Hejsan!
Nu behöver jag råd från expertisen...
Vi byggde nytt hus förra året, installerade ett vattenfilter som skulle förbättra vårat inte så lysande råvatten. Från dag ett hade vi problem med detta filter. Vi fick i VS-systemet in spolvattnet från backspolningen - men endast när vi hade mer än en halv säck salt i maxikabinettet, som enkelt skall kunna ta minst två hela säckar.
Detta problem påtalades och det roliga började... tillverkaren hade inte susning om vad som orsakade problemet utan vi fick experimentera hej vilt med olika försök fram och tillbaka, flera flera gånger, samma sak om och om igen. Jag vet inte hur många säckar salt vi gick igenom för att testa olika varianter.
I våras - ett år efter installation - upplevde jag att man försökte skylla på råvattnet eller brunnen. På deras önskan tog vi hit en firma - på våran bekostnad givetvis - som tömde brunnen så att vi kunde utröna om det fanns sprickor i den samt att tillrinningen var ok. Resultat - Inga problem.
När jag till installatören för hela anläggningen (inte leverantören) påtalade att vi hade dunkanden i rören när vi öppnade kallvattenkranen i köket så hoppade leverantören snabbt som attan på att skylla på trycktanken. Den byttes. Samtidigt gjordes en grundlig genomgång av hela installationen via telefon tillsammans med tillverkarens tekniker samt installatörens mekaniker. Efter det funkade det ok. Ett tag. Så fort jag hällde i två hela säckar salt så började problemen om igen. Jag kontaktade leverantören och fick inget svar. Det har nu senare visat sig att säljaren jag haft kontakt med hela tiden nu har slutat.
Under semestern i somras tröttnade jag på att spola ur allt "avloppsvatten" var tredje morgon och kontaktade leverantören igen. Under deras semestertider visade det sig. Jag fick ingen hjälp.

Denna veckan var dock "chefen" tillbaka så han ringde mig i måndags. Jag drog hela problematiken för honom och han var som ett frågetecken. Men han ville att jag skulle köra en spolning till, bara för att se hur hög vattennivån var efter påfyllningen... Det gjorde jag och meddelade honom att den var, som tidigare, precis som den skulle vara, inga problem. Hans förslag var att byta automatiken, dvs elektroniken. Inte hela tanken, trots att det var det jag ville. Han visste ju inte säkert att det var det som var felet utan det var ju ytterligare en gissning från deras sida...

Sinnet rann nu ordentligt på mig och jag informerade i ett mail om att jag ville ha HELA anläggningen bytt, annars skulle jag byta leverantör.
Svaret idag blev att de ville köpa tillbaka anläggningen. Jag ska få pengarna tillbaka när de fått filtret tillbaka. De vill inte ha med mig att göra längre då det "inte känts bra", vad nu det innebär.

Min magkänsla säger mig att något inte är rätt här. Vi har ju som sagt fått in väldigt mycket högkoncentrerat saltvatten i våra nya maskiner (Acktank, diskmaskin, tvättmaskin etc.) och jag är orolig för att de tagit skada som ännu ej synts. Om jag nu "släpper" leverantören, låter dem köpa tillbaka anläggningen, har jag då några rättigheter gentemot dem om vi i framtiden får problem?
Har de några skyldigheter gentemot mig om deras anläggning inte fungerat tillfredsställande? Om den rent av orsakat skada? Fast hur bevisar man det?

Vad bör jag göra? Tips och råd är mer än välkomna!
Baserat på deras uppförande så får jag intrycket att något är väldigt fel här. Och då inte bara deras konstiga kundpolicy samt vilja att ta reda på vad problemet verkligen är... hjälp! :confused:
 
Jag skulle låta dem köpa tillbaks och byta leverantör. Ni vill ju få det att fungera antar jag. Huruvida disk- och tvättmaskin tagit skada skulle jag strunta i, dessa prylar brukar ju ändå bara hålla i 5-7 år. Saltet har nog inte påverkat livslängden nämnvärt.....dessutom så är bevisbördan svår.

Förök hitta ett kunnigare företag som säljer liknande filter.
 
Absolut! Låt dom ta tillbaka grejorna och ring nån som vet vad dom gör.
Att du får ut backspolningssalt är inga problem, det spolas ut direkt via avloppet.
Dessutom är alla Diskmaskiner, Tvättmaskiner av plast vilket inte saltet kan fräta på.

Utgår alltid från en ackrediterad fullständig analys innan du fattar beslut på vilket filter som är bäst.

Med vänlig hälsning, Morgan
 
Hemmakatten
Ursäkta en förmodligen dum fråga men har ni kollat, förutom vattenfilterinstallationen, att era vatten- och avloppsledningar är korrekta?
 
Mogge_73 - det är ju just det som är problemet, det går inte ut i avloppet hela tiden... det kommer in i huset, i det vanliga vattenflödet.... Vad jag förstår är det backspolningssaltet som inte spolas ur filtermassan ordentligt.
Är det säkert att alla maskiner är i plast?? Det är inte direkt billiga grejer vi har köpt så jag hoppas ju att de håller betydligt längre än de 5-7 år som byggis1976 säger... Det går ju även in i acktanken.

Hemmakatten - Ja, allt har blivit kollat, upp och ned, in och ut, bak och fram, flera ggr...

