Hej!
Vi har köpt en tomt och funderar på att bygga ett Hudikhus Funkis 80 och är lite osäkra på vad totalkostnaden kan bli. Vi är bägge nya i byggarbranchen så vi är tacksamma för all hjälp vi kan få. Jag har kollat lite här på forumet, lite info från tillverkaren plus lite tips från kompisar.

Vi bor långt bort och vill inte göra allt för mycket själva om vi inte kan spara stora pengar förstås. Dra el kan jag förmodligen göra själv men annars vill jag anlita någon för resten. Jag listar de stora posterna nedan och hur vi resonerat så kanske ni kan hjälpa oss? Tomten, pantbrev och lagfart är redan betalt. Tillverkaren har gett mig ungefärliga priser och vissa av dessa låter onödigt höga.

Här är en länk till leveransbeskrivningen från hudikhus


  • Bygglovskostnad fritidshus = ca 9.000kr
  • Anslutningsavgift kommunalt VA = 150.000kr, enligt mäklaren.
  • Kvalitetsansvarig? = ?????
  • Nybyggnadskarta? = ?????
  • Byggel under byggtiden = 3.500kr
  • Grund, platta på mark med golvvärme, byggyta 80kvm = ???????
  • Gräva in VA från tomtgräns till grunden = ???????
  • Stomme Funkis 80 = 630.000kr, enligt hemsidan. Kan man pruta på hus? Förhandling?
  • Avlastning, kran + förare + ytterligare en man =
  • Montering av stomme och tak så det blir vädertätt = 200.000kr, enligt tillverkaren.
  • VVS = 75.000kr, enligt tillverkaren. En toalett med handfat, dusch och bastu, kök i rummet intill.
  • El = 60.000kr, enligt tillverkaren. Vad som ingår här är oklart och jag har bett om en specifikation utan att få svar ännu. Jag ska inte ha något extra som nätverk, telekablar. En TV-antenn vill jag ha. Kanske ingår anslutningsavgiften till elen?
  • Anslutningsavgift El = ?????
  • Badrum = 75.000kr, enligt tillverkaren. Kakel och klinkers vill vi ha. En toalett med handfat, dusch och bastu.
  • Golv, träparkett i hela huset = ??????
  • Kök, ett IKEA-kök med vitvaror och installation = ????? Kostnaden för själva köket kan jag räkna ut själv men installationen, vad kan den kosta?

Bifogar en bild på planskissen.
Funkis_6_plan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket tacksam för era synpunkter!
 
Priserna känns lite i underkant, men de är inte orimliga.
KA: 25000: (går att få billigare, men eftersom det krävs certifierade numera så har jag fått uppfattningen det är svårare att hitta billigt)
Nybyggnadskarta 5-7000:(går hitta från kommunens hemsida)
Byggel hade jag nog räknat med åtminstone 10000:-. Bara det tillfälliga elskåpet ligger runt 3500:-
Grund kostar 2000-2500:-/kvm. Är tomten svår (sprängning, pålning eller extra fyllning) så kan det bli några 100.000:- påslag också.
Gräva VA med rör kostar upp till 2000:-/m
VVS kostnaden låter hög om det bara är rördragning, men ingår vitvaror är det rimligt.
El-kostnad på 60000:- är inte alls orimligt för ett nytt hus. Det blir lätt dyrare än så om man vill dra lite nätverk och annat mellan rummen också.
Anslutning el 25-30000:- (går hitta från kommunens hemsida)
Parkett kostar från 200:-/kvm och uppåt. Under 400:-/kvm finns det inte mycket att välja på.

Vad är det för värmesystem? En kompis bygger liknande och han fick betala till 75000:- för en Nibe FLVP. Ska det in kamin så är det en 30-50000:- extra för den (inkl skorsten).
 
Hemmakatten
Trevlig planlösning. Det enda som saknas är plats för förvaring av kläder och annat.

200.000 tycker jag låter mycket för stomresning och tak eftersom väggarna kommer i block med färdigmonterade fönster.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pumba
  • Laddar…
Tack för era bedömningar. Jag jagar en av säljarna nu för lite mer information.
Tänker mig att jag anlitar samma firma för att gjuta platta och resa stommen så den blir vädertät. Sen bygger jag golv, innerväggar och drar merparten av elen själv. Badrum och kök lejer vi bort.
Gällande värmesystem så har vi inte bestämt oss riktigt. Vi vill ha en lösning som gör att vi får låga driftskostnader utan att kosta allt för mycket att installera, men det gör förstås alla :) Tanken är att hålla 10-14 grader i huset när vi inte är där, vilket kommer vara merparten av vinterhalvåret. Har hört att Luft-vatten värmepumpar är effektiva idag. Tänkte inte borra för bergvärme då jag tror det kostar lite för mycket för oss.
 
hej! vi ska bygga ett liknade hus i sommar och tänkte höra hur det gick för er? blev kostnaderna som ni beräknat? är ni nöjda med Hudikhus? berätta gärna lite för oss nyfikna i planeringsfasen
:)
 
Hej!
Jag har i princip bara positivt att säga om Hudikhus. Det enda lite negativa är väl att det tog lite lång tid att få svar på frågor etc via mail men det beror nog på vår säljare.
Vi planerar att bygga på Gotland men ingen byggare gav en offert på att montera utan bara att själv bygga det som lösvirkeshus. Detta gjorde att kostnaderna sprang iväg. pga det och vårt andra projekt så ligger bygger på is en tid framöver.

Jag är dock nyfiken på hur det går för er så posta gärna i denna tråden. Vi kommer nog dra igång projektet i höst eller vinter. Måste få tag i en byggare som vill bygga ihop modulen istället för lösvirke. Vilket var mer problematiskt om man vill ha några av de större byggarna. Vi vill nämligen ha mer eller mindre totalentreprenad.
 
martin991 skrev:
Måste få tag i en byggare som vill bygga ihop modulen istället för lösvirke. Vilket var mer problematiskt om man vill ha några av de större byggarna. Vi vill nämligen ha mer eller mindre totalentreprenad.

Att bygga ihop ert prefabricerade Hudikhus med totalentreprenad kommer inte att bli billigare än motsvarande hus i lösvirke. Jag lovar! Enda skillnaden med lösvirke blir att ni slipper en mellanhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.