I
Läste DN-rubrik att spotpriset för en kWh på nordpool var 32,9kr. Det måste väl vara öre de menar?
"www.dn.se/ekonomi/litet-hogre-elpris/

Spotpriset på el på den nordiska elbörsen Nordpool låg på i snitt 32,9 kronor per kilowattimme i ... Mejla redaktionen på nyhetstips@[B]dn[/B].se eller SMS:a/MMS:a.

"
Kan bara läsa rubriker från DN , av någon konstig anledning. Fast det är klart har de sådana skrivfel kan det kanske kvitta.:rolleyes:
 
Redigerat av moderator:
I
Tänkte väl det måste vara fel. Kan inte läsa bifogad länk, den laddar ner sen blir det blankt. Får väl vänta tills ( om ) någon annan tidning tycker det är en nyhet värd att skrivas om. Jag menar , är det ören är det väl ingen sensation precis.
 
Varför menar ni att det skulle vara fel?

På en av mina senaste elräkningar, gällande förbrukning under maj i år, anges elpriset till 32,53 öre/Kwh.

Märk väl att detta är priset på Nordpool-börsen.
Till det kommer energiskatt, elcertifikatavgift och sedan moms på elen och alla skatter. Summan till konsument blir 79 öre/kWh.

Jag räknade för ett tag sedan ut att påslaget av skatter är 147% på elpriset. Nu är påslaget kanske nere på 143%.
Staten bedriver rena ockerverksamheten :mad:

Ooops, sorry!

Såg nu att det var valutan (öre - kronor) ni diskuterade, inte beloppet som sådant.
Förlåt för OT! Hoppas att synfel inte är smittsamma :surprised:
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Varför menar ni att det skulle vara fel?

På en av mina senaste elräkningar, gällande förbrukning under maj i år, anges elpriset till 32,53 öre/Kwh.
:mad:
Notera att artikeln säger 32,9 KR... Alltså 32900öre/kwh
 
eritor skrev:
Notera att artikeln säger 32,9 KR... Alltså 32900öre/kwh
För mig går det 100 öre på en krona, vilket ger 32,9 kr = 3290 öre/kWh.....(y)
 
eritor skrev:
Notera att artikeln säger 32,9 KR... Alltså 32900öre/kwh

Jag har ju skrivit förlåt :surprised: räknenisse där :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag tror att det ska vara kronor som det står i artikeln, däremot så räknar man i MWh på nordpool.
Det ska alltså stå MWh istället för kWh.

Edit: nu var det jag som räknade fel... det ska nog vara 329 kr/MWh.
Den som skrivit artikeln skulle nog göra om det till kWh och sedan gjort en massa fel.
 
Redigerat:
Haha, den här tråden blev ju bara för rolig.
Handlar om en miss i artikeln, KoW gör en miss när han läser valutan, jag misslyckas med å räkna om kr till ören och dessutom missar KoW's rättelse, Drömhus gör också en miss i räkningen...
Kanske rekord i antal oavsiktliga missar i en å samma tråd. :)
 
  • Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
Det är såhär våra politiker räknar, en enhet fel här och ett kommatecken fel där, bäst att höja skatterna ifall siffrorna är fel åxå....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.