Kan man placera en vanlig luftvärmepump under ett fönster (dvs inomhusdelen)
eller skall man köpa en golvplacerad (där finns det ju inte så många att välja på)
 
Man kan säkert montera utblåset under ett fönster men det vanligaste är att man sätter det högt upp.
Jag tror att det sprider den varma luften lättare runt i huset om den sitter högt upp.
 
Ute-delen ska väl placeras lägre än inne-delen har jag för mig.
 
Micro - det var just det jag grunnade på - dvs om innedelen kanske måste sitta högt för att sprida luften. På de golvplacerade har man väl förstås tänkt på luftflödet utifrån den låga placeringen,

Mlkjhr - Aha... det där tål att tänka på. Kan ju bli ett problem om innedelen sitter lågt.
 
mlkjhr skrev:
Ute-delen ska väl placeras lägre än inne-delen har jag för mig.

Varför då ? Ja ska montera in en till i källaren å då hamnar innedelen lägre ner, va inget som installatören sa nått om, när han kikade på jobbet.
 
zzelma skrev:
Kan man placera en vanlig luftvärmepump under ett fönster (dvs inomhusdelen)
eller skall man köpa en golvplacerad (där finns det ju inte så många att välja på)
Ska göra så, fast i min källare, kanske är lite högre upp en va du har under ditt fönster, men för mig skulle de gå fint, enligt instalatören, typ 1,5 m från golvet hamnar den på. Kör med Mitsubishi q665 på markplan å blir en lika i källaren då ja e riktigt nöjd med den jag har nu.
 
Hej.
Att sätta innerdelen (vanlig traditionell) under ett fönster tycker jag är optimalt. Du sprider luften utmed golvet och värme stiger uppåt, man får varma sköna golv och du slipper att det blåser rakt i huvudet varje gång du går förbi. Se bara till att du köper en model där du kan vinkla vingarna rakt ut (horisontellt).
 
öringen skrev:
Hej.
Att sätta innerdelen (vanlig traditionell) under ett fönster tycker jag är optimalt. Du sprider luften utmed golvet och värme stiger uppåt, man får varma sköna golv och du slipper att det blåser rakt i huvudet varje gång du går förbi. Se bara till att du köper en model där du kan vinkla vingarna rakt ut (horisontellt).
Det kan väl knappast vara optimalt om rummet / lokalen är möblerad ?
Vill du att luften ska sprida sig vidare måste den nog blåsa där det inte finns hinder.
Min sitter då högt i alla fall och är monterad av en firma , har inga problem med att den blåser i huvudet och den värmer i princip hela huset.
 
En av fördelarna med at placera innedelen högt, alldeles under taket, är ju att det inte finns någon risk att man ställer möbler framför.

Vid fönster ställer man bord (slagbord?), blomsterbänkar, soffor, ja allt. Högt uppe på väggen, gärna ovanför entrédörren om det passar, är det fritt fram för luftströmmen.
 
Om jag inte missminner mig så bör man göra ett 'vattenlås' på rören vid utedelen om man ska sätta innedelen lägre än utedelen.
 
optimalt var kanske fel ord att använda, men om det inte finns några andra vettiga ställen på vägg eller ovan dörr så är placering under ett fönster att bra alternativ tycker jag.
Även placering högt upp kan ju begränsa möblering då man inte gärna vill ha luften blåsandes ner över ett matsalsbord eller en tv soffa.
Men alla hus ser ju olika ut och det är svårt att sitta här och säga var den bästa placeringen är.
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Tack för alla svar hittills! Det har gett mig mycket att tänka på och bättre på fötterna. :)

Jag skall ringa och tala med en leverantör som har flera märken och både golv- och takplacerade innerdelar nu i veckan tänkte jag. Jag skall berätta här vad de hade att säga.
 
Jag kan rekommendera Mitsubishi.

Innerdelen går att köra tyst, 19 dB, vilket i praktiken inte hörs alls.
Och utomhusdelen hörs inte in om man ställer den på stativ på marken.
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Ja, nu har jag beställt en Panasonic E12GFE med golvplacering och så får vi se vad installatören har att säga när han kommer med den.
Jag bestämde mig för att inte chansa på en väggplacerad eftersom det ju faktiskt är så att de beräknat luftflödena utefter var man har apparaten placerad. Har inte lust att ha storm nere på golvet plus att de vanliga väggplacerade innedelarna är lite klumpigare än de golvplacerade.
Så nu är det bara att vänta och se. :)
 
Jag och två bekanta som jag genast kommer på har innedelen under ett fönster. Det fungerar utmärkt för mig.

Luftvärmepumpar är ursprungligen konstruerade för att kyla inomhus, och då är det bäst att ha innedelen högt upp. Värmen är en bifunktion som kommer med av bara farten. Det är bara vi nordbor som låter värmen vara främsta användningen. Därav det begränsade sortimentet av golvplacerade innedelar.
 
  • Gilla
Bisj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.