Hr rivit upp laminat i källaren. Var fult med fukt och konstiga vita fläckar kanske lim eller mögel? Någon som vet?
 
  • 20130810_223157.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog bara att ge sig ned i det vita med såväl näsa som t ex en kniv. Luktar det mögel, jord eller liknande? Kan du skrapa upp det och i såfall bildar det ett pulver eller mer kladdigt gegg? Skulle tippa på förtvålat lim, men det förefaller ju lite konstigt under laminatgolv förvisso...

Det kan förresten vara saltutfällningar ur betongen, det är relativt vanligt. I så fall, skrapa upp det vita som då känns som ludd, lägg det i ett glas vatten och om det löser upp sig, då är det sannolikt salt. Det går ju även att smaka på det om det smakar salt, men det är ju inte så trevligt om det är något annat man stoppar i sig :x
 
Försöker man torka up det blir det utklent som färg eller lim. var ju plast mot golvet. Förra ägaren har kanske limat det?
 
Ja det kanske kan vara limmat. Fast det låter lite konstigt att limma plasten mot betongen och sedan lägga laminatet ovanpå? För limmet ligger väl mot betongen? Och så var det plast mot betongen?

Hur som helst, om det är så att laminatet limmats direkt mot betongen så kan limmet mycket väl ha förtvålats p.g.a tillskjutande markfukt underifrån plattan. Det är en av orsakerna till så kallade "sjuka hus" så att få bort limmet och lägga annat golv är förstås helrätt. Det blir nog till att skrapa och slipa en del så att limresterna lossnar. Fast jag är fortfarande lite osäker på att det limmats plast mot golvet. Om det varit plastmatta som golv kan jag förstå det, men laminat...? Eller låg det en gammal plastmatta under laminatet, är det så du menar? Då förstår jag.
 
Det var plats mot betongen sen asfaboard och masonit sen laminat. fukten hade gått ingenom asfaboard och masoniten på visa ställen Nu kör jag avfuktare där så det blir torrt. Går skrapa bort det vita med kniv. har gipsskivor på väggarna i det rummet. Är väll bäst att riva bort dom med så man ser om det är fukt bak dom? kanske varit plastmatta där förr så det är lim från det.
 
Jag har haft mögel i ett annant rum i källaren. Där var vägarna klädda med isolering som var helt genomsur. Är 2 år sen jag rev ut allt i rummet men luktar en del där fortfarande. luftfuktigheten ligger på 60% på sommaren i rummet.


luktar man ute i en luftspringa i tegeln in till rummet som ligger ovanför mögelrumet . Så lukar det som mögel där.


Kan fukt gått från källarrumet, upp i väggen till rummet ovanför? Eller det är bara mögellukten som spridit sig?
 
Jag skulle nog ta bort gipsskivorna i det rummet där du har limmet på golvet eller vad det nu är. Risken är överhängande att det är fuktigt bakom dessa. Ju snabbare man ordnar det, desto lättare att bli av med lukter och diverse följdproblem.

Rummet som ligger ovanför är lite knepigare. Antingen känner du av en luftström som faktiskt kommer nedifrån källaren, eller så kan lukten som du säger ha smittat av sig i teglet. Att fukten spritt sig ända upp till rummet ovanför är förvisso inte omöjligt, men heller inte helt säkert. Visst, om det är så att det finns gipsskivor och isolering i källarväggarna som blivit blött och mögligt, då är det ju inte omöjligt att detta sprider sig vidare till bjälklaget i övervåningen. Jag skulle om jag vore du, skruva loss ett eluttag i ytterväggen i det rum på övre plan där du känt lukt i tegelväggen. Lukta i detta (utan att sätta näsan i något strömförande). Luktar det mögel? Då skulle jag nog faktiskt öppna upp väggen och undersöka det hela närmare.

Edit: För att förtydliga extra noga. Du ska alltså inte lukta i eluttaget, utan i hålet i väggen där detta satt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.