskriver inte bara exakt vår situation på alla punkter, hur jag själv tänkt & tänker, utan även din flaggning för framtida problemscenarior.

Det är självklart så, att när man har gått igenom en låång överklagandeprocess så är det inte så lätt att stilla sitt sinne när det gäller saklig argumenation & kärvänlig informationsutbyte under byggtiden med samma klagande grannar. Även om jag uppenbarligen inte har varit så glad över överklagandena som jag anser varit okynnesöverklaganden, så kommer jag dock ha fullaste respekt för de störningar jag kommer att behöva åsamka grannarna under byggtiden och jag kommer att göra allt för att störa så lite som möjligt. Samtidigt så måste arbetet utföras och jag har inte råd med att vara undfallande så att blir så att det är grannarna som bestämmer mina byggtider och metoder - då kommer jag aldrig få bygget färdigt (vilket i slutändan drabbar grannarna själva)

Vad gäller kommunen så finns det en läskig koppling till den mest högröstade klagande grannen (koppling som jag inte kan gå in på här) . Den (mycket kompetenta) handläggaren jag har haft på kommunen har nyligen slutat. Kommunens byggavdelning befinner sig i princip i kaos då alla erfarna handläggare slutat och kvar finns endast oerfarna och vakanser. Jag tackar högre makter att jag hunnit få mitt startbesked av min tidigare handläggare, precis innan hon slutade.
 
Hemmakatten
jokomoko skrev:
Även om jag uppenbarligen inte har varit så glad över överklagandena som jag anser varit okynnesöverklaganden, så kommer jag dock ha fullaste respekt för de störningar jag kommer att behöva åsamka grannarna under byggtiden och jag kommer att göra allt för att störa så lite som möjligt.

Samtidigt så måste arbetet utföras och jag har inte råd med att vara undfallande så att blir så att det är grannarna som bestämmer mina byggtider och metoder - då kommer jag aldrig få bygget färdigt (vilket i slutändan drabbar grannarna själva)
Fullaste respekt och egna byggtider kan ibland bli svårt att enas. Du skrev tidigare att du kommer att ha en 4-5 år lång byggtid samtidigt som du endast kommer att kunna bygga på helger och kvällar. Som granne kan det bli svårt att stå ut med byggbuller under så lång tid på den enda tiden man är hemma från jobbet.

Det finns ganska många exempel på kommunala förelägganden där byggarbeten begränsas till vardagar och förbjuds på helger (eller viss tid på helgen) av hänsyn till grannarna.
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Fullaste respekt och egna byggtider kan ibland bli svårt att enas. Du skrev tidigare att du kommer att ha en 4-5 år lång byggtid samtidigt som du endast kommer att kunna bygga på helger och kvällar. Som granne kan det bli svårt att stå ut med byggbuller under så lång tid på den enda tiden man är hemma från jobbet.

Det finns ganska många exempel på kommunala förelägganden där byggarbeten begränsas till vardagar och förbjuds på helger (eller viss tid på helgen) av hänsyn till grannarna.
Om byggande på helger och kvällstid generellt förbjuds så kommer jag få problem. Min huvudstrategi är att försöka bullra mestadels då grannar inte finns på plats . Detta är ett fritidshusområde med inga permanenta bofasta (boende endast sommartid) och under Oktober-Dec finns där i praktiken inga sommargäster där alls, sommarvattnet stängs av början av Oktober. Å' andra sidan blir tiden ytterst begränsad under mörker och kyla som jag kan jobba med huset (därav den förväntade långa byggnadstiden)
 
D09
jokomoko skrev:
Om byggande på helger och kvällstid generellt förbjuds så kommer jag få problem. Min huvudstrategi är att försöka bullra mestadels då grannar inte finns på plats . Detta är ett fritidshusområde med inga permanenta bofasta (boende endast sommartid) och under Oktober-Dec finns där i praktiken inga sommargäster där alls, sommarvattnet stängs av början av Oktober. Å' andra sidan blir tiden ytterst begränsad under mörker och kyla som jag kan jobba med huset (därav den förväntade långa byggnadstiden)
Du kan bullra rätt mycket innan det blir problem på helgerna. man räknar med att viss tolerans ska finnas under byggen. Samtidigt använder grannar miljöförvaltningen till att klaga på allt. T ex flagga som låter stressande när den är hissad osv ;)

