Jag skall täckmåla cirka 250 kvm innertak (200 kvm tidigare lackad paneltak och 50 kvm nygipsat tak) samt ett antal väggar i huset kanske 3-400 kvm väggyta.

Ett maskinköp är ju aldrig fel och för att skona kroppen hellre än plånboken så tänkte jag investera i en färgspruta.

De jag kikat på är då Wagner Projekt 115 och Wallperfect W 985 E som i dagsläget kostar lika mycket på www.conrad.se cirka 3000:- (Projekt 115 är sänkt från 4000:- ).

Vilken rekommenderas för de jobb jag skall utföra?

Projekt 115:
820022_LB_00_FB.EPS_250.jpg

W 985 E:
823502_LB_00_FB.EPS_250.jpg
 
ullberg
Jag har inte ingen erfarenhet av just de där två, men väl en lite större (PP119) och en lite mindre (w867e) från samma märke.

Ett projekt av den storleken skulle jag inte överväga med den mindre, men gärna med den större! Så jag tycker du ska gå på PP115 eller, om plånboken tillåter, en ännu större (PP115 känns spontant lite jobbig att göra rent med den behållaren, men jag har ju ingen erfarenhet av den modellen)

/U
 
Tack för svaret.

Jag var också lite skeptisk till burken som skalla rengöras men samtidigt är det ganska enkelt såg jag på några filmer på Youtube.

Då är jag mer fundersam på om blir tokig på att inte nå upp till taket utan ställning med P115 som inte har lansen som 985 har.
 
Vilken blev det, och hur fungerade den?
Jag står i samma val själv.
 
Det blev 985 men vi har inte fått den än.
Vi valde den för smidigheten med lansen för enklare takmålning samt att den suger färg direkt ur färgburken.

Jag skriver ett omdöme här i tråden när vi fått den och kunnat provköra ordentligt.

Priset är lägre på http://www.ctwtools.se/ än på Conrad.
 
Ser fram emot ett omdöme. Tack för länken.
 
Gammal tråd lite uppdatering någon som vet i fall den sprutan funkar bra också för utomhusmålning och slamfärg??
 
Har avslutat min andra Wallperefect W 985. Den första höll c:a 50kvm inomhus takmålning. Därefter garatirep. Nu kom den fram igen för tak och väggmålning. Kunde måla c:a 100-150 kvm innan den stannade. Det är pumpen som suger fram färgen som bränns upp. Nu finns ingen garanti så det blir soptunnan.

Inte nöjd med den. Men den gjorde ett gott jobb när den fungerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.