1. Lockläktpanel
2. Spikregel 36x98mm
3. läkt 12mm
4. Yttre stomme 45x95mm
5. isolerskikt 120mm
6. inre stomme (bärande) 45x120mm
7. Ångspärr
8. Installationsskikt 45x70mm
9. Plyfa 12mm
10. Gips 13mm
 
Hej Mattiaz,
Du har en intressant konstruktion på väggen. Hur har du fäst den yttre stommen mot den inre stommen?

Jag undrar också lite om vad som är fördelen med 70 mm regel (jämfört med 45 mm) till installationsskiktet innanför ångspärren? Är det för att du vill ha in ångspärren en bit i väggen eller för att stabilare konstruktion att spika skivorna på?

Skråspikar du 70 mm regeln eller spikar du "rakt in"? Jag frågar eftersom om man går efter skolboken som säger att 2/3 av spikens längd ska gå bortom regeln (på något ställe står det 2.5 gånger tjockleken på regeln man fäster), då blir det väldigt långa spikar. Det blir långt även på en 45 mm.
 
Lilla Mosskullen skrev:
Hej Mattiaz,
Du har en intressant konstruktion på väggen. Hur har du fäst den yttre stommen mot den inre stommen?

Jag undrar också lite om vad som är fördelen med 70 mm regel (jämfört med 45 mm) till installationsskiktet innanför ångspärren? Är det för att du vill ha in ångspärren en bit i väggen eller för att stabilare konstruktion att spika skivorna på?

Skråspikar du 70 mm regeln eller spikar du "rakt in"? Jag frågar eftersom om man går efter skolboken som säger att 2/3 av spikens längd ska gå bortom regeln (på något ställe står det 2.5 gånger tjockleken på regeln man fäster), då blir det väldigt långa spikar. Det blir långt även på en 45 mm.
Sådana där tumregler gäller oftast bara inom ett litet "normalintervall".
T.ex. spikar man inte 3,2 mm masonit med 10 mm spik, och inte 45 mm reglar med 135 mm spik.
Men för 13 - 21 mm panel kan man använda tumregeln.

Masonit: Använd 30-35 mm dyckert.
45 mm regel: använd 100 mm trådspik.

Men reglar skruvar man nog helst om man inte har spikpistol.
 
Det enda jag har spikat är råsponten. Resten är skruvat.
Anl till jag skulle vilja byta plats på 45x45 och 45x70 är att dels få ett djupare installationsutrymme och för att det borde vara lättare att fästa en liggande 45x45 än en liggande 45x70.
 
Mattiaz skrev:
4. Yttre stomme 45x95mm
5. isolerskikt 120mm
6. inre stomme (bärande) 45x120mm
Varför just dessa dimensioner? TräGuiden har som sagt 95mm och 45mm stomme. Hur grova reglar behövs egentligen för att orka bära ovanvåning (½-plan) och tak? Varför kallar du bara den inre stommen bärande? Ligger inte takstolarna på både inre och yttre stommen, så att båda delar på tyngden från taket?
 
Lilla Mosskullen skrev:
Hej Mattiaz,
Du har en intressant konstruktion på väggen. Hur har du fäst den yttre stommen mot den inre stommen?
Poängen är att den inre och yttre inte sitter ihop. Det är helt fritt mellan dem så att man kan sätta helt oavbruten isolering. På så sätt slipper man helt köldbryggor i väggen.

Lilla Mosskullen skrev:
Jag undrar också lite om vad som är fördelen med 70 mm regel (jämfört med 45 mm) till installationsskiktet innanför ångspärren?
45mm räcker bra till att dra el i, men om man vill kunna dra vattenledningar också i installationsskiktet underlättar det om man går upp till 70 mm.
 
tlundberg skrev:
Varför just dessa dimensioner? TräGuiden har som sagt 95mm och 45mm stomme. Hur grova reglar behövs egentligen för att orka bära ovanvåning (½-plan) och tak? Varför kallar du bara den inre stommen bärande? Ligger inte takstolarna på både inre och yttre stommen, så att båda delar på tyngden från taket?
Jag har byggt ett tvåplanshus. Min reglar i den bärande stommen är 5,4m långa. 45x95 hade varit för vingligt för min smak. I efterhand hade jag nog valt att gå upp ytterligare en dim.
Mina takstolar är fribärande och bärs endast upp av den bärande stommen, däremot är även den yttre stommen förbunden med takstolarna. De bägge stommarna är också förbundna mha plyfa i alla fönster och dörrsmygar.
 
Jag har funderat på 70 mm fasad/västkustskiva som ett alternativ och jag håller med om de fördelar som nämns. Däremot har jag funderat på hur bra fasadpanelen sitter fast med skruv/spik som går igenom 70 mm distanser i skivan innan de når stomregeln. Det ska naturligtvis fungera enligt Parocs arbetsbeskrivning. Det andra som jag tyckte blir lite extra är att man rekommenderas sätta ett bleck som vilar på grunden nedanför klimatskivan. Det tredje som vägde emot är att priset är relativt högt för klimatskiva och distanser. Kanske är det så att dessa invändningar inte väger upp fördelarna alternativt inte är relevanta?
 
Lilla Mosskullen skrev:
Jag har funderat på 70 mm fasad/västkustskiva som ett alternativ och jag håller med om de fördelar som nämns. Däremot har jag funderat på hur bra fasadpanelen sitter fast med skruv/spik som går igenom 70 mm distanser i skivan innan de når stomregeln. Det ska naturligtvis fungera enligt Parocs arbetsbeskrivning. Det andra som jag tyckte blir lite extra är att man rekommenderas sätta ett bleck som vilar på grunden nedanför klimatskivan. Det tredje som vägde emot är att priset är relativt högt för klimatskiva och distanser. Kanske är det så att dessa invändningar inte väger upp fördelarna alternativt inte är relevanta?
Själv har jag bara Parocs 45mm klimatskiva men där är det inga problem med att panelen sitter löst. Visst kostar de lite men samtidigt sparar du in kostnaden på regelvirket samt vindskyddet. Dessutom håller klimatskivan ett bättre lambdavärde än vanlig isolering. Givetvis går det att hitta vanlig isolering med bättre lambdavärde men då brukar även priset stiga lite. Själv har jag även värderat tidsaspekten även fast jag inte gjorde jobbet själv och anser att man sparar tid med att montera klimatskiva.

Tid och pengar är ju de faktorer man som byggherre har att bolla med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.