Har idag för första gången gett mig på en PRK-koppling.

Har inhandlat på K-rauta, både PRK-koppling(metall med plasthylsa) och PEM-slagng (25mm).

När jag drar hylsan i botten vilket jag har förstått att man ska göra. Känner inne i kopplingen att PEM-slangen har tryckts till, känner en inbuckling som jag tor sig bör. Så långt känns allt bra, men sedan så gör jag lite belastningstester och drar och böjer i det hela lite, känner att den sitter fast ordenligt när jag drar, men känner att den snurrar något runt slangen när jag vrider på den, dock inte mycket.

Ska det vara på detta viset heller har jag gjort fel.

Mycket tacksam för svar på denna fråga, vill inte gärna att det ska bli fel när jag slår på vattnet:blushing:

Mvh

/PCLarsson
 
In med slangen i botten, dra hylsan helt i botten precis som du gjort, det är väl så det ska göras.
Jag kan inte tänka mig att du får problem med detta, lirka inte mer med den utan sätt på trycket så ska du se att allt är OK och sitter som berget. Går säkert att vrida lite precis som du gjorde, det är inget fel.
 
Det är inte fel bara för att det går att snurra på slangen. Allt är i sin ordning.
 
Tack för två svar som båda pekar i samma riktning, kör :)

Kännner mig helt bekvämare efter era svar.

Tack

/PCLarsson
 
P
Återöppnar tråden då jag funderar på om en PRK-koppling är "engångs" koppling eller kan man återanvända den helt eller behövs det bytas/kompletteras delar om man tar loss den från PEM slangen?

Jag håller på att dra om inkommande vatten och nu skulle jag flytta inkommande men stötte på patrull då just inkommande slang har en PRK koppling och den sitter som berget. Den sitter lite svåråtkomlig så jag skulle först velat kapa slangarna och sen ta loss den. Tanken är att jag ska återanvända denna koppling men om den inte går att återanvända så vill jag inte stå där med brallorna nere och inga affärer är öppna....
Som sagt den sitter som berget. Är det bara mer våld som behövs? och går det att använda den igen?
 
Mässingshylsan går att återanvända. Plastmuttrarna oftast inte. En fullösning är att värma plastmuttrarna med varmluftpistol och dra på dom på en bit slang så de får rätt diameter igen. Funkar bra ute, men jag skulle inte vilja ha sådana kopplingar i källaren.
 
Använd beulco koppling istället
 
Precis. Dom är suveräna. Kan användas hur många gånger man vill.
Har några som är mycket gamla fungerar perfekt.
 
P
Okej tack....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.