Hejsan
Ledsen om jag startar en ny tråd i onödan, vet inte riktigt hur det funkar här.

Jag och min fru har tittat på ett hus vi fastnat för. Vi har aldrig ägt ett hus, och jag har aldrig bott i annat än radhus och lägenhet, så vi är totala amatörer, men har en del hantverksfolk och kunniga människor runt omkring oss.
Objektet ifråga är en kåk från -65, enplans med källare. En från början väldigt påkostad villa som vi tror har potential att bli riktigt trevlig.
Nu till saken. Dränering har aldrig blivit gjord, och behovet lär väl därför vara rättså stort. Ena kortsidan är sammanbyggd med en carport där det ligger nån form av gatsten på marken. Dränerar man alltid runt hela huset när dränering väl utförs? att gräva inne under taket i carporten känns lite lätt meckigt när en okunnig person som jag tänker på det. Är det någon som har erfarenhet av liknande?

MVH Jonas
 
Hej och välkommen till byggahus!
Jag tror inte att du nödvändigtvis behöver dränera under carporten. Har själv ett enplans med källare och ett garage sammanbyggt med huset. Om jag någon gång skulle dränera (hus byggt 1981) skulle jag inte försöka mig på att gräva mig ned under garaget, däremot kanske runtomkring. Med andra ord blir då en av källarväggarna inte dränerad så att säga, men det är nog en ganska vanlig lösning.

Frågan är dock om det är dags att dränera för att du sett fuktskador uppkomna av dålig dränering eller om du bara funderar på att dränera för att alla andra människor alltid tjatar om dränering så fort man nämner att man tänker köpa ett äldre hus? Mitt hus är förstås något yngre än ditt, men det är ändå 30 år gammalt och dräneringen är enligt expertisen då alltså uttjänd sedan länge. Ändå har vi torra väggar förutom där förra ägaren hade placerat en rabatt rakt mot källarväggen. Däremot har vi en liten liten aning tillskjutande markfukt upp genom betongplattan, men det kan man aldrig i världen dränera sig bort ifrån. Dräneringen är till för att hindra grundvattennivån från att stå så högt att den badar källargolvet. Tillskjutande markfukt på andra naturliga vis räddas inte av dränering.

Däremot kan jag ha förståelse för att man dränerar när man ändå isolerar källarväggarna utifrån. Det hade jag förstås också gjort om jag någon gång ämnar isolera dessa.
 
Hej
Är källaren inredd med organiska material ?
Om källaren är källare utan massa gipsskivor,uppgreglade konstruktioner,trägolv,plastmattor och gillestuga är inte dräneringen så mycket att oroa sig för.
Fredrik
 
Välkommen till forumet!

Det du först måste undersöka är om du verkligen behöver dränera. Är det problem med fukt i källaren? Har huset stått i snart 50 år utan dränering utan att det hänt något så kanske det är så lyckligt att det klarat sig ändå.
 
Ojdå, här rasslar det in svar, trevligt.
Kanske ska förtydliga att vi ännu inte äger huset, vi är spekulanter och jag försöker skapa mig en uppfattning om vilka åtgärder som är "akuta" vid ett eventuellt köp.
Det finns en gillestuga med något timmeraktigt på väggarna, där har man enligt besiktningsprotokollet uppmätt för hög fukthalt då man borrat i träet som väl antagligen ligger direkt mot betongen. Sedan var det någon trälist på nåt mer ställe i källaren där man uppmätt samma sak, också den liggande direkt mot betongyttervägg. I övrigt är källaren mestadels förvaring och pannrum, inte inrett utan bara betong. I den änden av huset där gillestugan finns (motsatt kortsida mot där carporten står) lutar även tomten fel på ett par meters område, alltså ner mot gillestugans källarvägg, det kanske vore lämpligt att göra nåt åt om man ändå ska gräva. Källaren luktar inte mögel, utan mest bara "källare". Kanske inte behöver vara så farligt då om huset har stått i 50 år och klarat sig hyfsat då..?
 
Trä direkt mot betongen är aldrig bra, oavsett om det är dränerat eller inte.
 
Absolut, att trä direkt mot betongen inte är bra har jag hajat. Men säg att man river ut all träinredning, gillestugan kommer inte ligga som prio att använda ändå nu, vi är bara tre i familjen. Om man avlägsnar allt trä som ligger mot ytterväggarna i källaren, förlänger man då tiden innan dränering är nödvändig?
Jag antar att om betongen blir fuktig men inte har några andra material liggandes direkt mot sig så borde det inte mögla i källaren.
Tack för svaren hittills förresten, det här med hus är en ny bekantskap för mig :)
 
Betong kan inte mögla.
Risken är överhängande att det finns en klassisk mögelkonstruktion i källaren.
Träreglar,plast,isolering och gips är en typisk mögelkontruktion som är oerhört vanlig.
Att fixa marklutet gör du enkelt med spade och skottkärra.
Det räcker om marken lutar åt rätt håll några meter ut från huset.
Hur är det med golven i källaren?. Även där är det vanligt med konstruktionen ovan fast med spånskiva istället för gips.
Fredrik
 
Syftar du på konstruktionen av själva betongväggarna/golven eller på källarinredningen? Gällande inredningen så vet jag inte vad som gömmer sig bakom träpanelen i gillestugan. Betongen i källaren är som jag förstått det gjuten utan träreglar och dylikt, som en bunker att gömma sig för ryssen i typ.
Bör man byta även avloppsrör och sådant när det ändå är uppgrävt? Gissningsvis så är väl även dom snart 50 år gamla då.
 
Golv och väggar är säkert murade eller gjutna.
Det som man ofta gjorde och en och annan stolle fortfarande gör att man reglar upp väggarna på insidan med träreglar direkt mot den gjutna/murade väggen och sen isolering mellan reglarna och avslutar med en gips eller träskiva.
Denna konstruktion är precis lika fel som den klassiska platta på mark konstruktionen med överliggande isolering.
Vad gäller avlopp och dagvattenrör så skulle jag byta det som går att byta när det ändå är uppgrävt. Räkna med att HELA tomten kommer att bli förstörd
Fredrik
 
Redigerat:
Okej, då hänger jag med.
Jo, att tomten blir förstörd räknar vi med. Det är ett dödsbo och tomten är mer eller igenväxt, så det gör inte så mycket om vi får göra vår egen tomt av det sen istället.
handlar det om stora kostnader att ha en rörkrökare till att byta rören in och ut i kåken nät det är grävt och förberett?
 
Avloppsrören är enkla att byta.Det klarar oftast de som gräver dräneringen då det är samma typ av rör som används för dagvatten osv.
Om du ska byta inkommande vatten behöver du säkert blanda i kommunen och en rörmokare,
Anledningen till kommuninblandningen är att vattnet behöver stängas av i gatan och det uppskattas nog inte om man gör själv.
Fredrik
 
Dränering är väl i princip aldrig akut? Med en bra avfuktare i källaren kommer man långt.
 
Vi har precis dränerat våran kåk och där har vi ett garage direkt mot husväggen på ca 4m. Det är väl drygt 2m takhöjd i garaget och dom skulle ha 3000kr extra för att gräva där (1500kr efter rot). Men då bilade jag bort ca 1.5m av betongplattan innan.
Men som sagt det ska inte vara några problem för dom att komma åt med grävaren, om dom nu inte har en gigantisk sak och att det inte går att stå framför carporten med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.