Jag ska till att byta ut den gamla kombipannan mot modernare saker. Det som finns att tillgå är en Calmar V33, 2x750 liters isolerade ackumulatortankar med förrådsberedare, en isolerad 500-liters, en laddomat 21, ett 200-liters slutet expansionskärl med säkerhetsventil och en Thermomatic CBJ shuntautomatik. Jag har tänkt mig att ha 750-literstankarna parallellkopplade beroende på att den ena har förrådsberedare och endast köra med dessa på sommaren. På vintern kopplar jag in 500-literstanken i serie med 750-tankarna. Planer finns på att i framtiden utöka seriekretsen med fler tankar.

Ser mitt tänkta system vettigt ut? Är det lämpligt att anordna påfyllningen av vatten i punkt A?
 
  • acksys2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Du är medveten om att du får betydligt sämre varmvattenkomfort med beredare utan förvärmning i stället för TVA? Kanske är värt det ändå om du fått tag på grejerna till bra pris...

200 liter slutet exp är i minsta laget. Skaffa ett till exp.

Är det bara en schematisk skiss eller betyder upp i skissen upp i verkligheten? I så fall finns det några ställen du släpper upp luft i onödan - T-et vid tankarna, framledningen till shunten och så vidare.

Är det cirk-pumpen till radiatorkretsen du ritat in? I så fall sitter den på "fel sida" shunten.
 
Ja, det är meningen att det ska vara någorlunda verklighetstroget. Jag var och köpte 750 tankarna igår, och säljaren sade att det inte fanns vvb, men det gjorde det ändå.. Fick väldigt bra pris. Hade inte haft råd med tva direkt utan tänkt köra med elektrisk vvb tills ekonomin återhämtat sig. Men nu fanns det beredare, så jag kör med den ett tag. Den sitter bultad i toppen, så den går att ta ur om jag vill. Ja, jag är medveten om att förrådsberedare inte är det bästa, men de flesta har ju det, och vi använder inte så jättemycket vv. Har tänkt ha elberedaren kvar i serie.

Det där med luften får du förklara bättre. Jag är medveten om att det är viktigt med rördragningen och avluftningar.

Finns det någon fördel med att ansluta framledningen från laddomaten till toppen på 750-tankarna och sätta avluftare på det röret?

Jag trodde pumpen mådde bra av att pumpa kallare vatten. Har ett 35-liters exp också, men det finns större beg för billiga pengar, så det blir nog ett till.
 
Ok, nu kanske jag fattar. Är det röret från laddomaten som skulle vara längre ner, under anslutningarna på tanken, för att kunna släppa ut luft via tanktoppen, är det så du menar? Hur gör jag med shuntanslutningen då?
 
Då tycker jag det låter bra med beredaren. Så länge man vet vad man får!

Om du sätter t-kopplingen till t.ex shunten neråt så kommer ingen luft att komma ut i radiatorsystemet. Tänk på att luften går uppåt. Det bästa är såklart om allt lutar mot avluftningarna.

Fördelen är väl att du får lite mer lagringskapacitet. Nackdelen är att du ökar risken för luftproblem. Låt det vara i sidan tycker jag. (dock inte som det är nu, för nu har du en luftfälla på laddningen då du ansluter den med ett upp-och-ner-vänt T.

Ja, du kan ha pumpen på returen om du vill. Men nu sitter den inte ens på radiatorkretsen. Om du flyttar den rakt upp så den hamnar ovanför returens koppling till shunten sitter den fortfarande på returen. (Tankeexpriment: Fundera på hur vattnet kommer gå om du har som du ritat nu när shunten är öppen, stängd respektive 50/50)
 
Ser det bättre ut nu?
Anslutningen av expansionskärlet då, kan man ha den där? Jag hade lite huvudbry att ansluta den så att inte säkerhetsventilen hamnade bakom någon kran.
 
  • acksys3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • acksys3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska inte expansionskärlet anslutas på sugsidan av laddomat 21:an!?
 
Kan det ha någon betydelse? Som det är ritat nu är ju exp i kontakt med tankarna genom pannan, det är väl öppet hela vägen?
 
Vad kan det finnas för skäl till det?
 
Det är alltid lättare för en pump att jobba med tryck på sugsidan än på trycksidan, framför allt cikpumpar som inte ger speciellt högt tryck. Det måste finnas en tryckskillnad överpumpen för att den ska fungera. Vilket då motverkas om exp kärlet sitter på felsida.

Precis som en pump lättare suger vatten med högre densitet än lägre, vilket du skriver om ovan ;)
 
Det var temperaturen i sig jag tänkte på. Kan jag sätta expansionskärlet till vänster om laddomaten? Stänger inte den till returen när det brunnit ut?
 
Vatten med lägre temperatur = högre densitet och vise versa

Laddomat 21:an är gjord för självcirkulation enligt tillverkaren:
Efter avslutad eldning tar Laddomat 21 tillvara på en del av eftervärmen i panna och glödbädd genom att det heta vattnet i pannan förs över med självcirkulation till tanken. Energin hamnar i tanken i stället för i skorstenen.

Jag brukar sätta den till "vänster" om laddomaten, vidare finns det ett intag på laddomat 21:a för påfyllning av vatten, din punkt A!

Se:
http://www.termoventiler.se/media/upload/upload/Lm21_Manual.pdf
 
Va bra! Tack för hjälpen. Jag har ett par kamflänsslingor över från ett par skrotade tankar. Skulle det minska nackdelarna med förrådsberedare om jag förvärmer vv med kamflänsslingan längst ner i 500-liters tanken? Det skulle bara funka på vintern när lilla tanken är inkopplad, men ändå.
 
Jag tror inte det hjälper så jättemycket för det är inte på vintern det är ett stort problem att ha bara beredare. Under vintern kommer du ändå kunna kyla alla tanker till radiatorkretsens retur innan du behöver elda igen (värmebehov >> varmvattenbehov).

Du ska inte fundera på att parallellkoppla alla tre och sätta slingan i samma tank som beredaren (eller i 500-liters-tanken för den delen - men då bör du inte stänga av den på sommaren)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.