M
Hur hindrar brytskydd att rutan slås ut/in? Många har ju stora fönster i både altandörn och i övrigt numera.
 
Enligt polisen sker inga inbrott genom en trasig ruta (troligtvis för trasig glas är lite otäckt att gå igenom) I de fall rutor är sönderslagna har man gjort det för att kunna öppna dörren inifrån då den saknat lås inifrån.
 
Plutus skrev:
Enligt polisen sker inga inbrott genom en trasig ruta (troligtvis för trasig glas är lite otäckt att gå igenom) I de fall rutor är sönderslagna har man gjort det för att kunna öppna dörren inifrån då den saknat lås inifrån.
Det gör det visst.
Dock är det oftast pundare. Så att säga att inga inbrott sket genom trasig ruta är fel.
 
D09 skrev:
Besiktningspersonen nämnde bara att det inte får bara vred på insidan men kanske syftade på sådant lås...

För mig känns det dock samma, sambon eller ungar åker åker före, låser och gör fel och så måste man hitta nycklar eller ta rutan ut.

Borde inte olycksfallsförsäkringarna kräva vanligt enkel lås med vred hemma ;)

Hade faktiskt samma typ av besiktning och firma hos oss här i veckan efter att vi köpt hus.

Han knorra lite om låset också för vi har bara vred på insidan. Jag sa att jag inte kände till några krav utan att det bara fanns rekommendation på låsning inifrån. och han sa att det stämde men att branschen har som mål att det ska vara krav från 2020.

lika så ville han ha låsta altandörrar och helst även alla öppningsbara fönster på markplan.

Så vitt jag vet så kan du ha vilket lås du vill (dagboks lås ;) ) på dörren så länge tjuven väljer en annan väg in än dörren så gäller försäkringen ändå eftersom dom har inte forserat dit godkända eller icke-godkända dörrlås :) Men risken finns ändå att dom väljer huvudentrén.
 
D09
LKC10 skrev:
Hade faktiskt samma typ av besiktning och firma hos oss här i veckan efter att vi köpt hus.

Han knorra lite om låset också för vi har bara vred på insidan. Jag sa att jag inte kände till några krav utan att det bara fanns rekommendation på låsning inifrån. och han sa att det stämde men att branschen har som mål att det ska vara krav från 2020.

lika så ville han ha låsta altandörrar och helst även alla öppningsbara fönster på markplan.

Så vitt jag vet så kan du ha vilket lås du vill (dagboks lås ;) ) på dörren så länge tjuven väljer en annan väg in än dörren så gäller försäkringen ändå eftersom dom har inte forserat dit godkända eller icke-godkända dörrlås :) Men risken finns ändå att dom väljer huvudentrén.
Dags och inhandla spikmatta då ;)

Disskuterade liknande sak, fast okrossbar ruta med en mindre nogräknande bekant, han ansåg att sitter det toppklasslås, galler, etc på ett hus, varför inte om miljön tillåter bryta loss lite panel, riva ut isolering, kicka ut gipsen och kliva in..

Kommer säkert krav på inbrottsklassad panel snart ;)
 
Hemmakatten
Vi har enbart lås och inget vred på insidan av våra två ytterdörrar (vilket iofs berodde på en beställningsmiss från mig). Vi har vant oss och ser inga problem med detta längre. Det sitter alltid en nyckel i låset på insidan när vi är hemma. När vi går hemifrån tas nycklarna bort och "göms". Vi har även fyra altandörrar med lås på insidan och inga handtag på utsidan, dessa plus de tre öppningsbara fönstren låsen också. Allt detta går numera på rutin. Ungefär samma som att man stänger av diskmaskinskranen efter diskning.
 
Dessa låskrav är utformade som "säkerhetsföreskrifter" vilket innebär att försäkringsbolagen har rätt att göra nedsättning av ersättningen vid en skada, om du inte följt föreskriften. Alltså inte rätt att neka ersättning. Men det innebär också att det måste finnas ett "samband". Så om tjuven tar stegen och tar sig både in och ut via övervåningen kan inte försäkringsbolaget göra nedsättning för att du inte har rätt lås i ytterdörren. Men om tjuven tar sig in via övervåningen och ut genom ytterdörren kan man nog räkna med minskad ersättning.

vi har rätt lås men använder sällan den extra funktionen, då beror det på hur FB har utformat villkoret. Har de bara kritvit att dörren ska vara låst med ett godkänt lås så funkar det ändå, men om FB skriver att när jag lämnar huset ska det inte gått att öppna dörren inifrån så får jag problem..
 
Hemmakatten skrev:
Vi har enbart lås och inget vred på insidan av våra två ytterdörrar (vilket iofs berodde på en beställningsmiss från mig). Vi har vant oss och ser inga problem med detta längre. Det sitter alltid en nyckel i låset på insidan när vi är hemma. När vi går hemifrån tas nycklarna bort och "göms".
Jag tycker väldigt illa om denna lösning. Hur är säkerheten när någon är tankspridd och låser när man går hemifrån och barnen är hemma?

Några släktingar vi sover över hos ibland låser alltid dörren med nyckel på kvällen och gömmer nyckeln inne i huset. Fönstrena är limmade för att slippa drag. I händelse av brand finns alltså ingen utrymningsväg.
 
Stol genom fönstret som du sedan skär dig fördärvad på? :)
 
Hemmakatten
Om barnen är så pass stora att de kan vara hemma själva och fixa frukost och gå till skolan så måste ju varje barn ha sin egen nyckel att låsa och låsa upp med.
 
För mig känns det självklart att man inte ska behöva leta efter en nyckel för att komma ut.
 
Hemmakatten
Plutus skrev:
För mig känns det självklart att man inte ska behöva leta efter en nyckel för att komma ut.
Nej självklart inte. Mitt senaste inlägg var mer ett svar till HenrikHuslöse. Som sagt, vi har alltid nyckel isatt på insidan av våra lås när vi är hemma. Dessa nycklar är extranycklar som inte tas med hemifrån utan läggs på ett speciellt ställe inomhus när vi går hemifrån.
 
D09 skrev:
Dags och inhandla spikmatta då ;)

Disskuterade liknande sak, fast okrossbar ruta med en mindre nogräknande bekant, han ansåg att sitter det toppklasslås, galler, etc på ett hus, varför inte om miljön tillåter bryta loss lite panel, riva ut isolering, kicka ut gipsen och kliva in..

Kommer säkert krav på inbrottsklassad panel snart ;)
Ja det kanske inte är så dum idé? Inbrottsplåt
 
D09
frean98 skrev:
Ja det kanske inte är så dum idé? Inbrottsplåt
Ha ha jösses, sånt hade varit grymt o ha 😜
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.