Jag ska inreda en övervåning som endast är isolerad? Efter att ha läst på forumet och startat några trådar har jag ganska bra koll på hur jag ska sätta upp innerväggar, väggar mot kattvind, skruvande av innertak m.m.
Kom på att jag inte planerat för någon ventilation. Jag kan ingenting om sånt.

Behöver jag göra någon typ av ventilation, eller kan jag bara skruva upp mina väggar på ovanvåningen utan att behöva ta hänsyn till sånt?
 
Hur är resten av huset ventilerat?
 
Då är det en frånluftsvärmepump. Du bör sätta in tilluftsventiler i rummen och frånluftsventiler i badrum och ev. klädkammare eller annat liknande utrymme.
 
Schlbuditz skrev:
Då är det en frånluftsvärmepump. Du bör sätta in tilluftsventiler i rummen och frånluftsventiler i badrum och ev. klädkammare eller annat liknande utrymme.
Hm ok. Jag kan som sagt ingenting om sånt här. Jag kommer ha öppet i tak upp till taknock, så jag kan inte sätta nått i taket, utan det måste sitta i innerväggarna.

Har du något förslag till vad jag bör sätta? Är du snäll och länkar till produkterna?

Räcker det med någon sorts ventilationsgrej i väggarna, eller måste det till någon ventilationstrumma med rör och liknande?
 
Tilluft kan lösas med ventiler tex i/vid fönster/element som hämtar luft utifrån.
Frånluften tas i badrum/kök och ska normalt anslutas via spirorör till din frånluftsvärmepump. Dessa installarioner bör sedan injusteras för att fungera bra.

Tanken med ventilationen i huset är att tillföra frisk/ren luft i utrymmen där du vistas/sover typ sovrum/vardagsrum. Sedan ta ut smutsig luft från rum där den blir nedsmutsad typ kök/badrum/tvätt. På detta sätt rör sig luften i huset från rena utrymmen till smutsigare bla för att lukt inte ska sprida sig från kök/toa.
Ventilationen ska oxå balanseras så att ett visst undrrtryck skapas i huset för att inte varm fuktig luft ska tryckas ut i byggnadens tak och väggar.

För att uppfylla vissa krav skall luften bytas i huset med en viss mängd hela tiden. (Har för mig att det är 0,35 liter per sekund per kvadratmeter).

Hoppas detta gav lite om husventilation. Finns en hel del beskrivet på nätet om hur det funkar. Sök på tex villa och ventilation.
 
Oj, det låter inte som något man kan klara av själv. Kan jag bygga mina väggar, sedan ta dit någon efteråt dom fixar till ventilationen?
Eller är det bäst att ta dit någon direkt innan jag börjar bygga?
 
Du måste nog planera lite i föväg.

Eftersom frånluftvärmepumpen står i nedervåningen måste du tänka ut hur frånluften från övervåningens badrum skall dras fram till värmepumpen.

T. ex. måste du göra en vägg tjockare/bredare, så ett ventilationsrör får plats där.
Alternativt kanske röret kan dras i kattvinden.

Men, som sagt, planera i förväg.
Om du inreder övervåningen enligt Hjältevadshus förslag har de säkert en färdig lösning.
Hör med dem!
 
KnockOnWood skrev:
Du måste nog planera lite i föväg.

Eftersom frånluftvärmepumpen står i nedervåningen måste du tänka ut hur frånluften från övervåningens badrum skall dras fram till värmepumpen.

T. ex. måste du göra en vägg tjockare/bredare, så ett ventilationsrör får plats där.
Alternativt kanske röret kan dras i kattvinden.

Men, som sagt, planera i förväg.
Om du inreder övervåningen enligt Hjältevadshus förslag har de säkert en färdig lösning.
Hör med dem!
Ja just det, dom har ju kanske färdiga förslag som jag kan ta del av. Tack för förslaget :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.