Hej ska bygga en friggebod ca 12-13 kvm i Umeå. Den kommer vara ständigt uppvärmd och tjäna som ett extrarum. Hur mycket isolering känns relevant? Hur värmer jag den?
Friggeboden som det lutar mot har planktimmer 58 mm utan isolering, 95 isolering i tak och 95 i golv som standard.
 
Det var inte så mycket.

Är den gjord av planktimmer blir den dessutom svårare att isolera. Om du bygger en vanlig regelstomme med 45x95-reglar stående, och sedan ett lager liggande 45x45 då får du 140mm isolering. Mindre tycker jag inte du ska ha. Det går ju att öka till 120-reglar. Men sen kan man inte isolera för mycket, då blir det så liten plats kvar inne.

I taket hade jag velat ha minst 200mm. Tänk också på fönster och dörrar, de kyler ner rejält om de inte är optimala. Gärna en innerdörr innanför ytterdörren.

Den enda rimliga värmekällan är el-element.
 
Bor du i Umeå är förmodligen inte den tänkta isoleringen nog. Själv har jag 140mm i väggen och 160 mm i taket. Då bor jag i Södertäljetrakten och har ett lindrigare klimat jämfört med Umeå. Tänk också på att isolera golvet rejält. Min bod står på platta med 100mm isolering som ska kompletteras med ytterligare 50 mm isolering + finssats. Är dock osäker på om detta är tillräckligt men gjort är gjort. Så planera för mer isolering om boden skall användas som du skriver. Sedan är det också som anders skriver. Dörrar och fönster måste och ha bra isolerande egenskaper och som drevas enligt konstens alla regler. Det är kedjans svagaste länk som avgör kvaliten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.