Hej!

Jag har några helt säkert dumma frågor om jordsfelsbrytare och elpatron i pelletspanna, hoppas att någon kan hjälpa mig :)


  1. Måste man ha JFB på elpatron?
  2. Vad är risken om man inte har det? Kan det t.ex. bli livsfarligt att duscha? Eller är risken försumbar eftersom värmesystemet ändå är jordat ordenligt genom vattenrör og PE-ledare i elcentral?
  3. Befintlig (oinkopplat) elpatron är 6kW, 3 fas utan nolla. Om man sätter in en separat 3-polig jordfelsbrytare före den allpoliga säkerhetsbrytare, funkar den då även om elpatronen inte användar nollan? :surprised:
  4. Om man ska ha JFB, är det då 30mA eller 300mA som gäller? 300ms är väl för brandskydd och inte personskydd, men en 30mA kan väl lösa vid så lågt som 15mA, så den kanske tjuvlösar? Jag har läst att det är mycket vanligt att elpatroner har läckströmmar.

Många frågor, jag vet... :confused:
 
Redigerat:
1. Nej, det finns inget krav på JFB för den fasta installationen eller för fast anslutna apparater, om det inte handlar om brandfarliga utrymmen som stall och snickerier. Vet faktiskt inte hur man klassar ett pannrum.

2. En omsorgsfullt installerad elpatron har en låg risk. Men konsekvensen av ett fel är en aning svårare just i och med att elpatronen också är jordad i värmesystemet. Skulle det bli tvärkortis i elpatronen så kan alla vattenelement få kanske 100 V på sig under den korta tid det tar för säkringen att lösa. Detta ska dock vara ofarligt, för de allra flesta... Bland de apparater som brukar gå sönder och börja läcka lite ström till jord är alla typer av värmeelement i särklass. Detta kan leda till vagabonderande strömmar (spökströmmar) som kanske kan kittla lite i duschen. En JFB skulle upptäcka detta långt innan.

3. Ja, en tre- eller fyrpolig JFB fungerar lika bara när endast två av ledarna igenom den belastas. Den summerar strömmen i alla ledare.

4. En smaksak. Kolla tillverkarens anvisningar i första hand, om de finns. En frisk elpatron ska klara en 30 mA JFB utan problem, och de går inte sönder varje dag. Men eftersom elpatronen är fast inkopplad är risken för handhavandefel liten så en 300 mA skulle troligen ge ett nödvändigt skydd. En 300 mA finns i två varianter, med eller utan en fördröjning på 300 ms. Ingen av den ger personskydd, och den med fördröjning är menad att skydda huvudledningar etc som har icke fördröjda JFBer efter sig i gruppcentraler. Den du i så fall ska ha är den icke fördröjda.
 
  • Gilla
default
  • Laddar…
Ett pannrum är det minst brandfarliga rummet i huset, det är ju ganska självklart om man tänker efter lite.
Och OM jag skulle sätta en JFB på en elpanna skulle jag välja en 300 mA. Viktigare än JFB är att pannan och det som hör till värmen och vattnet är ordentligt jordat.
 
  • Gilla
default
  • Laddar…
Oj, det var snabbt för två alldeles tydliga och bra svar! (y)

Så det lutar mot en separat 4-polig 300mA icke-fördröjd JFB på elpatronen.

Jag tackar :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tänk på att många JFB (men inte alla) kräver att nollan är ansluten på matande sida för att testknappen ska fungera. Finns ingen nolla framdragen kan N-anslutningen på JFB byglas till en av faserna (inte samma fas som testknappen är kopplad till).
 
Kan bli helt livsfarligt att inte ha JFB till elpatron, hela värmeanläggningen kan bli strömförande. Det är det som hänt i bland annat Thailand när ett par dog i duschen, troligen inte så vanligt att det händer men jag vill inte vara utan i alla fall.
 
