Hej! Har en sommarstuga på 60m2 plus källare. Uppvärming sker idag med hjälp av oljepanna från -72. Har vattenburen värme. Skulle behöva byta ut pannan men mot vad??? Idag har jag underhållsvärme på under vintern och använder stuga kanske 10-12 veckor per år(mest på sommaren). Har funderat på en elpanna och komplettera med luft/luft-värmepump...någon som har något bra förslag?
 
Är du där något på vintern? Hur långt har du till stugan?
 
matsa79
Jag skulle kolla upp alternativet luft/vatten med tanke på att du redan har ett vattenbaserat system.
 
Vad har du för förbrukning / effektbehov? Framlednings temperatur vid -20 C?

Jag har bergvärme i mitt fritidshus vilket innebär att jag har varmt året runt.
En årsförbrukning ungefär mellan 3 - 4000 kwh inkl HH.
 
Är kanske där 1-2 veckor under vintern, ligger ca 30 mil bort...
Har kollat luft/vatten och bergvärme men tycker det blir för dyrt...
Årsförbrukningen ligger på ca 1500kwh
 
sune73 skrev:
Vad har du för förbrukning / effektbehov? Framlednings temperatur vid -20 C?

Jag har bergvärme i mitt fritidshus vilket innebär att jag har varmt året runt.
En årsförbrukning ungefär mellan 3 - 4000 kwh inkl HH.
En fråga som jag har som är rätt relevant när man har fritidshus. Hur gör den med varmvattenproduktion? Går den bara igång när du är i huset då eller?
 
Rosenberg skrev:
Är kanske där 1-2 veckor under vintern, ligger ca 30 mil bort...
Har kollat luft/vatten och bergvärme men tycker det blir för dyrt...
Årsförbrukningen ligger på ca 1500kwh
Det blir billigare om du gör exempelvis jordvärme istället för bergvärme. Har du tomt?

Om det bara skall vara billigt då är väl det bästa att köpa en gammal elpanna på blocket och köpa till en luft-luft. Däremot det kostar ju att värma upp huset den lilla delen iaf för elpannan.
 
I och med att du inte är där så bör du ha ett system som inte kräver arbete, så någon form av värmepump eller el är nog det bästa valet. Men det är svårt att ge ett vettigt förslag då man inte vet något om huset och var det ligger.

Kanske någon av Julas billiga luft/vattenpumpar kan vara ett alternativ som komplement till din oljepanna? De är kanske inte världens bästa värmepumpar men de är iallafall billiga, och alltsom oftast på rea. En sådan borde klara underhållsvärmen iallafall, och så kan du dra igång oljepannan för mer värme och varmvatten när du är där.
 
Alltså för det första om du körde på olja, hur mycket olja brukar det gå per år ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.