Ingen tycks kunna förklara varför vi får in backspolningssaltet i huset. Det sker ju inte hela tiden, endast när vi har mer än en halv säck salt i behållaren....
Ingen annan som haft erfarenhet av det tidigare?
 
Anledningen till att du får in salt i ledningen är att när filtret har backspolat så har den inte fått ur allt salt. Vilket innebär att när filtret slår tillbaka på normalt flöde får du ut salt i ledningen.
Anledningen är svårt att sia om utan att veta vad det är för sorts filter.
Vi har haft liknande problem på en filter modell från kinetico när man inte anpassar filtret efter pumpens kapacitet. I detta fall fick vi dreva om filtret så att den tog mer vatten och det löste problemet. Du nämner även att det blir när du har mycket salt i tanken. Det tyder på att troligen är injektorn trasig vilket kan ge för högt inblandning av vatten i salttanken och ju mer salt du har ju saltare hinner vattnet bli. Och då orkar inte filtret få ut allt.
Med vänlig hälsning, Morgan
 
Det är ett multimaxi från Filtrena.
Jo, så mycket har man lyckats komma fram till, dvs att det är vid backspolningen som allt inte spolas ut. Men man förstår inte varför.
Vi har en trycktank innan (kommer dessvärre inte ihåg tillverkare/modell nu, men 60 liters horisontell, blå tank, hydropress) och den har bytts ut en gång då man trodde den var defekt. När jag ifrågasatt om den är "rätt" har jag fått svaret att det ska funka med den. Det verkar även väldigt osannolikt att det är fel på tank nr 2, men visst kan det vara så...
Det är väldigt intressant det du skriver om injektorn dock, det har ingen nämnt tidigare. Det enda jag fått förklarat för mig är att saltet har en mättnadsgrad och att det är strunt samma hur mycket eller lite vatten / salt som finns i kabinettet, för vattnet blir alltid lika salt...
Det känns igen det du säger, ju mer salt vi har i kabinettet, ju saltare / brunare vatten får vi in i huset.
Hur vet man om man behöver anpassa filtret efter pumpens kapacitet? Och hur drevar man om?

Det är ju f%n att man ska behöva få hjälp via ett oberoende forum istället för att leverantören själva vet... :(

Tack förresten! =)
 
Nästa gång kanske du hjälper mig. :)
Du kan dessvärre inte dreva om dom filtrena. Men dom använder ju vanliga standard avhärdare som alla andra gör också. Du skrev att det blev brunt vatten, är det järn?
 
Vi har mycket hummus i råvattnet (grävd brunn på gammal sandbotten). Men även en del järn. Det bruna vattnet borde väl vara det koncentrerade som gjorts rent i spolningen förmodar jag.

Har du några tips om vilka tillverkare som är värt att titta på som ersättare?
Jag hoppas kunna hjälpa dig någon gång framöver :)
 
  • Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Har du tagit någon analys på vattnet?
 
Flera stycken

Provtagningsdatum: 2012-04-18
Analys/Undersökning av: Resultat Enhet
Bottensats Ingen
Grumlighet Ingen
Lukt Svag
Färgtal 184 mg/lPt
pH 7.8
Alkalinitet, HCO3 164 mg/l
Hårdhet, total 11 odH
Järn, Fe 0.39 mg/l
Mangan, Mn 0.10 mg/l
Klorid 27 mg/l
Nitrat NO3 0 mg/l
Nitrit NO2 0.001 mg/l
Kolsyra aggressiv CO2 0 mg/l


Ankomstdag: 2012-10-26
Rapportdag: 2012-10-26
Provmärke: Före filter
Provtagningsdatum: 2012-10-24
Analys/Undersökning av: Resultat Enhet
Bottensats Ingen
Grumlighet Ingen
Lukt Svag
Färgtal 153 mg/lPt
pH 7.5
Alkalinitet, HCO3 175 mg/l
Hårdhet, total 11 odH
Järn, Fe 0.22 mg/l
Mangan, Mn 0.34 mg/l
Klorid 26 mg/l
Nitrat NO3 0.2 mg/l
Nitrit NO2 0.001 mg/l
Kolsyra aggressiv CO2 4 mg/l


Ankomstdag: 2013-03-11
Rapportdag: 2013-03-19
Provmärke. Före filter
Provtagningsdatum:
Analys/Undersökning av: Resultat Enhet
Bottensats Liten
Grumlighet Ingen
Lukt Ingen
Färgtal 132 mg/lPt
pH 7.2
Alkalinitet, HCO3 124.0 mg/l
Hårdhet, total 11 odH
Järn, Fe 0.23 mg/l
Mangan, Mn 0.21 mg/l
Klorid 30.0 mg/l
Nitrat NO3 0.6 mg/l
Nitrit NO2 0.005 mg/l
Kolsyra aggressiv CO2 12 mg/l

Sedan har jag ju givetvis resultaten även från efter filtret, men de är väl mindre intressanta här?
 
Jag ser att proven är från filtrena, du missar ett väldigt viktig parameter nämnligen kemisk syreförbrukning COD även kallad humus, du har 184 i färg då måste man kolla det. Humus klär in järnpartikeln vilket gör att den inte fäller ut ordentligt. Tyvärr inte första gången jag ser detta hos dom.
Man bör kontrollera ett vatten på minst 27 olika parametrar då är det är ett fullständigt prov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.