Är väldigt ny på detta med renovering. Jag själv har absolut ingen känsla för färg alls! Dock så vill jag ha ett luftigt, fräscht kök. Jag skall behålla köksluckorna, dock så ska nya beslag sättas på jag har bestämt mig för dessa i tenn.
large_broby_dimgra_2-2-669x669.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min sambo vill absolut behålla träfärgen på panelen då han avskyr målat trä och tyvärr finns för tillfället inte ekonomin till att ta bort panelerna helt. Golvet kommer att bytas inom ca 2 år vi har bestämt oss för matt svart natursten. Färgen på väggarna får därför gärna matcha det nya golvet. Kaklet kommer att bytas till svart stavmosaik med ljusa fogar.
Något i den här stilen 208958-spis-och-fläkt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad för färgval skulle då kunna passa på väggarna?
Här kommer lite bilder på köket idag.
Anledningen till att vi ska måla om är för att nuvarande ägare har rökt inomhus i ca 1 år, så vi skulle vilja ha det nytt och fräscht.
images (1).jpg images.jpg kok-7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Om du skall ha så mycket svart/mörkt så behöver nog väggarna i övrigt vara ljusa för att det skall kännas luftigt. Panelen går att tona ljusare med lack med pigment eller panelvit. Då är fortfarande träkänslan kvar men man slipper den gula träfärgen som tar ganska mycket ljus.
 
M
Ni har valt färgerna vitt (köksluckor mm), svart (kakel och golv) och grått (handtagen på luckor och lådor). Om det hade varit jag som bott i detta hus hade jag inte blandat in ytterligare färger på väggarna utan istället färgsatt köket med gardiner, grytlappar, handdukar, tavlor, stolsdynor etc. efter säsong. Jag hade valt att lasera träpanelen i vitt och även måla väggen vit. Alternativt ta bort träpanelen helt och ha vitmålade eller svart/vit/gråa tapeter.
 
Det är ju trist att sabba festen men jag ser flera problem.

Det verkar som att de handtag du valt inte matchar de befintliga hålen i köksluckorna. Du har två skruvhål i dina luckor, men knoppen du valt har bara ett skruvhål.

Sedan tycker jag att ni stökar till det med färgvalen. Ni ska ha svart klinker, mörkgrått golv, vita köksluckor och behålla träfärgen på panelen. Och ska det inte kännas som en grotta så måste ni ha vita eller ljusgråa väggar.

Kommer bänkskivan att vara kvar? Isåfall så kommer den, i kombination med träpanelen, effektivt att bevara känslan av trött 80-talskök.

Jag tycker ni ska tänka om helt, och försöka utgå från ljusare färger eftersom ert kök är relativt mörkt från början.

Hade det varit mitt kök som jag skulle fixa med begränsad budget så hade jag lagt in ett ljust lackat parkettgolv och bytt bänkskivan till en skiva som matchar golvet. Rivit bort träpanelen, spacklat väggarna och sedan målat dem vita eller väldigt ljust gråa. Jag hade behållit kaklet (som är tidlöst) och skaffat enkla handtag med raka linjer som matchar befintliga hål i skåp och luckor och bytt ut bänkbeslyningen mot halogen- eller ledlampor som känns modernare än lysrörsarmaturerna. Och sedan ny inredning.
 
Vitt låter ju lite trevligt skulle nog kunna bli snyggt. Att lacka panelen kan ju vara en ide.=)

Pelpet din renovering låter inte som något för en begränsad budget :p Och köket är faktiskt från 90-talet så snarare trött 90-tals look;)

Kaklet skall bort pga det inte håller, många fogar ramlar ur och flera kakelplattor är spruckna.
 
Såklart det är 90-tal, min tabbe. Pastellfärgen är ju typiskt 90 tal :).

Räkna gärna på det men mitt förslag behöver inte bli dyrt. Du får en helt okej bänkskiva i massiv ek för under tusenlappen inklusive olja, och byggmax har bra ekparkettgolv för under 200 kr/kvm. Jag skulle tro att det stengolv ni tänkt er blir betydligt dyrare.

Väggmålningen klarar ni för omkring 4000:- inklusive spackel, underarbete, penslar mm. Skillnaden mot att bara måla övre delarna av väggarna blir liten.

Eftersom ni har tidlöst kakel så kan ni troligen ta med en trasig platta till en kakelbutik och komplettera, även om det nog blir snyggast att byta (kan skilja nyanser i olika bränningar). Ni kan också foga om kaklet.

Jag kör med denna armatur i köket efter rekommendation från elektriken.
 
Redigerat:
Golvet har vi tänkt att byta om ca 1-2 år. Dewt vi vill göra när vi flyttar in är beslagen+målning+kaklet. Som vi räknat skulle kosta oss runt 2000.
Då har vi räknat att det kostar ca 800 kr att måla om per rum baserat på en uträkning på antal liter färg som vi hittade på en sida +spackel+penslar/roller som man ju använder till hela renoveringen.
Vad vi är oroliga med att ta bort träpanelen är att vi inte vet vad som finns under och vi skulle helst undvika att dra igång nåt större som att byta väggskivor..
 
Det är ju absolut inget problem att göra så. Spara bara kulörnumret så kan ni riva bort panelen senare och måla allt i samma färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.