Hej.
Jag undrar om det är för sent att ta ner några björkar nu för att elda med i vinter?
Kommer att fälla och klyva upp direkt för att sedan ligga på tork under tak utomhus.
Är det för sent för att hinna få det torrt?
MVH Jimmy
 
M
Ja det är för sent.
 
Jag är inte kunnig på ämnet, men jag har läst att trä ska torka 2år innan eldning.
 
På tok för sent! Hade du gjort det i våras hade det gått, men nu kommer du bara få sura grannar när du ryker ner dom samt att du inte får ut nån bra effekt ur veden när den är sur, går åt mycket energi till att torka veden, samt att du riskerar att få tjära och därefter skorstensbrand.

Det bästa är att fälla träden på vintern när det är som minst vätska i dom och sen kapa, klyva och stapla på våren.
 
Redigerat:
Björkar bör fällas på senvintern när de är som torrast, inte nu när de är fulla med sav. Fäller man på vårvintern och klyver upp det samt förvarar veden rätt kan man elda redan nästa vinter. Helst bör veden få torka två somrar.
 
D09
Gör det någon skillnad om man tänker på den ovanligt varma / soliga sommaren iår? Dvs veden legat ute i solen i några veckor? :)

( amatörfråga )
 
Den behöver ligga klyvd! Om du fällt träden i våras, kapat och klyvt och låtit lega staplat hela denna sommaren så klarar du dig nog! Jag gjorde så förra året och när jag mätte fukthalten så var den ca 15% vilket är ok.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Mikael_L
Jimpa88 skrev:
Hej.
Jag undrar om det är för sent att ta ner några björkar nu för att elda med i vinter?
Kommer att fälla och klyva upp direkt för att sedan ligga på tork under tak utomhus.
Är det för sent för att hinna få det torrt?
MVH Jimmy
Det är för sent, om du nu inte sen klyver dom till max 1-2 cm breda bitar och torkar dom snabbt och väl, t.ex. luftigt inomhus. :)

Det korta svaret, nej du är för sent ute. Klyv, stapla upp för torkning och elda nästa vinter istället.
 
OM du skall fälla träden nu skall du låta dem ligga med löven på en tid så att de suger ut fukt från stammarna. Då kan det bli bra ved inför nästa vinter.
 
  • Gilla
Thomas_2 och 2 till
  • Laddar…
Nja, om man klyver det riktigt fint, typ blyertspennor och sedan förvarar det inomhus så kanske!
 
Det är nog lite sent för att få ok ved att elda med i vinter. Däremot om du fällt i maj/juni och sedan låtit träden ligga okvistade tills löven vissnat, så brukar det bli helt ok att elda med till vintern. Jag kallar det för att syrafälla, vet inte om det kallas nåt annat egentligen.
 
D09
Läste en kul grej om att eldar man otorkad ved ca 25-30 m3 så ska ca 4 m3 vatten ångas upp genom skorstenen...

Låter helt sjukt, typ som våran barnpool ha ha
 
  • Gilla
MTech och 1 till
  • Laddar…
4m3 lät lite även om det är mycket. Vatteninnehållet är fort 50%m och då blir det antagligen det dubbla. 😳

Det går åt en hel del energi att förånga så mycket vatten..
 
D09
Kan nog stämma men observera att det står att 4m3 går ut i onödan, dvs 4m3 är diffen mellan 50 och 20% vatteninnehåll så totalt går det ut nära 7m3..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.