Vad har ni som byggt/planerar att bygga betong-/stenhus för material i innerväggar och bjälklag?

Jag är lite fundersam kring om man skall köra betong rakt igenom eller om man skall ha träväggar och träbjälklag.

Vad finns det för för-och nackdelar?

En fördel som jag ser det är ju att det blir smidigare att dra t ex el och nätverk i träväggar.

Är det några jätteskillnader rent prismässigt?

Är det bättre/sämre med en viss typ av bjälklag om man skall ha golvvärme på övervåningen?
 
Vi byggde bara ytterväggar i betongblock och alla innerväggar och bjälklag i trä.

Det finns dock några järnbalkar här och där för att hålla hela konstruktionen. Mest för taket som är enormt.

Du kan se hur det är monterat på vår hemsida.
Fördelen vi såg i att göra så är att man kan bestämma själv hur mycket man ska isolera i väggarna och mellan våningar.
Det är lättare att dra el, nätverk och VVS.

Fördelen ocskå är att det är, tror vi, lättare senare om man vill flytta väggar och ändra i planlösningen.

Vi har golvvärme i grunden och övervåningen. Det är ingen skillnad om du har sten eller trä om du ska ha golvvärme.

En sak som jag skulle idag göra annorlunda:

Jag skulle inte lägga in golvvärmeslingorna i betongplattan.

Jag skulle lägga de PÅ betongplattan.
Tyvärr såg jag möjligheten när huset var redan i monteringstadie då jag kom i kontakt med en golvvärme firma, Wermia, där jag såg denna möjlighet.
Det är de som installerade golvvärme på övervåningen.
Detta system används i Finland till 95%.
Hade jag vetat det, skulle jag ha använt samma till båda våningar. Varför? Den reagerar snabbare!


Temperaturen i Sverige kan ändra sig snabbt och golvvärme i plattan kan ta mellan 6-12 timmar innan den reagerar. På den tiden kan  temperaturen redan ha ändrat sig igen  :-/
 
Tack för inputen Sweli.

Får man lov att fråga vilken leverantör ni hade av ytterväggarna?
 
De som levererade hela paketet är Mjöbäcksvillan.

De som tillverkade yttervägarna ägs av Finja Betong:

Östra Grevie
Tillverkning, rådgivning, order, konstruktion, leverans, montage
Tel: 040-48 72 70
Fax: 040-48 70 44
Adress: AB Finja Betong, Östra Grevie, 235 99 Vellinge
Kontaktperson: Ingvar Andersson
Försäljning
Tel: 040-48 72 71
Mob: 0708-48 14 85
Fax: 040-48 70 44
ingvar.andersson@finjabetong.se

Vi åkte till Vellinge och besökte företaget för att diskutera lösnignar för tillverkning av våra väggar.

De är jätte trevliga och kom med jätte bra förslag.

Om du inte vill köpa hela paketet kan du kanske kontakta de direkt.

Deras väggar är 5cm betong, 20cm cellplast isolering, reglar. Så det enda man behöver göra är att skruva fast gips. U-värde 0,18

Vad jag hörde är att ett trähus normalt har U-0,23
Ytong 0,11 enligt tillverkaren.

Lägre värde: bäst.

Dekorhörn gör de också. Det är faktiskt att rekommendera, de är inte dyra och man slipper skarvarna. Du kan se hur det ser ut på vår hemsida.

Dekorhörn kan du välja utseende, den tillverkas för just ditt hus.

På fasaden kan du välja vad du vill för struktur. De har flera att välja. Vi åkte runt i område och tittade på några "levande" exempel för att välja det vi tyckte var snyggast.

 
Hej Sweli !

Jag har en fråga som är lite off-topic , men jag har följt
ert bygge och undrar vilket ritprogram som 3-d modellen
är uppförd i ?.

Då jag själv vill rita huset så har jag svårt att hitta ett
proffsigt 3-d program som jag gillar - får kanske gå på
en cadcam kurs i värsta fall.

Tack på förhand.

