Tyvärr är det i utbyggnaden som badrummet i så fall blir. Så egentligen kanske det är bättre att bygga ut först och sen borra och göra avlopp? Så dessa inte blir felplacerade i förhållande till huset? Undrar även över hur man borde lägga rörer; man vill ju gärna ha vatten även i köket. Måste man öppna torpargrunden och lägga rör där eller kan man lägga dem utanpå på nåt sätt?
 
Jag antar att det skall det vara fritidsboende? I så fall kanske ett alternativ kan vara att göra ett friliggande badrum ("friggebod")? Så gjorde jag vid vårt torp, för att, av olika skäl, slippa göra en utbyggnad.
 
Jag tycker att man tittar på fel hus om man direkt ser behov av en utbyggnad. Dels är det relativt dyrt att bygga ut och så riskerar man att skada helhetsintrycket av huset.
 
Hej bonnier! Nej, det är tänkt som permanentboende.

Tyvärr är det ju så att det inte direkt kryllar av liknande objekt i närheten av stan. Jag vill i såfall bygga i samma stil som torpet. Då huset är i ett sådant stort behov av renovering så känns det som att det är lika bra att bygga ut i samband med att den fasaden ändå måste bytas.
 
Angående detta med brunn... Funderar på om man skulle kunna gräva en brunn istället för att borra? Vad finns det för risker/nackdelar med en grävd brunn än en borrad? En grävd blir vad jag förstått väldigt mycket billigare.
 
Det är absolut rätt att lägga våtrummen i ny del. Huset är inte byggt för att ha varken wc, dusch eller tvätt inomhus. Bästa är att lägga detta i en utbyggnad och på så sätt inte påverka planlösning och känsla i huset.

Skall du använda huset permanent är nog borrad brunn bäst. Jämnare vatten tillgång och kvalitet. Ring till några brunnsborrare och kolla vad de tror att det kan kosta.
 
Jag håller på med ett liknande projekt,
Dock fanns det borrad brunn men inget avlopp.
Avloppet grävdes ner precis men är inte drift satt. Jag var tvungen att köra med reningsverk efter 3-kammar brunnen.
Men räkna med att det tar mer tid att renovera än att bygga ett nytt..
Vi byggde ut vårt med nytt badrum och sovrum på öv och då gjöt vi en platta till det.

Du ska absolut inte dela vatten och avlopp med grannarna (tycker jag) , det kommer bli tjafs .. Kanske inte om 1,2,3 år men det kommer.
 
Tack för tipsen Fruppe! Hur mycket gick ditt avlopp på? Reningsverk.. är det minireningsverk du menar?

Du får jättegärna PMa mig lite bilder om du har några! Frågade någon bekant vad han trodde att ett nytt badrum (inkl brunn och avlopp) skulle gå på, och han trodde runt 500 000. Det lät lite väl mkt tycker jag (tänker ha våttapet och matta, inte klinkers eftersom det är ett trähus och vill inte riskera att fogar släpper efter två år pga husets rörlighet),Hur mkt gick din utbyggnad på?
 
Vi har byggt ut det bakåt, syns knappt från framsidan.
Minireningsverket vi köpte är ett för 2 hushåll, då vi i framtiden har planer på att bygga ett nytt hus på tomten.
Kostade runt ca 60,000:-
Sen 3-kammarbrunn ca 18,000:-
Rör detaljerna ca 8000:-
Några lass grus ??
Grävare fick jag låna och fick lite hjälp men annars grävde jag själv.

Sen själva utbyggnaden hmm, gjuten platta på ca 20kvm (den handblandade vi)
Tror det ligger nånstans på 40.000-50.000 färdigt .
 
Tack! Jag är inte så hemma på byggnadskonst... En gjuten platta, ligger det rakt på marken eller står en sådan på plintar?

Så omman måste ha minireningsverk är en kostnad på ca 100 000 rimligt? Har räknat 150 000 för brunn och avlopp, men det kanske blir för lite?
 
Gillar dina tankar om att bevara och rädda huset. Det finns många som tagit sig an liknande hus och så småningom fått ett väldigt trevligt boende och dessutom lärt sig otroligt mycket på vägen.

Jag vill dock också ge dig några realistiska "varningar":
- Det är ett STORT projekt. Planenen att du har det klart innan vintern låter väldigt optimistisk för att inte säga omöjlig, även om du tar in hjälp för allt. Bara bygglov, tillstånd för avlopp, ta in offerter m.m. tar sin tid. Räknar du med att göra en större del själv (och inte är snickare själv) så tänk snarare 5 år innan du kanske någotsånär gjort vad du vill. Många byggnadsvårdare blir snarast aldrig klara och kan ha hållit på att renovera i långt mer än 10 år. Var beredd att lägga större delen av helger och semestrar på huset de närmaste åren. Men det ger väldigt mycket tillbaka att själv forma sitt hem.

