Hej!

Nu håller vi på att renovera skorsten. Den gamla plockas ned helt, ända ner till taket/plåten. Frågan är vilken typ av tegel och cement man ska använda när man murar en ny?

Röd tegel utan hål är det tänkt, men behöver den vara eldfast? Är det en fördel med eldfast?

Vilket bruk ska man ha, C?

Ska man ha samma till kronan?

/Johanna :cool:
 
Jag har fått lära mig ett stenen behöver inte va eldfast, den muras med vanligt C bruk. Kronan är skild från skorstenen med en plast bit och gjuts med cement bruk eller betong ( utan kalk)
 
  • Gilla
johannaj
  • Laddar…
Vadå? Hur sitter den då fast, om den inte muras fast?

Måste erkänna att jag inte har den blekaste vad kronan har för uppgift...:surprised:
 
När jag gjöt krona på min skorsten, gjorde jag klackar i hörnen som håller den på plats. Den ligger alltså kvar av sin egen tyngd. Kronan har väl ingen direkt nytta, bara estetiskt.
 
  • CIMG0328.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johannaj
  • Laddar…
Den gjutna kronan på en skorsten leder vattnet bort från kanalerna som kommer upp, således sluttandes utåt med droppkant på underkanten. Sedan tjärstryks/asfaltsstryks den så den inte suger åt sig vatten och fryser sönder.
 
  • Gilla
Flyktsoda och 1 till
  • Laddar…
Jaha, då vet man det...Det betyder att man måste vara noga med att den sluttar utåt...:)

Men de som har en skorstenshuv, fästen då enbart i kronan, som i sin tur ligger löst...? -Ser ett hål i taket framför mig...;)
 
Jaha, finns det frostbeständigt också!!! Trodde bara det fanns eldfast eller inte....-Såklart man vill ha frostfritt tegel! :)
 
M
Tegel för skorsten måste som sagt vara frostbeständig men får dessutom inte ha fler hål än 21 enligt BBR vad jag vet. Säkrast är väl att köpa "skorstenstegel"...
 
Finns massiv frostfri skorstenstegel? Söker på google, men hittar bara hålig! Hål behöver inte köpas...;)

Kanske är det så att den måste ha hål, för att vara frostfri...
 
M
nej, det finns massiv frostfri men är ovanlig så det får specialbeställas. Annars finns 7-håls som har rykte om sig att hålla bäst, med 7 små hål på rad så ganska nära massiv. Dock finns det en fördel med hålen, vikten! Det ska bäras upp på taket och det är skaplig skillnad mellan den vanliga 19-håls och massiv/7-håls.

Denna är till exempel godkänd föt skorsten:

http://www.wienerberger.se/passiebloem-wf-50.html?lpi=1137406600947
 
Redigerat av moderator:
Tack för tipsen!

Jag har ju aldrig murat nån skorsten och det verkar svårt att få det bra, så min tanke är att mura den på marken, i två delar, och sedan lyfta den på plats med skylift! :)

Vad tror ni om detta? :D
 
Den gamla tegeln, är den inte bra? Med tanke på återanvändning.
Jag tror inte på kranmodellen, att lyfta upp delarna.
Är skorstenen mitt uppe vid nocken på taket, då bör det bli bra om du tillverkar 4 st konsoller typ W (dubbel v) som du bygger en plattform på. Arbetet blir mycket enklare om man står säkert.
 
johannaj skrev:
Tack för tipsen!

Jag har ju aldrig murat nån skorsten och det verkar svårt att få det bra, så min tanke är att mura den på marken, i två delar, och sedan lyfta den på plats med skylift! :)

Vad tror ni om detta? :D

Tror inte det går kommer vara svårt att hantera och stenarna kommer troligen spricka isär ska ska ju hörn stenarna vara varannan från varsin sida se bild:
mura-skorsten-byggbeskrivning_4de10f952d21d.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, jag förstår om ni är skeptiska...

Men vad gör man om man inte är murare...Försöker och så blir det fel? Då får man typ slö sönder skorsten och börja om...Om jag gör det på marken, med ny sten, kan jag samtidigt använda den gamla att titta efter hela tiden! Bara kopiera! Och skulle det bli fel, är det bara att göra en ny! :)

Skorsten är 12 tegel hög, med 7 sten runt, plus någon i mitten. Jag tänker mig den i två delar. 6 sten når jag ner med armen och kan fixa fogen på insidan, när delarna lyfts på plats! :) Dessutom slipper jag oroa mig för att det ska bli för mycket sol och den ska torka för snabbt. Jag kan mura inomhus i garage! Och jag slipper bygga ställning!

Enda nackdelen jag kan se, är just sprickbildning, men det ska nog gå det med! -Ingen har väl förut testat detta?

Jag postar en bild sen, när jag tappat skorsten genom taket...:eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.