R
Jag har en gräsklippare som heter partner P51 - 500 CMD Briggs & Stratton 500 series som följde med huset när vi köpte det, tror dedn är ca 2 år gammal. Grejen är att jag upplever den som svag och relativt lågt varvtal. På min mammas land har hon två gräsklippare av äldre modell som jag kan justera varvtalet på om det är högt gräs tex. Men med denna nyare kan jag alltså inte det eller? Armen som man ska justera på finns där men de går inte att göra nått med den. Kan man tvinga den till högre varvtal?
 
R
Det verkar inte som man kan reglera varvtalet numera på dessa briggs & stratton utan att det är ett enda som gäller. Däremot löste jag det iaf genom att ta bort luftfiltret och där under spände jag en fjäder som reglera trotteln och fick då ett högre mer behagligt varvtal.
 
R
Är det fler än jag som observerat att gräsklippare inte går att reglera varvtalet på längre? Som sagt, de går att ordna med en fullösning men de känns ju märkligt att man ska behöva göra så. Varför har man gjort så här? Är det av emissions och ljudskäl man reglerat ner varvtalet? Mitt resultat blev ju att gräsklipparen inte klipper optimalt pga de låga varvtalet, men nu när jag justerat upp det klipper de enormt mkt bättre.
 
Har en sådan klippare och även jag irriterad på den söliga gången,skulle Du kunna lägga upp bild på Din justering,vilken fjäder,hur o.s.v. så att jag kan göra samma sak?Tack på förhand.
 
Bör man inte kunna justera med chocken?
 
R
Njae, de finns ingen choke på dagens maskiner ofta. Jag tror de har automatiska system för choke idag. Men som sagt, de går att lösa på alla briggs & stratton motorer på de sättet jag skrev ovan. För problemet är att de låga varvtalet gör att maskinen inte klipper ordentligt och klarar inte av lite högre gräs på ett snyggt sätt.
 
Ok sålänge sedan va de jag använt bensinare :)
 
R
Nya gräsklippare dvs, motorsågar och trimmers har ju fortfarande choke tror jag men jag tror fler och fler tillverkare tar fram automatisk choke.
 
Ok.
Men då borde de ju också vara en varvtalsreglagtor. Kan man inte justera den istället för att tvinga upp spjället?
 
R
de har tagit bort dessa på nyare motorer verkar de som, både på min förra "Murray" och denna Partner som jag har nu gick de inte att ändra på om man inte gör den fullösningen jag beskrev.
Jag blev också förvånad då jag har en äldre Stiga och Partner gräsklippare på landet där man kan ändra varvtalet med en liten arm i främre delen av motorn. Jag mailade då en återförsäljare och han sa nu att dessa motorer inte har den funktionen. Jag tror man gjort detta för att dels få ner emissionerna och dels ljudnivån för att klara vissa EU gränser.
 
Ok. Men om spjället sköts av automatisk borde den ju försöka få spjället i rätt läge vilken borde resultera att något pajar tillsist? Jag vet inte jag bara undrar alltså?
 
R
alltså, som jag sett det så är det på samma sätt på gamla gräsklippare, man justerar varvtalet genom att dra i en arm längst fram på klipparen, armen är förankrad i en fjäder som spänns åt mera vilket jag antar resulterar i att mer luft kan ta sig in genom förgasaren. Jag gjorde samma sak nu fast att armen inte går att justera på min nuvarande klippare, istället fick jag lossa luftfiltret och böja en arm som fjädern satt fast i och på så sätt är väl spjället mer öppet för mer luft.
 
Jo att de fungerar att öka varvet är jag helt med på. Men min tanke va att om man tvingar den att vara i ett läge som egentligen automatisk sköter borde ju hindra de automatiska att göra sitt jobb. De borde ju drivas av något mekanisk om de är automatik. Vilket de gör då de inte finns manuell choke?
 
R
de är alltså minimivarvtalet ja justerar, den reglerar de inte själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.