Hittade inte länken men har för mig att det är det lördag kl 8 så får du ha en viss decibel till ett visst avstånd, kanske 75 decibel inom 25 meter, 55 decibel på 50 meter. Kan minnas fel nu och det kan ha ändrats men ska se om länken dyker upp med riktiga siffror. Sedan vid 17 tiden då ska det vara lugnt till skillnad från vardagar som oftast är 06-20. Iaf när man fått igenom tillstånd för miljöfarligvetksamhet typ grävmaskiner, anläggningar, krossverk etc

Edit

Hittade en länk med lite mer info

http://www.naturvardsverket.se/Stod...ning-amnesvis/Buller/Buller-fran-byggplatser/

Läs också att vissa moment tillåter att ha högre decibel om dom är tillfälliga och inte pågår under längre tid vid ett och samma tillfälle.
 
Redigerat:
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Jag tål rätt mycket men om min granne skulle bullra rejält varje kväll och helg i 4-5 år så hade jag nog gjort något som man inte borde...

Om en granne ska bygga hus och ska göra allt kvällstid/helgtid i 4-5 år så hade jag blivit fullständigt galen...
 
Kalasclas skrev:
Jag tål rätt mycket men om min granne skulle bullra rejält varje kväll och helg i 4-5 år så hade jag nog gjort något som man inte borde...

Om en granne ska bygga hus och ska göra allt kvällstid/helgtid i 4-5 år så hade jag blivit fullständigt galen...
Även om det står en flaska whisky på trappan varje lördagsmorgon?

Ja det befordrar kanske inte god psykisk hälsa egentligen :surprised:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Även om det står en flaska whisky på trappan varje lördagsmorgon?

Ja det befordrar kanske inte god psykisk hälsa egentligen :surprised:
Grannen dör kanske av skrumplever innan bygget är klart :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Du kan bullra rätt mycket innan det blir problem på helgerna. man räknar med att viss tolerans ska finnas under byggen. Samtidigt använder grannar miljöförvaltningen till att klaga på allt. T ex flagga som låter stressande när den är hissad osv ;)


Edit

Hittade en länk med lite mer info

[länk]

Läs också att vissa moment tillåter att ha högre decibel om dom är tillfälliga och inte pågår under längre tid vid ett och samma tillfälle.
Tack så mycket D09, det var denna typ av information som jag eftersökte! Toppen!
 
Kalasclas skrev:
Jag tål rätt mycket men om min granne skulle bullra rejält varje kväll och helg i 4-5 år så hade jag nog gjort något som man inte borde...

Om en granne ska bygga hus och ska göra allt kvällstid/helgtid i 4-5 år så hade jag blivit fullständigt galen...
Observera att det rör sig om ett fritidshusområde där merparten endast nyttjar det sommartid och under stor del av året mestadels är tomt. I många av dessa områden brukar det pågå aktiviteter med gräsklippning, etc, i helgerna så det är sällan så tyst i områdena.
 
Börja bygg och se åt vilket håll det verkar luta ang grannarna....det går inte att vara alla till lags under tiden man bygger...
Vissa saker låter men det är oftast under en begränsad tid, vid större saker som tex sprängning och liknade kan du sätta upp en skylt med info ang tex tider så har grannarna iaf möjlighet att välja om dom vill vara där eller om dom ska passa på att göra en utflykt....

Glöm inte att fota mycket redan från början...

Lycka till
 
AndersS skrev:
Observera att det rör sig om ett fritidshusområde där merparten endast nyttjar det sommartid och under stor del av året mestadels är tomt. I många av dessa områden brukar det pågå aktiviteter med gräsklippning, etc, i helgerna så det är sällan så tyst i områdena.
Hehe vilken miss av mig :)

Måste börja läsa nogrannare

Då kan vi bortse från mitt inlägg
 
Jag är fortfarande förundrad över att ni kan bullra så mycket när ni bygger. Ett par dagar, kanske en vecka, med en grävmaskin. Sedan några veckor med sporadiskt sågande och spikande.

I ett vanligt villaområde håller folk på och klipper gräs, de kör med trimmer, häcksaxar, vattenpumpar, snöslungor. Folk sågar och klyver ved, veckovis i sträck. Mopeder, fyrhjulingar, ungar på studsmattor och i bassänger. Allt det där bullrar mer än när man bygger, och det håller dessutom på hela tiden, året runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.