- Räkna med att det kommer kosta en ordentlig slant. De saker du talat om här tror jag lätt kan sticka iväg upp mot miljonen om du tar in folk för det. Ett grovt axplock:
Avlopp & brunn: 150000-200000
Nytt tak: 100000 (efter rot)
Utbyggnad: minst 10000 per kvm för vädertätt men inte inrett. Alltså 30 kvm = från 300 000.
Badrum: minst 100000.
VVS, el mm: kanske 50000.
Plus fasad, skorssten och en massa renoveringsjobb på insidan vilket kan kosta nästan vad som beroende på val. Antar att det är lite si och så med köket också? Det drar ju också gärna iväg . En del har möjlighet att komma billigare undan tack vare kontakter och egna kunskaper men det är inte alla som är så lyckligt lottade.

Jag vill inte skrämma dig utan bara att du ska veta vad det handlar om. Hus handlar sen ändå främst om känsla. Och har man fastnat för något som känns rätt på alla sätt och man vet vad man ger sig in på - då är det bara att gå för det :). Man ska leva sina drömmar.

En realistisk plan i ditt fall är nog att räkna med att huset är sommarhus under i alla fall det första året så du inte behöver stressa fram saker. Det blir sällan bra. Speciellt med gamla hus är det många som renoverat sönder dem med en jätteväg av renovering precis efter köp. Tänk på att poängen med byggnadsvård ofta är att göra så lite som möjligt för att bevara husets kvaliteter.

Och om du räknar med att göra mycket själv får du nog lägga på ett par år i tidsplanen.
 
  • Gilla
Anders_Roslagen och 2 till
  • Laddar…
j_cambro skrev:
Angående detta med brunn... Funderar på om man skulle kunna gräva en brunn istället för att borra? Vad finns det för risker/nackdelar med en grävd brunn än en borrad? En grävd blir vad jag förstått väldigt mycket billigare.
Det beror på vad som finns under markytan. Jag har haft grävd brunn med både utmärkt vattenkvalitet och tillflöde.
 
Vad är egentligen din målsättning? Är det att renovera ett gammalt hus, eller är det att ordna ett hus att bo i?

(Jämför detta med en bil. Om du ska ha en bil för att köra till jobbet i och skjutsa ungarna till träningen, då åker du till en bilhandlare. Du köper inte en container full med rostigt skrot och ägnar de kommande tio åren åt renovera upp det till en A-Ford i originalskick. Men är du veteranbilsentusiast och vill ha just en A-Ford i originalskick, då är det helt ok.)

Så är ditt mål att skaffa ett hus att bo i, och du gillar tomten: riv rucklet som står där nu och bygg ett nytt hus. I gammal stil, om du gillar den stilen.

Är ditt mål och dröm att renovera ett gammalt hus: grattis, du kommer att leva din dröm det kommande decenniet.

Men när du skriver att du har som mål att bli klar "innan vintern" (jag förutsätter att du menar vintern 2013) så misstänker jag att du har väldigt lite erfarenhet av att renovera hus. Jag håller med Macarus, har du bara fått alla tillstånd och kontrakt med hantverkare innan vintern så är det väldigt bra. För visst går det att få det där huset i någorlunda modernt skick. Men det kommer att bli mycket dyrare, det kommer att ta mycket längre tid, det kommer att bli mycket mer arbetsamt och resultatet kommer att bli sämre än att bygga nytt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Oj vilket fint litet lagom renoveringsobjekt!
 
Jag tycker det ser ut som ett trevligt hus (bortsett från fågelholken på framsidan som jag skulle kofota bort bums), och ett lagom projekt att öva upp sig på. Förslagsvis renoverar du detta i lugn och ro som fritidshus under säg 2-3 år med dito ROT (kolla även skatteverkets lista över vad ROT täcker, det kan täcka en del vatten och eldragning till huset med).
Därefter, eller under tiden planerar du det projekt som är tillbyggnation, då det borde kräva bygglov och tar tid mm. Ett förslag som tillämpats i stor såväl som liten skala är då att din tilläggsbyggnad blir ny huvudbyggnad, en fristående byggnad i vinkel med det befintliga huset, och vips har du en trevlig gårdsplan för gräsrundel eller vårdträd osv. dessutom har du kvar ett äldre hus utan förlängningar osv. Alternativt bygger du tilläggsbyggnaden först, och väl bofast på plats kan du fixa det befintliga huset. Samtidigt är renoveringen av det befintliga en process som nog lär ändra din idé om vad det är du skall lägga till och hur det skall se ut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.