Jag har precis fått ett startbesked på en tillbyggnad på 30kvm där jag slipper kontrollansvarig men måste göra en kontrollplan. Bygger själv
Enligt kommunens regler går gränsen runt 30kvm under förutsättning att inga vvs arbeten skall utföras.
Mall för kontrollplan fick jag av kommunen.
I övriga fall måste kontrollansvarig finnas i ängelholmskommun iallafall.
 
carrera86 skrev:
Men då jag själv bygger och dessutom är kunnig så ser jag inte poängen med en KA då kommunens bygginspektör dessutom skall göra en stommbessiktning och en slutbessiktning!
Den nya PBL har uppenbarligen inte tagit i beaktning att man faktiskt kan bygga sitt hus själv, det enda possitiva med den nya PBL är ju att man slopat kravet på byggfelsförsäkring för egenbyggare.

//E
Jag kan förstå hur du tänker, men kommunens handläggare har sällan den kompetens som krävs för att kontrollera stommen eller det färdiga huset (i mitt fall klev hon in fem steg på plattan med högklackat, tittade sig omkring och konstaterade att "det såg bra ut"). Dessutom finns det mängder med fler saker som skall kontrolleras än bara stommen, så därför ska det finnas en certifierad kontrollansvarig. Därmed inte sagt att bygget blir mer besiktat eller bättre, men kommunens tjänstemän har i alla fall ryggen fri.
 
KA har tyvärr sällan den kompetensen heller... vår KA kunde inte räkna på den nivån som jag förväntar mig att man kan efter avslutad gymnasieexamen (förvisso teknisk men ändå).

Sen undrar jag om inspektörens fotbeklädnad har något med kompetensen att göra? Vår KA hade grova skor och kunde inte räkna men byggnadsinspektören på kommunen var iallafall ingenjör.
 
  • Gilla
Montören
  • Laddar…
Nä, man ska nog inte lita på att den KA som fakturerar dyra pengar är kompetent nog att svara (rätt) på frågor, men det spelar ingen roll. Kommunen kommer sannolikt inte ge dig dispens från lagkravet (vilket var TS fråga) oavsett hur mycket du påtalar hur många KA som är inkompetenta. Så länge det finns en certifierad KA knuten till ditt bygge så har kommunens tjänstemän följt lagen och därmed har de sin egen rygg fri. Sen att 95% av alla byggen skulle blivit precis lika bra eller dåliga även utan KA är en annan sak.
 
ullberg skrev:
Ojdå, det var ju osedvanligt mänskligt av kommunen, hade jag verkligen inte trott ;)

/U
Nej, inte jag heller. Det var 70kvm "ny" yta (inreda ett sutterängplan). Jag pratade med en KA för kommunen hintade om att jag kanske skulle behöva det. När jag berättade vad som skulle göras så sa han att jag nog skulle få vara KA för det själv, så det var visst inte helt ovanligt (och han verkade i en annan kommun än jag).
Angående slutbesiktning osv som omtalas här så var kommunen inte på något sådant heller (inte ens för slutbesked). Jag fick bara fylla i en blankett där man lovade att man följt bygglovet...
Jag fick inte heller någon bekräftelse som man skall få när jag ansökte. Känns som de inte följde processen speciellt bra, men till min fördel denna gång.
 
BTW, jag TROR att det var en övergångsperiod där KA ej behövde vara certifierad tom 1 juli 2013 så det kan ju vara svårare nu.
 
carrera86 skrev:
Jag har pratat med Åre kommun lite löst sådär och dom kräver KA och 4 st platsbesök har dom sagt. Sen verkar det inte helt lätt att få tag i någon som vill ta på sig att vara KA till ett såhär litet projekt men jag letar vidare.
Kolla med http://www.mansson-hansson.se/ då de är verksamma i Jämtland (även utanför Östersund).
Har själv anlitat dem, Per Hansson.
 
Tyvärr har det nu visat sig att tomten som vi tänkt bygga på är på Silt/Mo som är mycket tjälfarligt och han som säljer tomten avråder från Plintgrund och det är ju det jag tänkt använda då detta är ett budgetbygge.
Platta på mark rekomenderas men kosnaderna drar då iväg endel,
frågan är om man kan gjuta en "sula/ram" på frostfritt och sedan formsätta plintar på den ramen upp till rätt nivå? -är det ett vedertaget sätt att göra det på?
Känns ändå som att arbetet/kosnaden för grunden sticker iväg betydligt mer än jag tänkt...
Detta hamnar ju i fel forum men någon kanske har någon ide?

/E
 
Mja, mitt tips är att just grunden är det man inte ska snåla på...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det handlar inte om att snåla utan i och med att det är en fjällstuga som kommer att stå med underhållsvärme då vi inte använder den så vill jag ha träbjälklag då det inte har den tröghet i att värma upp som en betongplatta har så att jag snabbt kan värma upp stugan då jag kommer upp på fredagkväll.
-jag vet vad jag pratar om då jag har Platta på mark i det hus jag bor nu (och byggt själv)
Så jag vill helt enkelt inte lägga ner onödiga pengar på en platta jag inte vill ha.
Naturligtvis ska man inte snåla med grunden och det är precis därför jag är skeptisk till plintgrund med dessa markförhållanden
 
Tips är att starta en ny tråd i mark och grundarbetesdelen av forumet.
 
mariatherese skrev:
Sen undrar jag om inspektörens fotbeklädnad har något med kompetensen att göra? Vår KA hade grova skor och kunde inte räkna men byggnadsinspektören på kommunen var iallafall ingenjör.
Kompetensen sitter givetvis inte i skorna. Men vi vet alla hur det ser ut på en byggarbetsplats och vilken sorts skor som är lämpliga. Om nån kommer i högklackat signalerar det att den personen aldrig varit på en byggarbetsplats förut.
 
KA skall vara rikscertifierad och oberoende från entreprenören (som i detta fallet är densamme som byggherren)
Så även om man är rikscertifierad så får man inte kontrollera sig själv. En vettig inställning tycker jag.
 
Jag funderar på att bygga en trappa (=ändring av bärande delar) så jag skall se hur flexibla de är med kontrollansvariga då... (det är ju "bara" en bygganmälan, men det verkar kunna krävas ändå).
 
Pratade med byggnadsnämnden och för en bygganmälan för ändring av bärande delar så behövdes visst ingen KA i min kommun (antar att det egentligen är att inte följa reglerna, men det är ju såhär det borde vara).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.