Tack för alla svar, hade en bra bild av hur jag ska göra tills nyligen när jag rev gamla gipset.
Förra ägaren har använt någon form av plåtregel och kört CC90 med dessa se bild1, hur ska jag konvertera detta enligt konstens alla regler och köra CC60 med överlapp för gips/OSB?
Vill helst inte riva ner all isolering och regla om.... Så hur gör jag med dessa förutsättningar på enklaste sätt?

Garaget är byggt i suterräng, där ena långväggen till hälften är byggd med Lecablock, se bild2.
Dessa behöver väl inte isoleras ytterligare på insidan?

bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sätt stående 45x45 som du drar osb och gips på
 
Den konstruktionen du har funkar alldeles utmärkt om du använder dig av skivor med 900mm bredd. Dom stålprofiler du har heter T-profil och är avsedd fö just den typ av vägg du har med liggande reglar för att kunna montera stående gips.
Om du inte vill använda dig av den metoden kan du montera osb liggande med skarv på reglarna för att sedan montera stående gips som du skruvar dels i dom liggande reglarna och dom stående skarvarna endast i osb skivorna.
 
Matti_75 skrev:
Den konstruktionen du har funkar alldeles utmärkt om du använder dig av skivor med 900mm bredd. Dom stålprofiler du har heter T-profil och är avsedd fö just den typ av vägg du har med liggande reglar för att kunna montera stående gips.
Om du inte vill använda dig av den metoden kan du montera osb liggande med skarv på reglarna för att sedan montera stående gips som du skruvar dels i dom liggande reglarna och dom stående skarvarna endast i osb skivorna.
Förklara gärna hur jag ska använda T-profil med OSB/Gips, eller har jag missförstått.... Ska jag köra liggande OSB, sen T-profil till stående gips? Hur ska man minimera hål i plasten med denna variant?

Är det brukligt att man höjer upp skivorna från golvet ca 5-10mm? Gissar att det är för att undvika fuktvandring, i mitt fall så ska jag lägga på ett industrigolv med hålkärl upp på väggarna då borde inte detta mellanrum mellan golv/vägg spela någon roll?
 
Om du kör med liggande osb och stående gips så behöver du inte använda stålprofilerna. För att slippa skruvarna ii dom stående gipsskarvarna kan du limma dessa med gipslim tex Europrofils Magna på så sätt punkterar du inte plasten. Angående spalten mot golvet så ska du ha en liten spalt där för att skivorna inte ska stå på betong då dom kan suga fukt och mögla, detta om du har Epoxigolv eller inte.
 
Matti_75 skrev:
Om du kör med liggande osb och stående gips så behöver du inte använda stålprofilerna. För att slippa skruvarna ii dom stående gipsskarvarna kan du limma dessa med gipslim tex Europrofils Magna på så sätt punkterar du inte plasten. Angående spalten mot golvet så ska du ha en liten spalt där för att skivorna inte ska stå på betong då dom kan suga fukt och mögla, detta om du har Epoxigolv eller inte.
Lysande! börjar ju ordna till sig det här :)
Tack!
 
En fråga =) , varför kör du på OSB och GIPS ?
 
Mikael_L skrev:
Jag själv satt på regelverket : plast - OSB - gips - färg - utanpåliggande el.
Jag är nöjd.
Sätt ingen gipsskarv ovanpå en OSB-skarv.
Skruvning:
alt1. Sätt hel OSB-skiva från hörnen, fullskruva dessa med 32mm spånskiveskruv. Sätt sen kapad gips mot hörnet och fullskruva denna med 32mm gipsskruv

jag fortsätter sen, måste i panik iväg nu ... :(
Instämmer helt här.
Varför krångla till det med el dragen i väggarna, infällda brytare och uttag osv.

Garaget är en nyttobyggnad, och där är utanpåliggande el enklast och bäst.
Lätt att ändra och bygga ut i efterhand också.

Har för mig att utanpåliggande är enda alternativet i djurstallar.
Hur många hästkrafter har ni i garaget egentligen :)
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Klart man fäller in elen om man har möjlighet! (jag har infällda LED spottar i taket i garaget)

I princip enda anledning till att jag fäller in det om jag kan, är att utanpåliggande är fult och det tycker jag räcker.
 
  • Gilla
roniish
  • Laddar…
Kan nog stämma bra att det i princip blir automatiskt utanpåliggande i djurstallar. Det är lägst IP54 som gäller där och jag har inte sett något för infällning som klarar det (har iofs inte letat).
 
Robert-san01 skrev:
Kan nog stämma bra att det i princip blir automatiskt utanpåliggande i djurstallar. Det är lägst IP54 som gäller där och jag har inte sett något för infällning som klarar det (har iofs inte letat).
Tack för infon, bra att veta!

Lysrörsarmaturerna jag hade köpt var OK enligt elektrikern, de har IP65.
Men ledningarna jag hade förkopplat slet han väck, de dög inte alls :surprised:

Varför är kraven så olika i djurstallar och fordonsgarage?
Troligt svar: Det är olika myndigheter som står för regeltolkning och kontroll.

En misstanke dock: I djurstallar måste installationerna vara inspekterbara i sin helhet,
så man ser vad råttorna har ställt till med.
 
KnockOnWood skrev:
Tack för infon, bra att veta!

Lysrörsarmaturerna jag hade köpt var OK enligt elektrikern, de har IP65.
Men ledningarna jag hade förkopplat slet han väck, de dög inte alls :surprised:

Varför är kraven så olika i djurstallar och fordonsgarage?
Troligt svar: Det är olika myndigheter som står för regeltolkning och kontroll.

En misstanke dock: I djurstallar måste installationerna vara inspekterbara i sin helhet,
så man ser vad råttorna har ställt till med.
Det borde vara elinspektörer som besiktigar båda fallen så det skall inte vara någon skillnad. Dock så är det i garage bara krav beroende på verksamheten. Är det inget vatten där så behövs ingen IP klassning, annars 44 eller 54. I stallar måste det i princip vara explosions säkert pga damm, nitrat-ångor mm plus risken att det spolas av.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.