@b_hasse: Japp, nollan kommar at bli dragen till JFB, och sen också hela vägen til elpatronen där det finns en blindplint (dvs. i pannan) för den. Tack för påminnelsen :)

@xdigger: Är det kanske den här (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13327247.ab) du tänker på? Ja, usch va hemsk. :( Jag undrar bara om det verkligen hade räkt med JFB i det fall, det låter lite som om kanske VVB'en inte var jordat ordentligt? Så du menar alltså att man bör ha en 30mA JFB för personskydd på elpatronen?
 
Redigerat:
Det krävs två fel för att rörsystemet ska bli strömförande, dels avbrott i skyddsjorden och dels ett isolationsfel i elpatronen. Dessutom kan man ofta räkna med att vattenrören och därmed elpatronen faktiskt är skyddsjordade, på ett annat ställe, cirkulationspumpen eller något.

Enligt dagens regler "får" två fel orsaka en farlig situation. Men en JFB skulle ge ett tredje skydd vilket inte är fel. Vid valet mellan 30 mA (personskydd) och 300 mA (ej personskydd) kan man också väga in risken för att någon håller i något vattenrör då isolationsfelet inträffar, för vattenröret har troligen sådan kontakt med elnätets skyddsjord att även en 300 mA JFB löser direkt, kanske t.o.m säkringen. Så jag tror man kan välja JFBns märkutlösningsström efter elpatronens naturliga läckström med lite marginal.
 
Och skulle jag tvingas välja mellan JFB eller jordat så väljer jag tveklöst jordat. Det ger en större säkerhet än en JFB inte minst om man ser till tillförlitligheten.
 
default skrev:
@xdigger: Är det kanske den här ([länk]) du tänker på? Ja, usch va hemsk. :( Jag undrar bara om det verkligen hade räkt med JFB i det fall, det låter lite som om kanske VVB'en inte var jordat ordentligt? Så du menar alltså att man bör ha en 30mA JFB för personskydd på elpatronen?
Riktigt tragisk händelse!! JFB hade löst ut, så fort en felström över 30mA så löser den ut, troligen hade den löst ut så dom hade fått duscha kallt men överlevt. Givetvis ska allt vara jordat med, tror inte det är en laglig installation i Sverige utan, i deras fall är det inte säkert att en skyddsjord hade hjälpt heller.

Ja, jag ser det som självklart, jag jobbar med starkström, skulle aldrig vilja vara utan JFB, jag har 2st 4 poliga JFB i mitt hus, en som tar all trefas och en som tar resten.
 
Redigerat:
elmont skrev:
Och skulle jag tvingas välja mellan JFB eller jordat så väljer jag tveklöst jordat. Det ger en större säkerhet än en JFB inte minst om man ser till tillförlitligheten.
Jag ser det som självklart att det minst är jordat, tror inte man får koppla in en elpatron utan skyddsjord?! Skyddsjord innebär inte att det löser ut bara för att vattnet är strömförande då det är ett visst motstånd i vatten, jag skulle inte vilja vara utan JFB i vilket fall som helst.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vad jag vänder mig emot (lite i alla fall) är att många tycks tro att JFB är "lösningen" på elsäkerhet. Men det är ett kompletterande skydd och inget annat. Det är en mekanisk lösning som har sina mekaniska svagheter. Jag har bytt allt för många för att lita på dom ( och det blir ibland fel på även "fina fabrikatet").
OCH jag säger inte att man inte ska ha JFB men jag säger att man ska ha en installation som är korrekt utförd och underhållen (vilket är det viktigaste) samt JFB som komplement.
 
  • Gilla
pr95 och 2 till
  • Laddar…
Det håller jag med om, fast jag vill ha JFB som komplement, inte fel med livrem och hängslen.
 
Tänkte bara återkomma med att det ändade upp med en 30mA JFB på elpatronen :)

Den ska ändå i huvudsaken användas till varmvatten på sommaren, så det är inte så att huset fryser sönder om den JFB skulle lösa. Slingan är mätt upp, installationen är meggat och JFBen testat, så nu törs jag duscha -- med livrem och hängslen på :D

Tack igen för era åsikter och bra inlägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.