Vi har just byggt en övervåning på vårt flera hundra år gamla timmerhus (med torpargrund i en torr sandsluttning - inga fuktproblem i grunden så här långt).

I vårt blivande sovrum finns också teknikhörnet med centraldammsugare, elskåp och - inte minst - ackumulatortank och dragningar till takets solvärme. När solvärmen inte räcker till eldar vi med en kökspanna, belägen under sovrummet.

Under våren insåg vi att det blir alldeles för vamt på övervåningen samtidigt som det lätt fryser en våning ner - i vattnet vid diskbänken. Där kommer vattnet i grundens leca fram till diskbänken - så det måste rimligtvis frysa efter att det kommit upp ur lecan.

Vi funderar på att använda en fläkt för värmegenomförning och sätta på en slang så att fläkten för ner värme från övervåningens taknock till grunden under diskbänken.

Vad tror ni om idéen? Vi eldar kontinuerligt så grunden borde inte bli fúktig. En vän erbjuder oss att köpa hennes fläkt för värmegenomförning - har den kapacitet att föra ner luft till grunden (ca 5 m i höjdskillnad)? se tekniska data på följande sida: http://www.myson.se/vent/pdf/man_aero100HM.pdf Vilken slang väljer vi bäst? Övriga tips?
Finns det tystare/effektivare lösningar?

Vi hade inte trott att det skulle bli problem med värme - så vi har installerat rör för väggvärme på övervåningen (ligger i lerklinade väggar, samma teknik som golvvärme). Kanske kan man (på sikt?) använda den för att göra en kylvägg istället? :)

Så sugen på vad ni kan ge för tips - små som stora. (Eller - antagligen - frågor om våra teknikval... :rolleyes: )
 
är den placerad i rätt ämne?
 
Tidigare har jag fått titps om att försöka få rådgivning av Bengt Adolfi som just arbetat med värmeöverföring. När jag kontaktade honom hade han tyvärr för mycket att göra... Är det någon som har tips på andra ersoner som skulle kunna ge oss råd?

Stort tack för något uppslag!
 
Utan att ha någon särskild ingående kunskap om just värmeförflyttning med fläktar och liknande så funderar jag om inte mer isolering på rätta stället borde kunna avhjälpa problemet, inkommande rör i diskbänken borde man helt klart kunna isolera så man slipper kanaler och fläktar m.m. för att värma upp det utrymmet. har jag fattat rätt när det gäller övervåningen att det blir för varmt trots att ni inte tillför någon värme över huvud taget via radiatorer eller liknande? samt att ni har acktanken i sovrummet på övervåningen?? är det så och ni har en tank som är färdigisolerad från fabrik? kan jag tänka mig att det blir smällhett i det rummet, och går det inte att flytta tanken till nedre planet så är det nog ca 40-50cm isolering av bra kvalité som tanken behöver isoleras med. vi bor också i ett gammalt timmerhus som är tillägs isolerat m.m. och vi kör med helt öppna elementkranar på nedre plan och reglerar tempen med innegivare och shuntautomatik från pannan. på övre plan har vi termostater på radiatorerna för att strypa elementen då det nästan inte behöver tillföras någon värme då spillvärmen från bottenvåningen är fullt tillräcklig vår och höst. vet inte om mitt inlägg är till någon större hjälp, men kanske kan det ge några idéer i vart fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.