Vi har flyttat spisen i köket och nu skulle jag ta upp ett hål för fläkten på nya platsen och ansluta ny fläkt till de gamla rören på vinden (150 mm hela vägen).

Inser då att jag inte tänkt på att takstolen ligger där längs ytterväggen, där fläkten ska sitta. Så jag kan inte börja hålet förrän ca 22 cm in från ytterväggen. Klantigt.

Vad ska jag hitta på som lösning?

Jag kommer på tre alternativ:
1: Fläkten kan ju även köras som kolfilterfläkt. Skaffa ett sånt, hoppas det inte luktar för mycket mat i vardagsrummet och var glad.
2: Bygg en "låda" i taket där jag döljer en böj på slangen som går 22 cm + rördimension in i rummet innan den ansluter till rör från vinden. Gå ner i slang/rör-dimension från 150 till 125 mm så det blir så slimmat som möjligt?
3: Ta upp ett utblås i fasaden. Vill jag inte göra. Kostsamt, fult och vi har en hel del bomputs på fasaden som jag inte vill riskera att spräcka loss.

Trist att falla på målsnöret...
 
Att dra kanalen ovan köksskåpen är väl inga problem. Det är vanligt men kan medföra krav på extra renslucka samt 3 cm kondens-/brandisolering. Ja, förstår nu att kanalen kommer innanför skåpen så det kräver extra omsorg om utseendet....
 
Bra om isoleringen där.

Vi har dock inga köksskåp på den sidan utan det är bara en fläktkåpa med plåtlåda för slang upp till taket. Så det gör ju att en låda från toppen av denna, några decimeter inåt rummet kommer att se lite knasig ut jämfört med det cleana utseendet det var tänkt, dvs utsuget rakt upp genom taket (som det var gjort längs innerväggen på andra sidan köket tidigare). Men det är kanske så det måste göras om vi inte ska köra kolfilter.
 
Glöm, kolfilter.provisorium. bara sk-t!
 
Tack, möjligt att vi kör ett provisorium med kolfilter för att komma i mål och så fixar jag utsug i lugn och ro under hösten.

Är det OK lösning att gå ner till 125 mm rör och slang för att hålla det lite smidigt? Det är fortfarande 150 mm på fläkt och på befintligt rör murat i murstock.

Så jag sätter väl en adapter plus t-koppling med renslucka på det röret så man kan rensa rakt in i murstocken, kör ett 2.5 meters 125 mm rör därifrån till en 90-gradersböj ner genom taket och på andra sidan (nere i köket) går jag över till 125 mm slang som får böja 90 grader direkt (alt ansluter via t-koppling m lucka som ger åtkomst uppåt?).

Sen ha slangen inbyggd i gipslåda några dm längs taket och sedan böja 90 grader igen ner till fläkt, där jag kör adapter upp till 150 mm.

Sen 5 cm nätad brandisolering från spontvirket och bort till murstock, och 3 cm isolering i gipslådan i köket(?).

Lite tillkrånglat men så blir det att blanda nytt och gammalt kanske.
 
Kan tillägga att jag funderar på FTX-ventilation (då vi har både mark- och byggradon) inom ett par år beroende på vad vinterns radonmätningar ger (vi väntar oss OK siffror). Då blir det ju utsug den vägen också. Men det är ju inte samma volymer som köksfläkten.
 
125 är väl vad som krävs. Betr lösningen så är det inte fel att ta en koll med sotaren för att undvika framtida problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.