I mitt nyköpta radhus så finns det en kombinerad kyl och frys. Då detta är lite för lite för oss har vi skaffat oss ytterligare ett sånt komboskåp som vi skulle vilja fån in i köket. Den enda smidiga platsen är brevid nuvarande kylochfrys till höger om den alltså, behålla det långa skafferiet vill jag absolut göra. Det känns dock som att man inte behöver göra sig av med båda luckorna. (Har inte fått tillträde än så har ej mätt). Min ide är att bara ta bort halva kökskåpet och eventuellt flytta den halvan jag vill ha kvar lite åt sidan då det finns utrymme för detta, om kylochfrysen skulle vara bredare än ett halv köksskåp. Hur snickrar jag dock om den halva köksluckan snyggast? Vad för material skulle jag behöva? Och är det möjligt öht?
Nedan finns en bild på köket och den kökslucka som jag skulle vilja ta bort. Vill helst inte ta bort hela köksskåpet då halva ändå hade varit ett bra förvarningsutrymme och det skulle bli en trist kal vägg i köket. Eller kan det bli en snyggare/smartare lösning att flytta det långa skafferiskåpet till höger om nuvarande kylfrys, sätta in det nya kylskåpet till vänster om nuvarade kylfrys, ta bort köksskåpet till höger om nuvarande kylfrys och ställa skafferi skåpet där istället?





kok-7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag undrar om det inte skulle bli snyggast med ett helt högskåp istället för en liten snutt med arbetsbänk?

Hur som helst så tror jag att det är enklast att köpa två nya skåpstommar och montera befintliga luckor på dessa. Sådana är ofta inte särskilt dyra. Då får du alla distanser rätt och slipper såga och måla, vilket naturligtvis också går att göra.

Jag hade börjat med att riva bort skåpen och installera kyl/frysen, och sedan försökt få till det snyggt.

Kolla vilket företag som tillverkat köket, troligen kan de leverera stommar som passar.
 
Detta är mitt första husköp när jag flyttade hemifrån så har jag bott i hyresrätt och inte behövt bry mig om sådant här. Vad kan ett par skåpstommar gå på, på ett ungefär?
Hur skulle man kunna ta reda på vem som tillverkat köket? Personen som bor där nu som jag köpt huset av är gravt alkoholiserad och det går inte fråga om någonting hen har noll koll. Skåpen är antagligen billigast möjliga standradskåp troligtvis från då huset byggdes 1990.
 
Y
Ifall du köper kyl och frys av standardmodell, så brukar man kunna köpa överskåp i plåt som matchar kylet/frysen.

Överskåp, Ikea, nya serien, 433kr med lucka. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99926426/
- risken är att den vita kulören inte matchar dina övriga luckor i köket.

Går ju att såga en gammal lucka, värma fast en ny kantlist längst sågade ytan. Stommen kan man ju dona med hejvilt för luckan döljer ju småfel, men känns ju rätt omständigt emot att köpa nya grejer.
 
Radhus. Fråga grannarna, de kan mycket väl ha likadana kök. Kanske till och med några skåp att sälja om någon har eller ska göra om köket.

Radhus är jättebra, man kan gå in till grannarna och se hur de har löst olika saker.

Men prova att fråga ägaren. Även om denne har svåra alkoholproblem så kanske denne vet ändå, och får du fel eller inget svar så lär du märka det snabbt. Skadar inte att prova.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.