Mvh
 
Gutch@ skrev:
Hej Sweli !

Jag har en fråga som är lite off-topic , men jag har följt
ert bygge och undrar vilket ritprogram som 3-d modellen
är uppförd i ?.

Då jag själv vill rita huset så har jag svårt att hitta ett
proffsigt 3-d program som jag gillar - får kanske gå på
en cadcam kurs i värsta fall.

Tack på förhand.

Mvh

Jag har använt Punch! Prof. Home Design - Platinum
Det finns idag en mer avancerad version.
Architectural Homes tror jag den heter.

Problemet är att man kan bara beställa den i USA. Går inte att ladda ner. Det är 16 program i paketet.

Min svärson köpte SketchUp, det är lätt att lära sig.
På den tror jag inte att det går att planera tomten och trädgård som med Punch serien.

Det vi gjorde till slut är att vi ritade i milimeter papper och sedan gjorde min sambo en modell i 3-D.
Det är ganska lätt att göra med en typ kartonage som man köper på Svanströms.

Senaste gjorde vi en modell av det stora badrummet och det hjälpte oss enormt för att placera badkaret.

Lättare att se om du får plats med t ex möbler.
 
Fråga till Sweli:

Jag blev mycket nyfiken på golvvärmelösningen du pratar om och sökte lite på Wermia på nätet utan resultat.

Kan du berätta lite mera hur det är konstruerat eller har du någon länk till bra information.

När det gäller den "vanliga" lösningen med slingor i plattan: Vad är dina erfarenheter, är det bara svårt att reglera eller finns det andra nackdelar. Fördelen måste väl vara att det blir jämn värme över hela golvet. Hur klarar Wermias system det?

/L
 
Den går inte heller..... :surprised:
 
Det var nog lite felstavat från början för www.warmia.se funkar.

/L
 
Men det är inte samma företag :-/

Jag skrev fel förra gången. Det ska vara

www.warmia-sverige.se
 
GTX100 skrev:
Fråga till Sweli:

Jag blev mycket nyfiken på golvvärmelösningen du pratar om och sökte lite på Wermia på nätet utan resultat.

Kan du berätta lite mera hur det är konstruerat eller har du någon länk till bra information.

När det gäller den "vanliga" lösningen med slingor i plattan: Vad är dina erfarenheter, är det bara svårt att reglera eller finns det andra nackdelar. Fördelen måste väl vara att det blir jämn värme över hela golvet. Hur klarar Wermias system det?

/L
Jag tycker själv att slingorna i plattan ger en jämn värme.
Nackdelen med denna typ av golvvärme är att den har en väldigt långsam reaktionstid.

Golvvärme som ligger nästan på ytan reagerar mycket snabbare.

Jag märker skillnaden i golvvärmen på övervåningen, den reagerar mycket snabbare.

Man lägger slingorna direkt på golvspånskivor, sen gör man remsor av gips mellan slingorna och till slut spacklar man hela golvet med finbetong och Optirocs avjämningsmassa ABS 317.

Betongen gör att värme fördelas jämnare i golvet.

På det kan du sätta trägolv eller klinkers direkt på.
 
Sweli skrev:
Men det är inte samma företag  :-/

Jag skrev fel förra gången. Det ska vara

www.warmia-sverige.se
Nu blev det nog fel en gång till, detta är väl samma adress som förra gången. ???
 
Hej
Bygger man ett stenhus så har man ett värmetrögt hus och då spelar inte det någon roll om golvvärmen är snabb eller inte. Du har ju redan så mycket värme lagrat i konstruktionen så det snabba växlingarna ute märks inte inne. Så med slutledning av det så föreslår jag golvvärme i betongen då det fördelas bättre och vpumpen slipper jobba med stora snabba tempskillnader.
 
GTX100 skrev:
Nu blev det nog fel en gång till, detta är väl samma adress som förra gången. ???
SORRRY, SORRY jag skrev de ändrade hemisidan!

NU ÄR DET RÄTT HAR TESTAT SJÄLV

www.warmia.se

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.