Ett torp som stått öde sisådär 20 år är till salu strax utanför staden där jag bor.

Det är från 1890 och byggt på torpargrund av natursten. Nedervåningen är ca 60 m2 och det finns en vind som kanske går att inreda. Dock är det i väldigt dåligt skick, men att riva ner en så gammal byggnad och sen slå upp ett nytt hus känns som helgerån. Jag älskar gamla hus och försöker kalkylera hur mycket det skulle kosta att göra torpet beboeligt.


torp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket har blivit skadat av en kraftig gren så det har regnat in och igenom vindsgolvet så jag gissar att hela golvet behöver bytas, i första hand nere men även naturligtvis på vinden.
Taket behöver bytas - gissar att inget av taket är i bra skick efter så långvarig fuktskada.
Fönster behöver bytas ut till åtminstone 2-glas (är englas idag).
Fasad och väggar tilläggsisoleras.
Skorsten - vet inte i vilket skick den är, men gissar att den behöver renoveras. finns både vedspis och kamin så jag vill att skorstenen ska fungera.
Elen behöver förmodligen dras om.

De riktigt STORA kostnaderna är att det inte finns vatten och avlopp. Har pratat med en granne till torpet och de delar på en brunn. Finns kanske möjlighet att få servitut på brunnen, men hur nära måste ett hus vara för att kunna koppla på sig på befintlig brunn?
Anlägga avlopp - torpet ligger i eller i närheten av grundvattenskyddat område.
Bygga ut ca 30 m2 och däri bygga ett badrum.

Har läst mycket på forumet och det verkar ju ha funnits några som gjort liknande projekt, men de flesta inlägg jag hittar är 7-8 år gamla. Skulle bli så tacksam om någon vill hjälpa mig att få ett hum om hur mycket pengar renoveringen kommer att kosta!

Undrar också om det vore bättre, om det är möjligt, att dela på brunnen eller om man borde borra själv.

Jag har tänkt göra en del själv med hjälp av närstående, men får nog hyra in hantverkare för mycket av det som ska fixas.


Tack för hjälpen!
 
Välkommen till forumet! :)

Jag har gjort en väldigt lika renovering av ett 75kvm torp som stått tomt lika länge, byggt 1910 på torpargrund.

Även om det ju är roligare att fixa ett gammalt hus så räkna med att det tar mycket längre tid än att riva ner och börja om.

Jag har bytt allt utom delar av timmerstommen och 6 fönster, jobbet tog mig 3,5 år då jag mest jobbade ensam och endast kvällar och helger.

Fick avlopp grävt och borrat för vatten.


Ett jättejobb som dock blev väldigt bra, men man ska nog vara mer intresserad av gamla hus än mig för att hålla humöret uppe hela tiden. :)

Mycket lärorikt dock, jag kunde inget förut och nu har jag ganska goda kunskaper om byggande.

Det här forumet är en stor hjälp när man är osäker på hur man ska göra!
 
Redigerat:
Hej och tack för snabbt svar!
Jo, att det skulle gå fortare att riva och bygga nytt har jag insett... Men frågan är om det skulle bli billigare? Jag planerar i vilket fall som helst att ta in mycket hjälp, några som jobbar heltid, och hoppas ha det klart innan vintern.

Hur mycket fick du betala skalman1 för brunn och avlopp? Vilken typ av avlopp använde du dig av?

Håller med dig, det här forumet är guld! :D

Funderar också på om det går att höja taket på nedervåningen, eftersom vindsgolvet ändå kommer att behöva rivas.
 
Borrandet för vatten kostade 50K, avloppet är infiltrationsbädd som jag inte minns vad den kostade tyvärr men det var mindre än vattnet iaf.
Angånde renovera eller bygga nytt så blir det troligtvis billigare att renovera men det skiljer nog inte mycket.

Nog ska det väl gå att ändra nivå på taket, men räkna med att det blir svårare än det låter som.
 
Så om man räknar ca 150 000 för brunn och avlopp borde man inte vara helt ute och cykla? Ingår det att installera vattnet och avloppet i huset då man betalar en firma att borra och göra avlopp?

Finns det fler saker förutom det jag nämnt ovan som man behöver tänka på och som kan behöva renoveras?
 
