Tack för alla svar. Då lägger vi kyl på samma jfb som inne elen.

Hur är det med TM och TT? Bör dom vara på samma jfb eller på en egen?
Eller kanske ihop med ute el?

En annan fråga.
Bör man sätta en 300 ma jfb i mätarskåpet? Mot brand, åska och andra överslag?
 
Dom flesta som har JFB har en eller två för hela huset och inget som ligger utanför.

Om du inte låter något ligga utanför den/dom 30mA JFBer som du har så är det bara kabeln från mätaren till centralen som blir skyddad av 300mA JFBn. För skydd mot olika spikar (bl.a. åska) så är det bättre med ett riktigt överspänningsskydd än en JFB, ett överspänningsskydd fortsätter (normalt) att leverera spänning även efter att det har löst ut.
 
Jag monterar normalt 2 JFB när jag bygger nytt, och jag har samma erfarenhet som ullberg, att det är ytterst ovanligt att JFB löser ut i en inomhusinstallation.
Att kyl/frys har stannat pga att JFB löst har jag aldrig upplevt, däremot har jag sett någon enstaka kyl/frys som stannat för att kompressorn gått sönder men även det hör inte till vanligheterna.
 
Tack för alla svar.

Vilket överspänningsskydd rekommenderar ni?
 
Hur bor du? Landsbygd, litet samhälle, stor stad?
Är det luft- eller markledningar in i huset, både direkt innan och lite längre ifrån (~500-1000m)?
 
Bor 4 km från Höör. Ny jordkabel från el-skåp till vårt mätarskåp. Även jordkabel från mätarskåpet till huset.
Ca 70 meter kabel.
 
Tack

Finns det fler sätt att skydda sig på?

Är det vanligt att nollan kan försvinna och förstöra elektronik?
Så som det hände i norge.
 
En annan fråga.
Bör man jorda vatten rören i huset. Inkommande vatten är i pem slang.
 
Det tycker jag inte.
Det är ovanligt att man tappar nollan.
 
Claesk skrev:
Tack

Finns det fler sätt att skydda sig på?

Är det vanligt att nollan kan försvinna och förstöra elektronik?
Så som det hände i norge.
I och för sig en intressant fråga. Om man hade obegränsade resurser och vill ha en femstjärnig anläggning med ett extra plus i kanten, vad skulle då det vara? Några snabba punkter i all hast:

1. En korrekt och väl underhållen anläggning är grunden som man kommer väldigt långt med.
2. JFB, väl sektionerad, över hela anläggningen.
3. Skyddsutjämning. Ingår visserligen i punkt 1, men är ett relativt nytt krav i reglerna så det får sin egen punkt. Skyddar mot jordfel och blixturladdningar utifrån.
4. Överspänningsskydd, gärna flera, väl koordinerade med olika skyddszoner.
5. Eget jordtag. Skyddar mot avbrott i PEN och beröringsspänningar vid jordfel i nätet.
6. TN-S. Nu finns inte ens någon PEN. Skyddar även mot vagabonderande strömmar.
7. Reservkraftverk, beroende på konsekvenserna vid spänningsbortfall.
8. UPS. Egen (reserv)kraft i olika former får prioriteras individuellt.
9. Åskskydd.
10. Filtrering och övervakning av spänningen, t.ex med sugtransformatorer, isolertransformatorer och övervakningsreläer. Skyddar mot vagabonderande strömmar, övertoner och spänningsbortfall.
11. Huset inklätt i stålplåt, naturligtvis jordat. Skyddar både mot inbrott och EMP.

Mer?
 
Fin lista.
Punkt 3, 4 och 9 går inte dom ihop lite?
 
Dom beror delvis av varandra, ja, i den ordningen, men har sina egna egenskaper.
 
Skyddsutjämning. Då måste man koppla ett jordspett till vattenrören i huset.
Eller kan man dra en egen jord direkt från centralen?
 
Skyddsutjämning innebär att alla inkommande ledande ledningar kopplas ihop i en punkt, el, vatten, tele, fjärrvärme etc. Alla dessa inkommande ledningar måste därför dras fram till en gemensam punkt, helst ska de komma in i huset på samma ställe. Det går inte att dra utjämningsledare fler meter mellan två rör pga blixtströmmen.

Detta förhindrar att jordfel och åska ger beröringsspänningar mellan olika ledande delar i huset. Det är ju endast elsystemets nolla (jord) som kopplas ihop med övriga rör. För att även skydda mot överspänningar mellan fas och nolla används överspänningsskydd.

Skyddsutjämning kräver inte ett jordtag (jordspett), utan ett sådant är en bonus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.