Funderar här. I vissa rum så är det två fönster. Det skulle då räcka med att bara kunna öppna ett av dom.

Funderar på SP fönster. Ser man skillnad på öppningsbart och icke öppningsbart fönster i storlek på glas eller så?

Har sett exempel på där man klart ser att ett fönster är öppningsbart eftersom fönstret blir mindre. Tycker det ser fult ut.
 
Jag hittade svaret.

Skillnaden i fönsterstorlek (glaset alltså) blir 8,4cm!!! Men ser inte det konstigt ut?
 
Tack för den informationen! Jag kommer nog också köpa SP. Det kan vara bra och veta för jag tänkte inte heller ha öppningsbara överallt, däremot lär man ju ha lika på samma vägg iaf!
 
Vad finns det för regler. Måste minst ett fönster i ett rum vara öppningsbart (om det inte är öppen planlösning)?
 
Ingen aning, kan tänka mig att det kanske är andra regler om det gäller nybyggnation? Kommer iaf ha öppningsbara på hela övervåningen, men tänkte inte ha några på nedervåningen.
 
Jag tror att sovrumsfönster skall kunna användas för utrymning.
Och oavsett regler vore det väl skönt att kunna hoppa ut genom fönstret om det brinner i vardagsrum/kök/hall.

Men till trådens fråga: Det är klart att glaset är större på ett fast fönster än på ett öppningsbart.
Fönsterbågen måste ju få få lite plats också. Fast fönster = ingen karm = större glasmått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.