katten12 skrev:
Nej det är liksom en dusch som sitter på väggen med blandare och en golvbrunn i golvet och platsmatta på golv+väggar.
Det borde vara enkelt att limma dit en liten bit plastmatta över hålet.
Gå till en mattaffär och "låna" en provbit till en liknande väggmatta :)
 
katten12 skrev:
Men är det inte bara att ta dit polis då? S+å får polisen släpa ut dem, för är det sålt och betalt då är det ju min egendom..:confused:
Det är inte fullt så enkelt, OM någon flyttar in i ett hus/lägenhet olovandes där du redan bor, då är det ungefär så enkelt. Men strikt juridiskt så "innehar" du inte en bostadsrätt förrän du "har den i din hand", dvs. när du betalat för den så är den fortfarande inte nödvändigtvis din, det är först när du flyttat in i den som den helt solklart är din.

Du kan jämföra det med att du köper en cykel på blocket. Du betalar cykeln, men säljaren levererar den inte. Du kan polisanmäla säljaren, du kan stämma säljaren för att återfå dina pengar (och ev. skadestånd för brutet kontrakt), men du kan inte bara hämta cykeln, den "ägs" av säljaren tills han lämnar över den.

En bostadsrätt är lösöre juridiskt sett, det gäller samma regler där. Det finns alltid en viss tveksamhet om hur man skall se begreppet "att ha varan i sin hand" när det gäller en lägenhet. Det finns fall där köpare som beviljats medlemskap i föreningen, men där säljaren vägrat slutföra affären har blivit tilldömda bostadsrätten, men det sker då efter långa komplicerade rättsprocesser, som om de överklagas lätt kan dra ut i 2 - 5 år.

Sådant är väldigt ovanligt, men det är alltid en fördel att man säkerställer att man inte hamnar i en sådan situation. Dvs. verifiera att säljaren har lämnat lägenheten innan du slutbetalar. Det kan också vara lämpligt att kolla med föreningen att alla ev. panter (lån) hanteras korrekt. Det är mäklaren skyldig att kolla, men de fuskar väldigt ofta och frågar bara säljaren. Men den korrekta instansen är alltså föäreningens styrelse, eller av dem utpekad förvaltare. Det är föreningen som har ett register över vilka panförskrivningar det finns på de olika lägenheterna. Fråga föreningen om vilka panter som finns på lägenheten, och säkerställ att de lånen verkligen blir slutbetalda vid överlåtelsen.
 
Påtal om husokupanter har jag läst igenom mitt avtal ytterligare en gång, och det finns flera punkter i köpeatalet som ju ska hindra säljaren från att kunna bo kvar vid tillträdesdagen.
Ex så står det Säljaren ska senast på tillträdesdagen bortforsla egendom, som inte ingår i köpet. Underlåter säljaren att göra detta ,äger köparen -om ej annat avtalats-(Vilket det inte har) rätt att bortforsla egendomen på säljaren bekostnad, alternativt tillgodogöra sig egendomen.

Med andra ord om personen inte har några möbler kvar för att jag har satt ut dem på gatan vilket jag ju har rätt till så kan det väl inte räknas som att han bor där?

Sedan står det vidare under garanti säljaren garanterar- at dispositionen över bostadsrätten på tillträdesdagen ej på annat sätt inskärnks utöver vad som i detta atal angivits.

För mig känns det ju mer eller mindre omöjligt att få en husockupant med detta avtalet eller?
 
Ja nu skall vi inte måla f..n på väggen. Problem av den typen är väldigt ovanliga, jag tog upp mest för att jag fick intrycket av att säljaren kanske inte har så mycket koll, eller bryr sig om saker. Då är ju risken givetvis något högre för strul.

Avtalet är säkert bra, men avtal har alltid problemet att man i slutändan kan tvingas invänta en domstols tolkning av avtalet, om ena parten bryter avtalet. Och lyfter man ut en annan människas hem till gatan så tror jag faktiskt att man åker dit på egenmäktigt förfarande och i värsta fall själv blir utlyft av polis, oavsett vad det står i avtalet. Men som sagt nu är vi inne på extrema ovanligheter.
 
Blev ju lite skrajj, detta är som sagt mitt första köp alltid bott i hyresrätt innan, och jag har ju själv sagt upp min lägenhet så jag och mina illrar hamnar verkligen på gatan om vi inte får tillträde på tillträdesdagen.
Personen har iaf en god man som förhoppningsvis ska gå att prata med, min sambo ringde henne idag och vi har iaf fått reda på att vi får tillträde till garaget nästa vecka såatt vi kan börja köra dit våra möbler, och vi får nycklar till garaget=)
 
Illrar? Sådana här?

hqdefault.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du kollat med föreningen att det är OK med rovdjur i lägenheten?
 
Yepp en sådan:p
Tillåtet med husdjur i lägenheterna och en iller är lika mycket rovdjur som en katt eller hund...
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
O
Heter den Göran åxå?:D
F´låt... var tvungen....
 
Haha nej dem Heter Dandelion men kallas Dande, Fridolf och Fossa ^^ två killar och en liten tjej =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.