Vi funderar på att ersätta ett fönster med en altandörr, men vi är osäkra på hur vi ska hantera radiatorn som sitter under fönstret (se bild). Tar tacksamt emot tips!

20130812_084249.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Behöver ni inte elementet så går det ju att koppla bort.
Har du källare så finns kanske möjligheten att dra upp rören längs en annan vägg och flytta elementet.
Inga konstigheter om man är lite händig, annars ring rörkrökar´n
 
Vi har provat några vinterdagar utan elementet och det var inte så lyckat, så vi vill ha något typ av uppvärmning i rummet.

Det finns källare så vi har övervägt att flytta elementet antingen till en annan vägg eller till sidan av dörren, men de lösningarna kommer nog inte att bli så bra rent estetiskt. Rören går nu i golvet och syns inte i källaren så jag antar att det kan bli en del extra jobb att dra fram nya rör.

Vi hörde om några som ordnade någon typ av golvvärme när de bytte ett fönster mot altandörrar. Finns det någon lösning där man kan använda de rören som redan sitter där till någon typ av golvvärmelösning?
 
Rören i källaren brukar vara inbyggda i en träbox eller liknande i taket som går snabbt att kapa upp.
Problemet om man vill ha golvvärme istället är: vattenburen golvvärme kräver att golvet rivs upp, vilket inte är så kul om man har ett gammalt parkettgolv. Man förlorar dessutom lite i takhöjd, sen skall golvslingorna har shuntat vatten för att temperaturen inte får bli för hög. Det är ju inte så känsligt i järnrör till element. Detta kräver ju lite ombyggnad om ni inte har golvvärme på annan plats i huset.
Den enklaste lösningen är ju att kapa rören i källaren och gå upp med nya rör på annan plats
 
Sätt in en golvkonvektor.
37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förre ägaren tog bort en radiator och gjorde om ett fönster till altandörr, men lät rören sticka upp. Jag sågade upp ett hål i golvet, kapade rören under golvnivå med en multicutter och pluggade dem. Sedan skruvade jag en tröskel över för att dölja hålet, men det är fortfarande inspekterbart. Vi får se hur det funkar i vinter - blir det för mycket kallras så funderar jag på att sätta in en golvkonvektor.
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Jag har gjort två varianter i vårt hus;
I vardagsrummet ville vi precis som ni ersätta ett fönster med en fönsterdörr. Elementet satt delvis i vägen, så vi ersatte det med ett kortare, modernare och tjockare som ska ge ungefär samma mängd värme.
I matrummet byggde vi ett nytt kök med skåp under fönstret. Där satte vi istället ett kromat element på sidoväggen och drog rören bakom skåpens socklar. Vi bytte till energisnåla fönster något år tidigare och med minskat kallras är det inte längre lika viktigt att elementen sitter under fönstren.
 
D
Jag tog bort en radiator där vi tog upp en altandörr. Byglade (ettrörssystem) rören vid anslutningen ovanför golvet. Altandörren sitter lite ovanför golvnivå så rören göms inuti en tröskel/steg med lös sockel för enkel inspektion.

Om man behöver ersätta elementet med någon annan värmekälla så kan man ju fundera över att bygga in en kickspace i steget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.