M
Tänk efter innan du byter ut fönstren. Gamla fönster är ofta av väldigt bra kvalitet och med renovering kan de bli som nya. "Problemet" med englas löser du med innanfönster.
Samma sak med tilläggsisolering, inte alltid så lyckat med moderna lösningar i gamla hus.
Angående vatten och avlopp så kontakta kommunen så får du veta vad som gäller.
 
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
Bra idé med innanfönster! Visste inte att man kunde göra så, får läsa på! Fönstrena verkar faktiskt vara en av de få saker som jag tror är i bra skick, så det vore ju underbart om man kan bevara dem!
 
  • Gilla
Farmor Risberg och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med elström? Det kan snabbt bli dyrare att dra in än vatten och avlopp.

Annars är det ju bara fördelar med att renovera ett äldre trähus mot att försöka göra samma sak med ett nyare eller bygga nytt. Inga direkta tillstånd eller bygglov behövs för att fixa till huset. Sparar därför mycket pengar. Rivning är oftast relativt enkelt och hälsosamt till skillnad mot nyare konstruktioner med asbest, möglig isolering m.m. På sin höjd lär du stöta på lite ruttet timmer där taket läckt, något som är enkelt fixat med en motorsåg och nytt friskt virke. :)
 
Underbart med så positiva tankar :)

Om jag köper stället kommer jag inte bo där under renoveringstiden, något som jag tror kommer bespara mig mycket psykisk ohälsa! Dock är ju resurserna begränsade och därför är det ju klokt att försöka skapa sig en heltäckande bild innan man börjar. Det ska finnas el redan, men jag är väldigt osäker på i vilket skick den är och räknar med att det behöver göras om. Cem77, har du någon aning om vad det skulle kosta att på nytt dra in el? Stugan är i dag ca 60 m2 och jag skulle vilja bygga till ytterligare 30m2.

Är det någon som vet hur man bör gå tillväga då man bygger ut ett 1890-tals torp? Mamma föreslog plintar vilket ju vore ett billigt om än mindre estetiskt alternativ. Torpet ligger på en torpargrund av natursten.
 
Om du köper torpet skall du absolut ta dig en funderar eller två innan du går fram med kofoten. Mycket kan bevaras och renoveras som exempelvis fönstren. Ta råd och läs på innan du gör något.

Det som behövs tas tag i är först och främst inträngande vatten. Har du bara fått stopp på det har du tid på dig att få en överblick och plan på hur renoveringen skall gå till.

Jag kan rekommendera två böcker som jag läst nyligen när jag funderade på att köpa ett större 1800-tals hus.
Trähus, en handbok av Andreas oaf Malmborg & johan Månsson
Vårda och renovera trähus av Sören Thurell

Båda dessa finns säkert på ett Bibliotek nära dig. :)
 
Redigerat:
Tack PAF för tipset! Man vill ju gärna bevara så mycket som det bara går!
Blev det inget 1800-talshus för din del?
 
Nej, vi kände att det blev ett för stort projekt. Råkade samtidigt hitta en tomt i ett område där vi länge viljat bo. Mer kommer snart, tänker starta tråd.
 
Hej, fint hus. Kika runt lite på nätet, låna eller köp en bok om byggnadsvård (kolla litteratur-tråden på detta forum med) Du kommer garanterat finna inspiration och lösningar på sådant du går och funderar kring. Tak är generellt det första som bör åtgärdas, ser att listan är lång, men med ett helt tak så ger det möjlighet att stoppa invändiga förfallet, möjlighet till invändiga jobben...

De två böcker som anges ovan är två av de bästa.
 
Redigerat:
Tack Anders! Jo, taket får bli steg ett i så fall. Frågan är vad som bör bli steg två... utbyggnad, brunn/avlopp eller invändig renovering? Alla tre är ju väsentliga för att kunna bo där :surprised:
 
Personligen skulle jag vänta med utbyggnad om det inte är så att VA-bitarna skall in i utbyggnaden. Brunn avlopp bör prioriteras som 2 i mitt tycke. Detta eftersom familjens grundbehov bör säkras. Utbyggnad spelar mindre roll än avlopp/brunn liksom invändig renovering (dvs sån som inte är driven av skador). Sen kanske skorstensfejaren är bra att ringa i så tidigt skede som möjligt. Att mura eller inte mura skorsten och ev. renovera vedspis/kamin kan vara betydande kostnadsposter som man vill veta så tidigt som möjligt. Kan ju vara så att eldning kan göra skillnaden om man kan flytta in eller ej innan en vinter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.