Hej!

Vi planerar att bygga hus och har bollat planlösningar fram och tillbaka.
Nu har vi landat i en planlösning som är nära nog det vi vill ha.

1. 1-plans hus
2. Avskild del för "barnavdelning"
3. Sammankopplat garage och hus

Söderläget i planlösningen är mot vägen till, vilket gör det hela ganska svårt. Köket och huvudentrén har med andra ord sol hela dagen. Sen har vi fördelen att vi har kvällssolen i uterummet.

Vi har funderingar på om man ska sätta upp en innervägg som avgränsar mot vårt sovrum och badrummet. Detta för att det inte ska kännas som att man "Går och lägger sig i vardagsrummet"

Vi tar gärna emot tips/idéer ris och ros på denna planlösning!

Har vi missat något?

Tack!
 
  • enplanshus_6_rum_sammanbyggt_garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan, ser inte alldeles tydligt detaljerna, men det första som slår mig är att utrymmena för tvättstuga/grovingång/teknik är väl tilltagna, funktionella och jättebra. Ni har en sluss innan tvättstugan och behöver inte gå in i den rena tvätten. Tro mig, sådant uppskattar man om man vet hur det blir när det inte är så...Tvättstugan ligger långt bort från gemenskapsutrymmena vilket också är bra. En tvättmaskin hörs alltid...
Sedan är det också jättebra att huvudentrén är separat. Sedan några petitesser: Ni får kanske litet östersol in i stora sovrummet, annars blir det kanske litet mörkt..Å andra sidan, det är skönt med ett rum som är mörkt och svalt där man ska sova, och när sommaren är så varm som den varit i år. Funderar även på dusch/WC i hallen. Ser ut som den är ganska stor? Funderar på om det är nödvändigt. Kanske minska den litet till förmån för rymligare passage förbi sängarna i stora sovrummet? Klädkammaren kan ju få förbli som den är. Funderade även på om man skulle ha dörren till hall-WC mot hallen i stället för ut mot vardagsrummet. Annars kan alla gäster i vardagsrummet se när Kalle går in på WC och ut igen. Man kan då ha en inåt-dörr till tvättstugan så att dörrarna inte krockar. Men då får man ju även justera sängkammardörren..Några funderingar,
 
Tack för inlägget!

Vi är nöjda i det stora hela med planlösningen, men funderar på vissa detaljer.

Jag vet inte om det syns i bilden, men vi har skissat på en innervägg precis utanför vår sovrumsdörr och toalettdörren. Detta för att slippa se någon gå in och ut från toaletten och även slippa se när någon går och lägger sig eller yrvaket går ut från sovrummet och in på toaletten.
Detta bildar en liten korridor rakt utanför vårt sovrum och en vägg ytterligare att hänga tavlor eller liknande på.

Tydligen måste hall-WC:n vara så stor om man ska ha en dusch där. För handikappanpassning. Tror det är för andrahand försäljning eller liknande.

Tack igen!
 
Okej, förstår.
Tycker att det är ett bra förslag att lägga en liten privat hallpassage mellan sovrum och toalett. Kanske kunde ni ha en skjutdörr från vardagsrummet till den lilla hallen. Antingen kan man ha skjutdörren öppen och kanske en fin tavla med belysning i hallen som man ser från vardagsrummet. Eller om någon är hemma och vilar så drar man igen skjutdörren och gäster använder det andra badrummet.
 
Ursäkta nu är jag ute och cyklar. Ser nu hur ni har skissat en fristående vägg. Den idén är mycket bättre. Bara det är utrymme nog enligt alla regler att passera runt väggen.
 
Er första skiss ger inte tomten rättvisa. Därför bifogar jag ett alternativ.

Ni får en fantastiskt trevlig och skyddad utegård genom att placera huvudbyggnad och garage så långt som möjligt från varandra, och förbinda dem med ert blivande uterum.

Planlösningen är bara snabbskissad, men uppfyller era grundkrav. Man kan förstås spegelvända planen, om det passar bäst med era vädersteck. Jag föreslår skjutdörrar för att undvika dörrblad i konflikt. Föräldrasovrummet passar utmärkt att konvertera till exempelvis arbetsrum eller ännu ett sällskapsrum för framtida hushåll utan barn.

Uterummet (med standard som "vinterträdgård" medger bekväm kommunikation året runt mellan garage och hus. Klädvården når man bekvämt från köket via uterummet. Genom att inte placera uterummet mitt framför sällskapsrummets fönster behåller ni mer dagsljus i husets inre. Trädgården får en större samlad yta, och mindre "spill". Så här blir det också lättare att reducera oönskad insyn och skydda mot vind
 
  • SaraochNils01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Tack för att du tagit dig tid och gjort en planlösning åt oss!

Det ser bra ut, men tyvärr är det så att vi har söderläge på framsidan av huset, vilket gör det hela lite trassligare. Solen kommer därmed vika runt hörnet och vara rakt in i alla sovrum på eftermiddagen. Detta gör det varmt i sovrummen på kvällen.
Uterummet får därmet aldrig någon sol, vilket kan vara ett bekymmer.

Tack ändå!
 
Komplettera sovrummen med fönsterluckor, alternativt spegelvänd planen.

Att uterummet blir norrvänt ger er behagligt dagsljus. Man får trädgårdsvy utan att bli bländad. Vill ni ha solinsläpp ordnar man det lätt mha en rad högt placerade låga fönster på uterummets gatufasad.
 
Trevlig planlösning som ni har gjort.
Den enda reflektionen som jag har är det här allrummet borta till höger på 16,1 kvm. Det ser lite dysfunktionellt ut. Vad är tanken för det?
 
Hej,
Jag tycker att det är en bra idé med den fristående väggen vid sovrum/badrum. För att vara tillgänglig (handikappanpassad) så behöver passagen vara 1200 mm bred eftersom det finns dörrar i den. Vardagsrummet ser fortfarande gigantiskt ut även med den väggen och det är som sagt inte dumt med lite mer väggarna för tavlor/bokhyllor/tv.
Jag antar att tanken med allrummet på 16 m2 är att t.ex. barnen kan vara där och se på tv el liknande även om ni har gäster? I den vänstra delen av detta rum är det en del svåranvänd golvyta ni kan fundera lite på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.